fredrik rahm skrev:
ahh min "idol"??
se där-- lite smuts så fint
Du framhåller honom som någon att se upp till, så idol känns inte som smuts.... Men du väljer ju själv hur du vill uppfatta det....
På dig låter det som om alla som inte hittar jobb gett upp och bara sitter nöjda och tar emot pengar som hälls över dom.
Det är inte så. Visst finns det enstaka som gjort det, men majoriteten är inte såna. De vill inget hellre än att hitta ett jobb, och försörja sig själv. Jag misstänker att du aldrig har provat att gå långtidsarbetslös, och därmed kan du inte sätta dig in i hur det är. Hur nedbrytande det är att ständigt bli avvisad, och inte få lov att försörja sig själv.
Du, liksom väldigt många andra som aldrig provat det, tror att arbetslösa är just arbetslösa av fri vilja. Dom ids inte söka jobb, varför skulle dom, dom får ju pengar ändå.... Det är det du signalerar i många inlägg.
Samma sak med långtidssjukskrivna, dom fördömer du också som lata offer som inte ids göra något för att förändra sin situation. Du har aldrig provat på det, och kan inte förstå.
Och det är helt ok att man inte vet, men då tycker jag det är fel att kategoriskt fördöma så som många gör....