Leena-66 2009-03-04, 12:19
Jag ställer mig inte bakom garden, som jag skrev går vissa av dom för långt- samtidigt vet jag ju för egen del hur uteliggarlivet har sett ut för min del-det finns inte många trappuppgångar och källare jag inte har varit inne på och "bodd" eller bara sovit där-hälften av dom har jag blivit ut slängt av dom boende i området,det hände också ganska ofta att dom ringde polisen pga att dom var rädda.
Vissa fastigheter är mer utsätta än andra-beroende på område,så är det.
Att vara uteliggare innebär inte att man automatisk har rätt till intrång,skadegörelse,och boende inne på förrådärna och trappuppgångarna.
Jag har aldrig vänd ryggen till mina gamla vänner- träffar några ibland inne på stan-snackar liten med dom,och vandrar vidare.
Ibland är det bra att tänka också på andra-sätta sig i andras situation, istället för att bara tänka på sig själv.
Och när jag möter hemlösa-bemöter jag dom som vuxna människor som har en vilja till förändring och är kapabla att ta sitt eget ansvar,oftast med liten hjälp och stöd av andra i början- istället för att bemöta dom som offer som inte klarar av någonting.
Att du gör mig till "fiende" pga att jag inte tycker synd om alla hemlösa,och istället behandlar dom som vuxna,kloka,självständiga människor som har en vilja till förändring- och jag inte ser ner på hemlösa genom att tycka synd om dom -utan ser dom som jämlika,så utifrån detta får du gärna klassa mig som hemlösas fiende.