Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+14
MartinLindgren
GustavAnder
RedCloud
MammaGuevara
theward
KickTheRasist
formsvackan
Thetaxpayer
Corven
marxisten
Sniperace
IK HAAT COMMUNISME
Redvictory
Susz X
18 posters

    Dödade av sina män..

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 15:21

    theward skrev:
    Susz X skrev:Kamma till dig Snipe..
    Grejjen här var att du påstod att jag ställde en fråga som KTR redan givit svar på
    - du hade fel- för så var det inte.
    Vad är problemet?

    Tjatas det för tjatandets skull eller?

    Att märka ord ....för varandra är väldigt onödigt..
    Bättre att fokusera sig på det väsentliga tycker jag iaf..

    och det är väl hur vi ska minska våldet mot kvinnor och även mot män.

    personligeen ser jag det som att en attitydförändring är ett steg i rätt riktning.
    Folk måste helt enkelt bry sig mera om varandra

    Du har rätt- samtidigt har jag rätt att säga till - och tydligt markera.
    Eller hur?
    Jag är lixom en av de tanter som kan det- och gör det.
    Tyvärr inte alla förunnat.
    Men- å andra sidan så har tidigare erfarenheter av livet lärt mig hur viktigt det är.
    Önskar fler den insikten och styrkan- om jag ska vara ärlig.
    Och - det allra viktigaste är att bry sig om..
    Utan medmänniskor klarar sig inte ens den starkaste i uta´satta situationer.

    Och Snipe: vet inte vad du är ute efter- men något gott syfte gentemot mig som person verkar det inte vara.
    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Sniperace 2009-05-11, 15:43

    Susz X skrev:
    theward skrev:
    Susz X skrev:Kamma till dig Snipe..
    Grejjen här var att du påstod att jag ställde en fråga som KTR redan givit svar på
    - du hade fel- för så var det inte.
    Vad är problemet?

    Tjatas det för tjatandets skull eller?

    Att märka ord ....för varandra är väldigt onödigt..
    Bättre att fokusera sig på det väsentliga tycker jag iaf..

    och det är väl hur vi ska minska våldet mot kvinnor och även mot män.

    personligeen ser jag det som att en attitydförändring är ett steg i rätt riktning.
    Folk måste helt enkelt bry sig mera om varandra

    Du har rätt- samtidigt har jag rätt att säga till - och tydligt markera.
    Eller hur?
    Jag är lixom en av de tanter som kan det- och gör det.
    Tyvärr inte alla förunnat.
    Men- å andra sidan så har tidigare erfarenheter av livet lärt mig hur viktigt det är.
    Önskar fler den insikten och styrkan- om jag ska vara ärlig.
    Och - det allra viktigaste är att bry sig om..
    Utan medmänniskor klarar sig inte ens den starkaste i uta´satta situationer.

    Och Snipe: vet inte vad du är ute efter- men något gott syfte gentemot mig som person verkar det inte vara.
    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.

    Nej, Susz, det gällde bara din helt halsbrytande logik, tror du verkligen att en man som KLART uttalar sig vara emot kvinnomisshandel och våldtäkter skulle vara FÖR mord av kvinnor?

    Tror du att NÅGOT land där kvinnomisshandel och våldtäkt bestraffas HÅRT inte gör detsamma när det gäller MORD? Förresten ÄR MORD alltid en form av misshandel med DÖDLIG utgång

    Kommer du med sådana insinuationer så är det RASISTISKT i allra högsta grad, jag ser det som en förolämpning mot KTR att komma med en sådan fråga, eller anser du att mord inte är så grovt brott som misshandel?
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Corven 2009-05-11, 16:11

    Susz X skrev:
    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.

    Så det var vad lagen säger du ville veta? Att du inte frågade om det då? Så hade det sluppit bli några missförstånd.... För var inte det du frågade efter.....

    Susz X skrev:

    KickTheRasist skrev:I mitt land anses det väldigt väldigt lågt att slå en kvinna
    och då skall vi inte nämna våldtäkt det är nästan straffbart med
    döden ...


    MVH

    //KTR



    Hur är det då när en kvinna mördas i ett förhållande?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 16:17

    Oklar och med möjlighet att tolka det på mer än ett sätt ja- det ser jag nu.
    Tack för du är rak igen Corven!
    Men jag tycker att även Snipe borde fråga- är det så du menar- som Snipe tolkar det..?



    Senast ändrad av Susz X den 2009-05-11, 16:22, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Sniperace 2009-05-11, 16:21

    Susz X skrev:Oklar och med möjlighet att tolka det på mer än ett sätt ja- det ser jag nu.
    Tack för du är rak igen Corven!
    Men jag tycker att även Snipe borde fråga- är det så du menar- som jagtolkar det..?

    Men Susz, jag vill INTE tro att du är dum, men tror du på FULLT allvar att lagen i något land förbjuder kvinnomisshandel och våldtäkt, men samtidigt tillåter kvinnomord.

    Jag anser att frågan var väldigt svår att missuppfatta, den var helt enkelt fruktansvärt dum eller ogenomtänkt
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 16:23

    Varför håller du på?
    Räcker inte detta? Vem har sagt att jag tror något alls? det är en fråga
    - ska det vara så svårt att begripa..står ju ett frågetecken där i tidigare inlägg oxå..


    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.

    Du har rätt- samtidigt har jag rätt att säga till - och tydligt markera.
    Eller hur?
    Jag är lixom en av de tanter som kan det- och gör det.
    Tyvärr inte alla förunnat.
    Men- å andra sidan så har tidigare erfarenheter av livet lärt mig hur viktigt det är.
    Önskar fler den insikten och styrkan- om jag ska vara ärlig.
    Och - det allra viktigaste är att bry sig om..
    Utan medmänniskor klarar sig inte ens den starkaste i uta´satta situationer.

    Och Snipe: vet inte vad du är ute efter- men något gott syfte gentemot mig som person verkar det inte vara.
    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Sniperace 2009-05-11, 16:28

    Susz X skrev:Varför håller du på?
    Räcker inte detta?

    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.

    Du har rätt- samtidigt har jag rätt att säga till - och tydligt markera.
    Eller hur?
    Jag är lixom en av de tanter som kan det- och gör det.
    Tyvärr inte alla förunnat.
    Men- å andra sidan så har tidigare erfarenheter av livet lärt mig hur viktigt det är.
    Önskar fler den insikten och styrkan- om jag ska vara ärlig.
    Och - det allra viktigaste är att bry sig om..
    Utan medmänniskor klarar sig inte ens den starkaste i uta´satta situationer.

    Och Snipe: vet inte vad du är ute efter- men något gott syfte gentemot mig som person verkar det inte vara.
    Låt KTR avgöra om det är rasistiskt att fråga vad lagen säger och vad straffet är för mord av en kvinna.

    ok, jag skiter i det och tolkar det som att du ABSOLUT inte vill erkänna ett fel, varsågod...... du får som du vill, att överhuvudtaget besvara dina alster förefaller meningslöst då du ALDRIG kan varken ändra dig efter framlagda bevis, eller erkänna fel...

    tycker synd om dig, för det kan inte vara bra för själslivet...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 16:30

    Susz X skrev:Oklar och med möjlighet att tolka det på mer än ett sätt ja- det ser jag nu.
    Tack för du är rak igen Corven!
    Men jag tycker att även Snipe borde fråga- är det så du menar- som Snipe tolkar det..?


    Jaha- och vad kallar du detta Snipe?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Sniperace 2009-05-11, 16:34

    Susz X skrev:
    Susz X skrev:Oklar och med möjlighet att tolka det på mer än ett sätt ja- det ser jag nu.
    Tack för du är rak igen Corven!
    Men jag tycker att även Snipe borde fråga- är det så du menar- som Snipe tolkar det..?


    Jaha- och vad kallar du detta Snipe?

    *SUCK*
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 16:35

    Suck på dig själv.Varför vill du inte svara? Bara sucka?
    Kan vi fråga Corven om ett objektivt tips??
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-11, 17:41

    Åter till tråden ..
    Hur upplever människor det- som varit där
    Vad är det värsta? Ropen på hjälp..

    Ett exempel,Saxat ur AB:

    ”Och vet ni vad jag tycker är det värsta?

    Att vi vet. Att alla vet. Och att inget ändå händer.

    Jag har varit där själv.”

    – Kvinna som levde 16 år med en man som slog.

    fler verkligheter speglas här:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/153kvinnordodade/article5108791.ab

    Är det kunskap vi i omgivningen behöver?
    Just för att bry oss- utan att ifrågasätta
    den som är utsatt?
    Att inte bli trodd- kan med säkerhet vara
    det allra värsta- att inte ge en utsräckt hand..
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-11, 19:55

    _Visst, jag kan hålla med om att "män i ett nötskal" är att generalisera. Men när det gäller det förringande av våld mot kvinnor som förekommer så blir jag vansinnig. Så fort detta ämne tas upp kommer påståenden som aldrig skulle förekomma om det gällde våld i något annat sammanhang.
    Och ständigt det där "om kvinnor som "provocerar". Helt befängt. Det är lik förbannat aldrig ok att misshandla. Alla som har barn vet att dessa kan provocera en till ens yttersta gräns. Tänker ni påstå att det skulle var ok för mig att klappa på min femåring för att han för femte gången i rad käftar emot?
    Skulle inte tro det (jag hoppas sannerligen att ni inte sanktionerar barnaga på detta vis).

    Och så säger TheWard något om att det är en tråd "där man ska hålla med". Ja, jag tycker nog inte att det är speciellt mycket begärt att hålla med om att våld mot kvinnor alltid är oacceptabelt. Om det gör mig rabiat, så gärna för mig.

    jag är fullkomligt övertygad att det finns män som inte fixar att uppmärksamhet landar på kvinnors situation. Det finns en del här. Det lustiga är att det är bara formsvacka, och red som utan att blanda in ett "och" eller "men" fördömt kvinnomisshandel.
    Vad folk inte verkar begripa är att våld i hemmet i stort sett alltdi går hand i hand med psykisk terror. Offret för denna typ av misshandel är ofta så övertygad om sin egen oduglighet, ensamhet och egen skuld i det hon utsätts för, att det där med att bara gå inte är ett reellt alternativ.
    Det är inte att jag blivit misshandlad det handlar om , utan min svägerska som blev slagen sönder och samman av sin man. Två gånger bjöd han på skallfraktur. Hon var 1. 65 och vägde 48 kilo. Han var 1. 90 och vägde 110 kg. Tvärs emot populär uppfattning så var det i denna konstellation hon som var invandrare och han svensk.

    Tack och lov blev hon till slut gravid. Det kan låta som en konstig kommentar, men då lyckades hon äntligen uppbåda lite självbevarelsedrift, och återvände när barnet var två år till Peru.


    Det finns enstaka nätverk a män i Sverige, både svenska och bland invandrarmän, som aktivt arbetar emot övergrepp på kvinnor. DE imponerar mot mig
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-11, 20:29

    Man ska väl i sammanhanget också kunna framföra att det finns gott om män som skulle må oerhört mycket bättre, om de bara kunde förmå sig att lämna "sin" kvinna och dra vidare på egen hand. Av någon anledning tycks detta vara en mycket svår sak att inse för en man.

    Äktenskapets förbannelse är den att kvinnan går in i det med inställningen att "honom ska jag nog kunna ändra på", samtidigt som mannen inte för en sekund inser att den ängel han för tillfället är förälskad i, kommer att förändras.

    Varför vandra i en intellektuell öken, när det finns bibliotek ?
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-12, 00:03

    formsvackan skrev:

    Äktenskapets förbannelse är den att kvinnan går in i det med inställningen att "honom ska jag nog kunna ändra på", samtidigt som mannen inte för en sekund inser att den ängel han för tillfället är förälskad i, kommer att förändras.


    Uppenbarligen är generaliseringar helt ok när det passar. Kvinnan är den som aldrig är nöjd och mannen det oskyldiga lilla offret som inte begrep var han hamnade Evil or Very Mad
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  DirtyDog 2009-05-12, 01:14

    MammaGuevara skrev:Uppenbarligen är generaliseringar helt ok när det passar. Kvinnan är den som aldrig är nöjd och mannen det oskyldiga lilla offret som inte begrep var han hamnade Evil or Very Mad
    Anser du dig vara rätt person att tala om "generaliseringar"? Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

    Det finns några erkända sanningar:


    En liten jämförelse mellan man och kvinna!

    Framgång: En framgångsrik man är en man som tjänar mer pengar än vad hans fru kan göra slut på. En framgångsrik kvinna är en kvinna som kan hitta en sådan man.
    Utseende: Män vaknar upp lika snygga som de var när de gick och la sig. Kvinnor förfaller på något konstigt sätt under nattens gång.
    Pengaförvaltning: En man är en person som skulle betala tjugo kronor för en sak han vill ha även om den bara är värd tio kronor. En kvinna är en person som skulle betala tio kronor för en sak som hon inte vill ha.
    Lycka: För att vara lycklig med en man måste du förstå honom mycket och älska honom lite grann. För att vara lycklig med en kvinna måste du älska henne mycket, och inte försöka förstå henne alls.
    Giftermålets förväntningar: En kvinna gifter sig med en man och förväntar sig att han ska ändra sig, men det gör han inte. En man gifter sig med en kvinna och förväntar sig att hon inte ska ändra sig, men det gör hon.
    Giftermålets beslut: Män gifter sig för att de är trötta. Kvinnor gifter sig för att de är nyfikna. Båda blir besvikna.
    Giftermålet och framtiden: En kvinna oroar sig om framtiden tills hon får tag på en man. En man oroar sig inte om framtiden förrän han får en fru.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Klockrent

    Inlägg  Thetaxpayer 2009-05-12, 02:19

    DirtyDog skrev:
    MammaGuevara skrev:Uppenbarligen är generaliseringar helt ok när det passar. Kvinnan är den som aldrig är nöjd och mannen det oskyldiga lilla offret som inte begrep var han hamnade Evil or Very Mad
    Anser du dig vara rätt person att tala om "generaliseringar"? Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

    Det finns några erkända sanningar:


    En liten jämförelse mellan man och kvinna!

    Framgång: En framgångsrik man är en man som tjänar mer pengar än vad hans fru kan göra slut på. En framgångsrik kvinna är en kvinna som kan hitta en sådan man.
    Utseende: Män vaknar upp lika snygga som de var när de gick och la sig. Kvinnor förfaller på något konstigt sätt under nattens gång.
    Pengaförvaltning: En man är en person som skulle betala tjugo kronor för en sak han vill ha även om den bara är värd tio kronor. En kvinna är en person som skulle betala tio kronor för en sak som hon inte vill ha.
    Lycka: För att vara lycklig med en man måste du förstå honom mycket och älska honom lite grann. För att vara lycklig med en kvinna måste du älska henne mycket, och inte försöka förstå henne alls.
    Giftermålets förväntningar: En kvinna gifter sig med en man och förväntar sig att han ska ändra sig, men det gör han inte. En man gifter sig med en kvinna och förväntar sig att hon inte ska ändra sig, men det gör hon.
    Giftermålets beslut: Män gifter sig för att de är trötta. Kvinnor gifter sig för att de är nyfikna. Båda blir besvikna.
    Giftermålet och framtiden: En kvinna oroar sig om framtiden tills hon får tag på en man. En man oroar sig inte om framtiden förrän han får en fru.



    Klockrent
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  cleopatra 2009-05-12, 02:54

    theward skrev:Det enda som dessa trådar går ut på är att man ska hålla med till 100%...

    Har man andra vinköingar och åsikter som rör eller snuddar ämnet.
    Då är det helt fel enligt vissa.

    Mao finns det öht inget att diskutera...

    ps jag tycker att är man av det provocerande slaget, får man till slut skylla sig själv .........

    Vare sig man är man eller kvinna...
    Svinigt beteende vare sig det är psykiskt eller fyskisk våld...måste bestraffas enligt mig..

    Jag skiter högaktning om jag blir påhoppad pga det jag skriver.
    Men ibland förtjänar människor lite "smisk"...

    Då menar jag inte brutal misshandel eller våld per definition.

    Men någon form av kännbar bestraffning behövs helt klart...

    Tillrättavisningar behöver även barn när de är helt oregerliga...
    Men det räcker med att ta tag i dem osv

    Som sagt lär jag väl få politiskt korrekta människor efter mig nu...

    Inte behöver du hålla med om något du inte tycker TW, lika lite som du kan kräva att någon måste tycka som du. Alla har rätt att säga sin åsikt, även om det inte är "PK". Speciellt om det inte är PK skulle jag vilja säga, PK är nämligen väldigt sällan ärligt menat.

    Jag håller med dig om att det finns vissa människor som kan provocera fram tårar ur en gråsten och som man har lust att banka på tills de inte reser sig igen (min lillasyster har alltid kunnat mana fram den känslan hos mig Rolling Eyes ) men vad löser man med våld? Personligen tycker jag att det oftast finns mycket bättre och effektivare sätt att klämma åt dem som "får skylla sig själv".

    "Hämnden är en rätt som ska avnjutas kall" var det någon som sa, och det stämmer väl. Att klippa till någon ger väl iofs en omedelbar tillfredställelse, men den känslan brukar aldrig bli långvarig. Bättre då att bida sin tid och rikta "slaget" med väl inställt och väl valt vapen, men utan fysiskt våld.


    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  cleopatra 2009-05-12, 03:00

    DirtyDog skrev:
    En liten jämförelse mellan man och kvinna!

    Framgång: En framgångsrik man är en man som tjänar mer pengar än vad hans fru kan göra slut på. En framgångsrik kvinna är en kvinna som kan hitta en sådan man.
    Utseende: Män vaknar upp lika snygga som de var när de gick och la sig. Kvinnor förfaller på något konstigt sätt under nattens gång.
    Pengaförvaltning: En man är en person som skulle betala tjugo kronor för en sak han vill ha även om den bara är värd tio kronor. En kvinna är en person som skulle betala tio kronor för en sak som hon inte vill ha.
    Lycka: För att vara lycklig med en man måste du förstå honom mycket och älska honom lite grann. För att vara lycklig med en kvinna måste du älska henne mycket, och inte försöka förstå henne alls.
    Giftermålets förväntningar: En kvinna gifter sig med en man och förväntar sig att han ska ändra sig, men det gör han inte. En man gifter sig med en kvinna och förväntar sig att hon inte ska ändra sig, men det gör hon.
    Giftermålets beslut: Män gifter sig för att de är trötta. Kvinnor gifter sig för att de är nyfikna. Båda blir besvikna.
    Giftermålet och framtiden: En kvinna oroar sig om framtiden tills hon får tag på en man. En man oroar sig inte om framtiden förrän han får en fru.


    *asg* Och här har vi inga fördomar ser jag Wink Den är rolig, finns nog en del sanning i den också tyvärr.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-12, 03:04

    formsvackan skrev:Man ska väl i sammanhanget också kunna framföra att det finns gott om män som skulle må oerhört mycket bättre, om de bara kunde förmå sig att lämna "sin" kvinna och dra vidare på egen hand. Av någon anledning tycks detta vara en mycket svår sak att inse för en man.

    Äktenskapets förbannelse är den att kvinnan går in i det med inställningen att "honom ska jag nog kunna ändra på", samtidigt som mannen inte för en sekund inser att den ängel han för tillfället är förälskad i, kommer att förändras.

    Varför vandra i en intellektuell öken, när det finns bibliotek ?

    Jo- det är ju så..Och som du beskrev tidigare oxå- att det finns kvinnor
    som inte alltid är så snälla precis.
    Kanske till och med värre- när det handlar om psykisk terror-
    med en iskallt beräknande kyla..
    Tja- det finns ju beskrivet av tidigare skribent här..
    så- det är inte enbart kvinnor som är utsatta...


    Senast ändrad av Susz X den 2009-05-12, 03:06, ändrad totalt 2 gånger
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  DirtyDog 2009-05-12, 03:04

    MammaGuevara skrev:Och ständigt det där "om kvinnor som "provocerar". Helt befängt. Det är lik förbannat aldrig ok att misshandla.
    Jag tror att de flesta här skriver under på detta och med det skulle tråden ha kunnat stängas, eller hur?
    Nu hade tydligen några den dåliga smaken att fråga sig VARFÖR vissa kvinnor BLIR misshandlade.
    Du kan tydligen inte hantera en sådan diskussion (för dig är orsaken irrelevant och bör därför inte få disskuteras). Själv anser jag också att det är irrelevant när det gäller själva fördömmandet av misshandel men anser samtidigt att de djupare frågorna även bör tas upp. Det är först när man belyser DEM som man kan få bukt med detta problem.
    Kan du möjligen förklara varför det så ofta framkommer att kvinnor som mördats ofta har blivit misshandlade i flera år innan detta (ofta med upprepade sjukhusvistelser och polisingripanden).
    Varför INGRIPER ingen?
    Vänner, polisen, sjukhuspersonal m.m. ?

    Jag tror även att de flesta här VET svaret på min fråga. Vore intressant om du kunde presentera DIN teori. Wink
    MammaGuevara skrev:Och så säger TheWard något om att det är en tråd "där man ska hålla med". Ja, jag tycker nog inte att det är speciellt mycket begärt att hålla med om att våld mot kvinnor alltid är oacceptabelt. Om det gör mig rabiat, så gärna för mig.
    Själv tolkade JAG hans påstående till att om vi inte får fördjupa diskussion från att inte bara handla om att fördöma män som misshandlar kvinnor så kunde vi väl lika gärna gjort en Poll där vi antingen röstar FÖR eller EMOT misshandel av gapiga kärringar? Smile
    TheWard uttryckte sig lite tveksamt på andra ställen i tråden men det kan ha tolkats fel av mig.
    MammaGuevara skrev:
    jag är fullkomligt övertygad att det finns män som inte fixar att uppmärksamhet landar på kvinnors situation. Det finns en del här. Det lustiga är att det är bara formsvacka, och red som utan att blanda in ett "och" eller "men" fördömt kvinnomisshandel.
    Jag har VÄLDIGT svårt för att begripa dina argument här och Corven gjorde ett lysande inlägg om Er dubbelmoral (som vi kanske alla har?).
    Om jag startar en tråd där jag är emot misshandel av siameskatter så blir du alltså galen ifall någon skriver att det väl är lika illa ifall man misshandlar en norsk skogskatt (åtminstone anser nog den misshandlade katten det). Törs knappt tänka på hur galen du skulle bli om någon då skrev: - Visst är misshandel av siameskatter fruktansvärt men varför inte opponera sig mot våld mot ALLA sorters katter och hundar?
    Skriver man något sådant så har man tydligen enligt dig förringat kritiken av våld mot siameskatter och bara de som ENDAST kritiserar våld mot siameskatter är värda din respekt. Skönt för mig då att din "respekt" knappast är något som jag eftersträvar. Very Happy
    MammaGuevara skrev:
    Det är inte att jag blivit misshandlad det handlar om , utan min svägerska som blev slagen sönder och samman av sin man. Två gånger bjöd han på skallfraktur.
    Det är NU som vi kommer till själva KÄRNAN i debatten. VARFÖR blev hon slagen av honom?
    En VILD gissning är att hon befann sig på armlängds avstånd ifrån honom, eller vad tror du?
    Att tjafsa om HANS motiv för att slå HENNE är ointressant i sammanhanget. Det anser vi ju bägge är irrelevant, eller hur?
    Det INTRESSANTA är alltså hur hon hamnade inom armlängds avstånd ifrån honom efter den FÖRSTA skallfrakturen?
    Törs man gissa på att hon blev misshandlad under flera ÅR och att frakturerna inte kom direkt efter varann?
    Man undrar givetvis även vad DU gjorde för att hon inte skulle bli misshandlad? Du kan väl knappast ha undgått misshandeln även om du inte var med NÄR den inträffade?
    En positiv sak med lagstiftningen numera är att misshandel går under allmänt åtal. Det betyder att polisen inte tvingas lägga ned fallet bara för att kvinnan dagen efter att hon anmält sin man vill ta tillbaka sin anmälan. Det var ohyggligt vanligt tidigare och därför ändrade man lagen.
    MammaGuevara skrev:
    Tack och lov blev hon till slut gravid. Det kan låta som en konstig kommentar, men då lyckades hon äntligen uppbåda lite självbevarelsedrift, och återvände när barnet var två år till Peru.
    Så de hade lite sex mellan slagsmålen? Självklart är det alldeles UTMÄRKT att hon sprider vidare generna för denne förträfflige viking till syd-amerika. No
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Susz X 2009-05-12, 03:28

    Så värdefullt det är att ha ett ömsesidigt rakt, kärleksfullt,gött, kul mysigt förhållande egentligen..
    Hoppas alla någon gång får uppleva det. Och visst- det handlar ju även om sin egen vilja oxå- finns inte den funkar nog inget alls.

    Iskalla hämndaktioner - nja- då är man ingen god människa alls..
    Jag känner verkligen smärta över alla de som råkar illa ut i sina förhållanden.
    Och- önskar att samhället och omgivningen blir mer tillgängligt för dessa människor.Utsatta män som kvinnor..
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-12, 08:24

    Susz X skrev:Jo- det är ju så..Och som du beskrev tidigare oxå- att det finns kvinnor
    som inte alltid är så snälla precis.
    Kanske till och med värre- när det handlar om psykisk terror-
    med en iskallt beräknande kyla..
    Tja- det finns ju beskrivet av tidigare skribent här..
    så- det är inte enbart kvinnor som är utsatta...

    Visst är det så. I en "konflikt" finns alltid minst två parter, och ingen är oskyldig till allt.

    ATT JAG SKRIVER DETTA BETYDER INTE ATT JAG ACCEPTERAR VÅLD MOT KVINNOR PÅ NÅGOT SOM HELST SÄTT !

    Det skulle vara ett stort framsteg om alla också ville inse att i en kamp för jämställdhet finns också minst två parter.

    Ett "samarbete" där den ena parten beviljar sig tolkningsföreträde och beslutsrätt, och samtidigt frånskjuter sig ansvaret för samtliga konsekvenser av besluten, kan endast återfinnas innanför hemmets väggar.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-12, 08:40

    MammaGuevara skrev:Uppenbarligen är generaliseringar helt ok när det passar. Kvinnan är den som aldrig är nöjd och mannen det oskyldiga lilla offret som inte begrep var han hamnade Evil or Very Mad
    Den tolkningen tyder inte på överdriven vidsynthet.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Både män och kvinnor

    Inlägg  theward 2009-05-12, 08:48

    Som tror sig veta att alla av det motsatta könet är svin eller bitches.
    De får nog tyvärr leva bittra och ensamma.

    Oavsett vilka egna erfarenheter man har: negativa som positiva, får man ju inte sluta tänka rationellt eller logiskt för det.

    Jag har själv både träffat riktiga psykfall(som det visade sig) och tjejer som är rena änglarna i jämförelse.

    Hade jag dock efter att blivit ordentligt bränd(ett par gånger), istället blivit kvinnohatare..

    Då hade jag missat många lyckliga stunder i mitt liv...

    Det hela är sådeles enligt mig ett individproblem, inte ett könsproblem.
    Det finns riktigt svarta själar av båda könen, ingen är bättre än de andra.
    Visst män är i regel starkare rent fysiskt, men skadan en elaksinnad kvinna kan göra är minst lika stor iaf
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-12, 09:38

    När det gäller våld mot kvinnor så hjälper det inte att kvinnor protesterar.

    De män som missshandlar sina kvinnor visar tydligt att de har förakt för kvinnor, annars skulle de inte slå på dem. En kvinna är något underlägset, inget att bry sig om.

    För att en bestående förbättring skall kunna genomföras måste dessa misshandlande män först censureras av sin jämlika...dvs. andra män.

    Det gäller att valiga, fredliga män inte är menlösa och inte vill lägga sig i. Det gäller för vanliga, fredliga män att lägga sig i, säga ifrån, ta aktiv ställning mot misshandel.

    För vi kvinnor bara 'gnäller'. Våra klagomål tas inte på samma allvar som mäns klagomål.

    Inte heller kan en man försvara sig med att han blev provocerad. Detta är vanligt hos männen....de kan då skylla sitt agerande på någon annan. Det är aldrig kvinnans fel att mannen slår. En man skall ta ansvar för sina egna handlingar utan att skylla ifrån sig.

    Men, detta ligger väl i generna... För det första kända fallet av att skylla ifrån sig finns hos Adam.


    queen

    Sponsored content


    Dödade av sina män.. - Sida 4 Empty Sv: Dödade av sina män..

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 05:29