Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

3 posters

Örebro SK tar strid för Yunus Ismail..

SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Örebro SK tar strid för Yunus Ismail.. Empty Örebro SK tar strid för Yunus Ismail..

Inlägg  SiP 2009-05-13, 15:16

I sex år har Yunus Ismail levt med ett utvisningsbeslut hängande över sig, polisen kunde inte genomföra utvisninngen då inget land vill ta emot honom så nu ligger ärendet hos migrationsverket igen.....

Här kan ni läsa om ÖSK´s kamp: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1475495

Läs John Alvbåges blogg här: http://www.na.se/blogg/index.asp?mb=106

Och skriv på namninsamlingen här: http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=2573

Artikel i AB: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/orebrosk/article5129596.ab
    cleopatra
    cleopatra

Antal inlägg : 511

Örebro SK tar strid för Yunus Ismail.. Empty Sv: Örebro SK tar strid för Yunus Ismail..

Inlägg  cleopatra 2009-05-13, 18:29

Visst kan jag skriva på för Ismail, men jag hade hellre skrivit under en protestlista som tog upp den ohumana, kränkande och vidriga tortyr alla våra asylsökande utsätts för genom de oförsvarligt långa väntetiderna. Detta har jag skrivit om förut här på AC och jag fattar inte hur ett land som hävdar att de är demokratiska och värnar om mänskliga rättigheter kan utsätta andra människor för detta.

Nu hade det iofs varit av intresse att få veta varför han sökt asyl i Sverige. Även om hans ärende är behjärtansvärt så finns det massor i samma sits. Vad motiverar just att han ska få stanna? Är det rätt att han kanske "snor" ett PUT från någon annan bara för att hans fall uppmärksammats i media? Det måste väl bygga på skyddsbehov?

Om Sverige hade obegränsade resurser, hur mycket bostäder och jobb som helst och vi inte befann oss mitt i en finanskris med varsel och uppsägningar varje dag så hade vi kanske kunnat bevilja uppehållstillstånd för fler än dem som har skyddsbehov. Nu ser verkligheten inte ut så, vi måste hushålla med de resurser vi har för att kunna hjälpa dem som verkligen behöver det.
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Örebro SK tar strid för Yunus Ismail.. Empty Sv: Örebro SK tar strid för Yunus Ismail..

Inlägg  SiP 2009-05-13, 19:13

Vet faktiskt inte varför han kom till Sverige, men det land som han hävdar att han kom från vägrar att ta emot honom och inget annat land vill inte ta emot honom heller för den delen, då Sverige inte anser att han uppfyller kraven att få stanna så har han hamnat i ett moment 22 som han inte kan styra över.
    Då är frågan om det inte vore humanast och bäst för det svenska samhället om han fick uppehållstillstånd och kunde börja spela fotboll med ÖSK som arbetsgivare och därigenom kunna försörja sig själv??
    cleopatra
    cleopatra

Antal inlägg : 511

Inlägg  cleopatra 2009-05-14, 03:53

Han hävdar tydligen att han är somalier men migrationsverket tvivlar på det och tror att han kommer från Kenya eller Tanzania. De i sin tur vägrar kännas vid honom. Eftersom han inte hade tillförlitliga identitetspapper och hävdar att alla hans släktingar i Somalia är döda finns det därför inte någon eller något som kan gå i god för hans identitet.

Det borde ju iofs vara mycket enkelt att kolla, kan han tala flytande somaliska? Om han inte kan det, vilket afrikanskt språk talar han flytande? Det kanske är det migrationsverket har gjort och det är därför de inte tror honom utan tror att han kommer från någon av de andra två länderna. Dessutom borde det ju finnas någon som minns honom i hans hemby/hemstad i Somalia som kan gå i god för hans identitet även om de inte är släkt med honom.

Personligen tycker jag det verkar skumt. Det är ju ganska vanligt att personer från länder utan konflikter, och som därför inte har något skyddsbehov, ljuger om både sin etnicitet och sin identitet. Ska vi i Sverige verkligen sanktionera det genom att låta dem stanna? Han kanske tex är efterlyst i sitt hemland, ska vi då gömma en brottsling?

Hur man ska lösa det moment 22 som uppstått vet jag inte, jag vet bara att jag inte tycker att det ska gå att lura till sig PUT och medborgarskap under falska förespeglingar.

Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Inlägg  Susz X 2009-05-14, 04:04

Ur Artikeln:

"–Yunus har han varit här i sex år, och inget händer. Jag kan inte ens föreställa mig hur han mår eller hur jag själv skulle reagera i hans situation."
    Att vara en ensam människa- och ständigt leva under hot är inget annat är psykisk tortyr..och hur gammal är grabben? Över eller under 18?
    Är han under 18 skall även barnkonventionen sättas främst- det har Sverige skrivit
    under på.

Kan förvisso hålla med om att fler flyktingar behandlas inhumant i Sverige
    - och det skriver jag givetvis som kommentar i uppropet.
    Signerat givetvis!
    Bra initiativ!

Och snacket om brottslingar- brottslingar gömmer sig. Vi vet kanske inte ens att de finns i Sverige. I Borås togs tre ryssar som gömt sig- de pysslade mad trafficking, narkotikalangning och vapensmuggling. Sverige var deras paradis- tills en granne reagerade och piketstyrkorna slog till...Sådan är bden gömde brottslingen av i dag- i Sverige.Varför ska man vara så snar att misstänka allt och alla- istället för den som är brottsling?Oftast är de efterlysta via Interpool oxå..men inte alla..och de som har en "täckmantel typ affär- catering" för att dölja sin illegala trafficking/narkotika handel..

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 06:21