formsvackan 2009-05-04, 20:23
Är välfärdsstaten önskvärd ?
Den frågan är en av de viktigaste i vårt land, och den som också delar befolkningen i två lika stora läger. Vad som känns tråkigt är att det ena lägret kanske inte är medvetna om vad de egentligen tagit ställning för.
Gruppen med människosynen "Hungriga vargar jagar bättre", kallade MammaGuevara dem för. Skuldsatta säljare säljer mera, är också en ofta uttalad "sanning" i näringslivet.
Högern står för detta samhälle, ett samhälle där vi alla tvingas jaga och konkurrera om varje livsnödvändighet, ett samhälle där medkänsla med den svagare omedelbart "bestraffas" med ett försämrat eget utfall, ett samhälle där den starkes rätt råder i alla sammanhang. Det vore mycket förvånande om halva svenska folket tror sig tillhöra de starkaste. Om så inte är fallet, vad tror de då på ?
Jag tillhör dem som tror på, och önskar en utbyggnad av välfärdssamhället. För det blir jag kallad kommunistsvin, förtryckare, massmördare och andra liknande trevligheter. Om man inte kan känna solidaritet med sina medmänniskor utan att vara kommunist, så är det väl det jag är då utan att tidigare ha begripit det själv.
Jag tillhör själv den grupp av människor i vårt land som har allra mest att tjäna på högerpolitik, åtminstone ekonomiskt. En företagare som själv bestämmer sina villkor, stor villa med strandtomt, sommarstuga vid en annan mindre sjö, flera bilar och båtar, vuxna utflugna barn som har sina egna liv och barn, obegränsat med semester om jag så önskar, reser dit jag vill när jag vill, full valfrihet i de flesta situationer i livet.
Varför ska jag försöka roffa åt mig mer ?
Det har dock inte alltid varit så. Jag är född av fattiga föräldrar, och hade inte haft en chans att komma dit jag är, utan det välfärdssamhälle som tillhandahöll allt jag behövde och mer därtill.
Varför ska jag förneka andra människor samma möjligheter ?
Jag har inget alls emot att betala "världens högsta skatt" för att andra barn och ungdomar i vårt land ska kunna växa upp i trygghet, i ett land där valet av föräldrar inte betyder allt.
Välfärdsstaten är i mina ögon ytterst önskvärd. Därför röstar jag mot dem som vill rasera densamma.
Senast ändrad av formsvackan den 2009-05-04, 20:49, ändrad totalt 1 gång