Jag fick, idag, Moderaternas valmaifest för Halmstads kommunpolitik. Jag hade mycket roligt åt deras formuleringar.
Det mesta av valmaifestet var vaga formuleringar om att vi skall ha bra skola, vård och omsorg Inte ord om hur de tänker gå tillväga för detta.... vanlig valretorik som kn komma från vilken partisom helst.....
Men, en del pärlor finns... t.ex:
"Alla ska få sin hälso-och sjukvård nära och snabbt samt själv kunna välja vårdgivare - en lots genom vården"
Nu är det så att man inte kan välja vårdcentral inom kommunen. Jag vet, jag har försökt. Jag har blivit anvisat en vårdcentral och där skall jag hålla mig OM jag inte väljer en privatföretag....
Och vad är en lots? Är det någon som skall hålla mig i handen och leda mig till de olika vårdinrättningarna?
"Alliansregeringen har ökat tandvårdsstödet från tre till sex miljader kronor. Det innebär att alla har råd att gå på regelbunden kontroll och den med störst behov får störst stöd."
Nu är det så att alla har INTE råd! Även med en tandvårdscheck på 75 kr/året så har inte alla råd att betala ytterligare 6- 700 kr för en undersökning. Inte heller har de råd med att låta laga sina tänder.....Så att påstå att alla har råd, är en stor, fet lögn!
Och den bästa pärla kommer sist i brochyren. Kommunalpolitikerna säger; " Vi skall fortsätta utveckla samarbetet med kommunen - särskild för de äldre."
- Ja, vad annars? Vem hade moderata kommunalpolitikerna tänk sig annars att arbeta med?