Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+2
MammaGuevara
womanlover
6 posters

    Utan empati går vi under

    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Utan empati går vi under Empty Utan empati går vi under

    Inlägg  womanlover 2009-05-01, 23:42

    Utan empati går vi under Annika;Utan empati går vi under Prinsesstarta;



    I cellen nedan har Annika bott i 27 år. Fatta . . Utan Prinsesstårta. Och utan man . .
    Jag har en liten hemlig men ack så omöjlig dröm. Att få vandra runt med Annika i Haight-Ashbury-kvarteren i San Francisco. Hon kände Janis Joplin. Dom partade hos Jefferson Airplane. Sextital så det ryker om det.
    Men det var innan hennes liv spårade ur på grund av en galning (Cox) och heroin. Fy fan vad jag hatar narkotika,
    Drömmen är helt omöjlig ty Annika är totalt och för evig utvisad från USA.
    Synd.



    Utan empati går vi under Annikacellusa1

    Jag har skrivit ett brev till Annika Östberg - som nu sitter på kvinnofängelset Hinseberg.

    Skulle vilja fråga Annika hur hon har klarat av 28 år i ett Kaliforniskt fängelse. (Obs att det inte är ett svenskt fängelse - svenska fängelser är nog lite lindrigare)
    Hon har skött sig oklanderligt under hela strafftiden. Bland annat jobbat med att träna upp handikaphundar.
    Dags att förlåta henne nu tycker jag. Hon träffade fel människor i fel tid - kom in i knarkkarusellen. Övergiven av sin mamma - ensam i USA när hon var 13 år. Rymde till San Francisco med en mycket äldre kille. När hon var 15 år var hon sprutnarkoman (heroin). Hon var ju bara ett barn. Hemska tanke . .
    Jag vet inte varför jag gråter - kan bara inte låta bli - när jag tänker på Annikas liv - då kommer tårarna.

    Herregud - detta hade kunnat hända vem som helst av oss - om vi haft otur i livet.
    Jag har beställt boken "Sorgfågel" som handlar om Annikas turbulenta liv.
    Har inte hunnit läsa den ännu. Fick den med posten i går.

    Se nedan brevet jag har skrivit till Annika.

    Hej Annika
    Jag heter Kurt(62) - bor i Borås. Född i Norrbotten. Vattuman ( 23 jan 1947 ).
    Har följt ditt öde genom dina svåra år. Mycket glad är jag nu, att du snart kan gå in i ett bageri och äta Prinsesstårta.
    Varken du eller jag har varit perfekta här i livet. Men jag har haft tur. Du har haft otur.
    På 60-talet - när jag var 18-19 år rumlade jag runt i Stockholm med en kompis - han hette Carlo.
    Tror att han räddade mig. Vi rökte hasch och flummade runt liksom många gjorde på 60-talet. Jag testade även amfetamin.
    Men Carlo var lite mer erfaren - jag var ju en lantis från Norrbotten. Några gånger hade jag chansen ( risken ) att testa heroin.
    Utan Carlo hade jag definitivt åkt dit på skiten. Jag var lättledd och oerfaren bland alla tuffa stockholmare. En gång slog han till mig så att jag gick i däck. Men det var ju bara för att skydda mig. Han visste hur farligt det var.
    Du har ju gått igenom detta helvete Annika - och kommit ur det.
    Tänk om jag - en blåögd norrbottning - hade hamnat i fel sällskap vid fel tillfälle. Då hade jag varit körd. Förmodligen inte levt idag.
    TACK CARLO.
    Carlo lämnade oss i fjol - 2008. Cancer. Han blev 61 år.

    Efter dessa vilda ungdomsår så har jag varit "drogfri". Lite Whisky och Vodka har det väl blivit - det är allt.
    Men nu slutar vi prata om droger. Ville bara tala om att jag inte har varit Guds bästa barn.
    Suttit i fängelse har jag också. En månad i Haparanda för rattfylleri 1974. Lite skillnad mot 28 år Smile
    Herregud Annika - hur har du orkat dig igenom alla dessa år. Du måste vara en mycket stark människa.
    Ett amerikanskt fängelse - det har jag bara sett på film.
    Tror inte att det går att jämföra med ett svenskt fängelse.
    Har du haft några permissioner under dina fängelseår ?
    En sak är dock säker - snart är du fri Annika - då ska jag skicka en tårta till dig och din mamma (Gissa vilken).
    PS: Jag har köpt din bok "Sorgfågel. Fick den med posten i går.
    Titeln "Sorgfågel" kommer ju från ett kinesiskt ordspråk:
    Du kan aldrig hindra en fågel från att flyga över ditt huvud.
    Men du kan hindra den från att bygga bo i ditt hår.
    Ska bli mycket intressant att läsa.

    Har ni tillgång till Internet på Hinseberg ? Om ni har det - kolla min sida:
    http://www.svaneholm.org/annika/index.html

    Jag hoppas att du vill svara på mitt brev Annika.



    Annika Östbergs liv kantades av sex, droger och kriminalitet

    Efter flytten med mamman till USA som 12-åring brakade Annikas liv samman. Ett eskalerande drogmissbruk och flera våldsamma relationer ledde henne till det långa fängelsestraff som hon fortfarande avtjänar.

    Den som inte står på Annikas sida måste sakna all empati - och/eller fattar INTE vad tunga droger kan göra med en människa.

    Annika Östberg föddes 1954 i Stockholm, men redan som 12-åring flyttade hon med sin mamma till Kaliforninen, USA. Hon fick det jobbigt i det nya landet då hon inte behärskade språket och inte längre kom överens med sin mamma. Snart placerades hon på ett ungdomsvårdshem där hon var en av de yngsta och problemen eskalerade.

    Annika rymde snart till San Fransisco med en mycket äldre pojkvän. Hon började använda narkotika och efter att ha träffat den man som skulle bli pappa till hennes enda barn började hon missbruka heroin.Då var hon bara 14 år.
    För att kunna finansiera sina narkotikabehov började hon arbeta som strippa, men hon lyckades hålla sig drogfri under graviditeten och födde en frisk son, Sven. Den lilla familjen flyttade sedan tillbaka till San Fransisco där Annika, som då var 16 år, återigen föll in i sina drogvanor. Missbruket och försörjningen av Sven klarade hon genom prostitution.

    En dag tog hon sonen och lämnade sin våldsamme man. Hon ordnade en egen lägenhet, startade en call-girl rörelse och träffade en ny man, en knarklangare som hette Chris. Relationen slutade med att Chris knivhögg en av Annikas vänner till döds efter ett våldsamt gräl. Hon vittnade i rätten om att hennes pojkvän agerat i självförsvar och han frikändes.

    Men i april 1981 inträffade det som skulle leda till Annikas långa fängelsestraff. Hennes dåvarande pojkvän, Bob Cox, sköt ihjäl restaurangägaren Joe Torre och polismannen Richard Helbush. Hon var med vid båda tillfällena, men det var pojkvännen som höll i vapnet. Ändå dömdes hon för mord till mellan 25 år och livstid 1983. Bob tog sitt liv i häktet före rättegången och kunde därför aldrig ställas inför rätta.
    Feg som en ödla. Han satte ju då allt på Annika.

    Sedan 27 år tillbaka var hon intagen på California Institution for Women, ett kvinnofängelse i Frontera, sydost om Los Angeles. Men i april 2009 fick hon komma hem till Sverige,

    Annika framträdde i media för första gången i TV4:s Nyheter, hösten 1992. Sedan dess har hennes fall flera gånger uppmärksammats i svenska medier och hon har vunnit sympatier över hela Skandinavien. Många svenska politiker, poliser, präster, ambassadtjänstemän, journalister och advokater har engagerat sig i hennes fall.

    Förre utrikesministern Jan Eliasson är en av de topptjänstemän som har besökt Annika i fängelset och förre statsministern Göran Persson pratade om hennes situation med president George Bush.

    Annika själv har flera gånger poängterat att hon förtjänar att straffas för dåden, men hon hoppas att fängelsestraffet ska bli tidsbestämt. Och helst av allt vill hon avtjäna de resterande åren i svenskt fängelse.

    Det finns en bok om Annikas liv, som heter "Sorgfågel" (Stockholm, 1999) och har fått sin titel efter ett kinesiskt ordspråk.
    Du kan aldrig hindra en fågel från att flyga över ditt huvud - men du kan hindra honom från att bygga bo i ditt hår.
    I boken berättar hon själv om sitt liv med hjälp av författaren Lena Katarina Swanberg och är publicerad av Bokförlaget DN, Stockholm. En andra upplaga gavs ut 2005.

    Hennes son, Sven, dog i en bilolycka när han var 15 år..
    Han var hennes allt. Men hon fick gå på hans begravning - men hon fick själv betala två vakter som följde med. 400 dollar.

    Källor: TT, DN, Nyhetskanalen
    [/b][/color][/strike][/strike][/size]


    Senast ändrad av womanlover den 2009-05-16, 14:23, ändrad totalt 104 gånger
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  MammaGuevara 2009-05-02, 20:00

    Det kommer med största sannolikhet att gå igenom, men blir säkerligen läst. Jag har själv lekt med tanken att bara skicka henne ett kort och önska henne välkommen hem, men det har inte blivit av. Ring upp Hinseberg och fråga till vilken adress det ska skickas, kan inte tänka annat än att de svarar på det.

    Jag brevväxlade i många år med en kille i Mazefängelset (Long Kesh) på Nordirland, och vanlig kommunikation släppte det i stort sett alltid igenom. Kan aldrig tänka att de skulle vara djävligare på "Hinsan"
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Utan empati går vi under Empty Women lover

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-05-05, 11:18

    var har du suttit på för anstalt eftersom du kallar svenska fängelser för hotell!!?
    sitter du på en sluten riksanstalt så är det inget hotell, det kan jag lova! Sen undrar jag om du skall skriva brev till "malexandermördaren" Andreas Axelsson också? han är dömd på samma principer som Annika, dömd för mord även fast han var skottskadad sedan flera minuter när Arklöv fick för sig att avrätta 2 poliser....
    Ni vänsterfolk är för gulliga, hatet mot USA gör att ni accepterar mord, vad skall man säga....läs på lite om Annikas bakgrund, hon har ju tagit livet av en person till tidigare...jaja sossar är sossar...
    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  womanlover 2009-05-06, 21:30

    Sossar-e-lata skrev:var har du suttit på för anstalt eftersom du kallar svenska fängelser för hotell!!?
    sitter du på en sluten riksanstalt så är det inget hotell, det kan jag lova! Sen undrar jag om du skall skriva brev till "malexandermördaren" Andreas Axelsson också? han är dömd på samma principer som Annika, dömd för mord även fast han var skottskadad sedan flera minuter när Arklöv fick för sig att avrätta 2 poliser....
    Ni vänsterfolk är för gulliga, hatet mot USA gör att ni accepterar mord, vad skall man säga....läs på lite om Annikas bakgrund, hon har ju tagit livet av en person till tidigare...jaja sossar är sossar...

    Kanske att du skulle läsa på lite.
    Annika fick en villkorlig dom för ett dråp som hon inte begick.
    Hon skyddade sin pojkvän från att åka dit.

    1972 knivmördades en man i hennes lägenhet. Östberg erkände brottet två år senare efter att hon anmält sig själv till myndigheterna. Hon dömdes till villkorlig dom i 5 år för dråp. Östberg hävdar att hon erkände ett brott hon inte begått för att hjälpa sin dåvarande pojkvän. Erkännandet ifrågasätts även av en utredning kring brottet.

    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  womanlover 2009-05-16, 04:58

    MammaGuevara skrev:Det kommer med största sannolikhet att gå igenom, men blir säkerligen läst. Jag har själv lekt med tanken att bara skicka henne ett kort och önska henne välkommen hem, men det har inte blivit av. Ring upp Hinseberg och fråga till vilken adress det ska skickas, kan inte tänka annat än att de svarar på det.

    Jag brevväxlade i många år med en kille i Mazefängelset (Long Kesh) på Nordirland, och vanlig kommunikation släppte det i stort sett alltid igenom. Kan aldrig tänka att de skulle vara djävligare på "Hinsan"

    Nu har jag skrivit till Annika.
    Gör det du också Please.
    Brev eller vykort.
    Efter 28 år i ett Kaliforniskt fängelse så behöver hon all uppmuntran som hon kan få. Betänk att hon aldrig har använt en fjärrkontroll. Eller en mobiltelefon. Och nu ska hon ut i samhället.
    Hon kommer att klara det - men hon behöver hjälp av empatiska människor.

    http://www.svaneholm.org/annika/index.html

    Hennes adress:
    Annika Östberg
    Anstalten Hinseberg
    Box 1005
    718 92 FRÖVI

    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  Kakmonstret 2009-05-18, 01:44

    Hennes aktiva agerande bidrog till att släcka livet på 3 människor.

    Hade hon suttit fängslad i något annat land än USA hade inte vänstern brytt sig om henne.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  Susz X 2009-05-18, 05:10

    En 13 åring med missbruk..men Byråkraten då!!!Undrar hur hennes pojkvän var?..OCH- vad fick aset för straff som tjänade storkovan efter pengatvätten av knarkförsäljningen- en ny välpolerad FORD- eller ytterligare aktier i vapen, eller rentav en bankfilial????

    Här i Sverige får en karl som våldtar och dödar småtöser gå fri läänge
    innan han sys in..trots andra anmälningar trodde pölisen inte på tjejjen
    - utan tyckte han var en oki karl..
    En kontrast..byråkraten..till dig.

    Du är ju en kuul snubbe Boråsarn!
    Hälsa Annika! Håller givetvis tummen att ni kan mumsa
    prinsesstårta tillsammans..
    "The Land of the Princesscake"- så fiin den var! Du e cool!Wink
    Berätta gärna om boken sen- var finns den stt köpa?
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  SiP 2009-05-18, 14:02

    Susz X skrev:En 13 åring med missbruk..men Byråkraten då!!!Undrar hur hennes pojkvän var?..OCH- vad fick aset för straff som tjänade storkovan efter pengatvätten av knarkförsäljningen- en ny välpolerad FORD- eller ytterligare aktier i vapen, eller rentav en bankfilial????

    [/center][/font][/color]

    Har för mig att hennes pojkvän tog livet av sig innan rättegången....
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  SiP 2009-05-18, 14:05

    Sossar-e-lata skrev:var har du suttit på för anstalt eftersom du kallar svenska fängelser för hotell!!?
    sitter du på en sluten riksanstalt så är det inget hotell, det kan jag lova! Sen undrar jag om du skall skriva brev till "malexandermördaren" Andreas Axelsson också? han är dömd på samma principer som Annika, dömd för mord även fast han var skottskadad sedan flera minuter när Arklöv fick för sig att avrätta 2 poliser....
    Ni vänsterfolk är för gulliga, hatet mot USA gör att ni accepterar mord, vad skall man säga....läs på lite om Annikas bakgrund, hon har ju tagit livet av en person till tidigare...jaja sossar är sossar...

    Jag är sosse, och jag tycker hon hade kunnat sitta kvar i USA....

    Sen håller jag med dig ang. AA, samma sak där, men vem vill att AA skall släppas??
    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  womanlover 2009-05-19, 09:26

    Susz X skrev:En 13 åring med missbruk..men Byråkraten då!!!Undrar hur hennes pojkvän var?..OCH- vad fick aset för straff som tjänade storkovan efter pengatvätten av knarkförsäljningen- en ny välpolerad FORD- eller ytterligare aktier i vapen, eller rentav en bankfilial????

    Här i Sverige får en karl som våldtar och dödar småtöser gå fri läänge
    innan han sys in..trots andra anmälningar trodde pölisen inte på tjejjen
    - utan tyckte han var en oki karl..
    En kontrast..byråkraten..till dig.

    Du är ju en kuul snubbe Boråsarn!
    Hälsa Annika! Håller givetvis tummen att ni kan mumsa
    prinsesstårta tillsammans..
    "The Land of the Princesscake"- så fiin den var! Du e cool!Wink
    Berätta gärna om boken sen- var finns den stt köpa?

    Jag köpte boken här:
    http://www.bokus.com/b/9789185015498.html


    Annikas dröm:
    https://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=9lyLfnzK9r0


    PS: Bra att denna dåre åkte dit:
    http://www.kriminalkanalen.se/2009/05/18/i-dag-kom-domen-i-sophie-malet-tre-ars-fangelse-for-42-aringen/
    Men han skulle ha fått 10 år tycker jag.


    Senast ändrad av womanlover den 2009-05-19, 10:51, ändrad totalt 3 gånger
    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  womanlover 2009-05-19, 09:29

    SiP skrev:
    Susz X skrev:En 13 åring med missbruk..men Byråkraten då!!!Undrar hur hennes pojkvän var?..OCH- vad fick aset för straff som tjänade storkovan efter pengatvätten av knarkförsäljningen- en ny välpolerad FORD- eller ytterligare aktier i vapen, eller rentav en bankfilial????

    [/center][/font][/color]

    Har för mig att hennes pojkvän tog livet av sig innan rättegången....

    Jo - han hängde sig i cellen.
    Satte allt på Annika.
    Mycket fegt.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  Susz X 2009-05-19, 15:37

    womanlover skrev:
    SiP skrev:
    Susz X skrev:En 13 åring med missbruk..men Byråkraten då!!!Undrar hur hennes pojkvän var?..OCH- vad fick aset för straff som tjänade storkovan efter pengatvätten av knarkförsäljningen- en ny välpolerad FORD- eller ytterligare aktier i vapen, eller rentav en bankfilial????

    [/center][/font][/color]

    Har för mig att hennes pojkvän tog livet av sig innan rättegången....

    Jo - han hängde sig i cellen.
    Satte allt på Annika.
    Mycket fegt.

    Uselt och fegt även att inte synliggöra narkotikans konsekvens / skador på människor som begår brott. Hade brottet begåtts UTAN dito? Knappast troligt..
    Och vem faan vet vem åklagaren skyddade med det??? Är det rätt att ingen helhetssyn existerar?

    Sponsored content


    Utan empati går vi under Empty Sv: Utan empati går vi under

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-19, 17:30