Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
theward
Vercingetorix
Mona_Stalin
redalert
Dao
Regndrottning
MartinLindgren
Sniperace
Kakmonstret
F.I.S.T
RedCloud
Rudolf med röda mulen
16 posters

Skatt som politiskt verktyg

Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Antal inlägg : 76

Skatt som politiskt verktyg Empty Skatt som politiskt verktyg

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 15:55

Jag erkänner att min subjektiva sida och min objektiva sida inte är överens när det gäller spritmonopolet. För min egen del skulle jag hemskt gärna vilja kunna hasa ned till ICA och köpa mig en flarra vin vilken vardagskväll som helst men min objektiva sida inser att med ett bevarande av spritmonopolet så minskar vi utbudet vilket minskar det generella supandet vilket är bra för den allmänna folkhälsan så därför är jag för ett bevarande av spritmonopolet men... nu var det inte spritmonopolet i sig jag var ute efter när jag startade den här tråden utan användandet av skatt som ett politiskt verktyg. Vi kan ta skatt på alkohol som exempel. Vad tror ni andra?

Tror ni att konsumtionen av öl, vin och sprit skulle minska om vi höjer skatterna på just öl-, vin- och spritförsäljning?
    (För enkelhetens skull bortser vi från hembränning samt alla former av införsel från utlandet)
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Skatt som politiskt verktyg Empty Sv: Skatt som politiskt verktyg

Inlägg  RedCloud 2010-08-25, 15:57

Tror ni att konsumtionen av öl, vin och sprit skulle minska om vi höjer skatterna på just öl-, vin- och spritförsäljning?

Se vad som hände i Finland när man avreglerade alkoholmonopolet, förmodligen skulle samma skeende tima här också...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 16:00

Rudolf med röda mulen skrev:
    Jag erkänner att min subjektiva sida och min objektiva sida inte är överens när det gäller spritmonopolet. För min egen del skulle jag hemskt gärna vilja kunna hasa ned till ICA och köpa mig en flarra vin vilken vardagskväll som helst men min objektiva sida inser att med ett bevarande av spritmonopolet så minskar vi utbudet vilket minskar det generella supandet vilket är bra för den allmänna folkhälsan så därför är jag för ett bevarande av spritmonopolet men... nu var det inte spritmonopolet i sig jag var ute efter när jag startade den här tråden utan användandet av skatt som ett politiskt verktyg. Vi kan ta skatt på alkohol som exempel. Vad tror ni andra?

(För enkelhetens skull bortser vi från hembränning samt alla former av införsel från utlandet)

Om frågan vore så enkel som att skatter ENBART skulle finnas till som politiskt verktyg för att minska förtäring.... så har det väldigt liten eller ingen verkan alls....

Däremot anser jag att skattepengarna är nödvändiga som politiskt verktyg för att delvis betala de kostnader spritandet åstadkommer i samhället, både genom våld och förstörelse, men inte minst i vårdnadsomkostnader för alkoholisering av olika grader
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 16:02

RedCloud skrev:

Se vad som hände i Finland när man avreglerade alkoholmonopolet, förmodligen skulle samma skeende tima här också...

Ja jag ber att få revidera mitt uttalande aningen....
    ... om det kommer till att avreglera spritmonopolet, så blir det nog stora konsekvenser
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 16:06

Nu var det inte monopolet i sig jag var ute efter utan själva beskattningen men ska jag tolka det som att ni båda anser att det finns ett samband mellan höjd skatt och minskad konsumtion? Eller hur ska jag tolka er?
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-25, 16:18

Ja, om man bortser från hembränning och införsel från utlandet är det självklart att konsumtionen minskar.

Höjda skatter som leder till minskad konsumtion (av vilken vara som helst) innebär minskade intäkter, vilket leder till att företagen tjänar mindre pengar och inte kan nyanställa eller utvecklas. Ökad arbetslöshet, folk för mindre att leva för. En ond cirkel...

Som en svensk viking skulle uttrycka saken. Lagom med mjöd är bäst Smile

Skatten bör inte vara så låg att den blir ett samhällsproblem, men inte heller så hög att den hämmar utvecklingen av samhället.

Monopolet i sig bör avskaffas. Smile
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 16:20

Rudolf med röda mulen skrev:Nu var det inte monopolet i sig jag var ute efter utan själva beskattningen men ska jag tolka det som att ni båda anser att det finns ett samband mellan höjd skatt och minskad konsumtion? Eller hur ska jag tolka er?

Det har jag svarat på
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 16:26

Kan vi se samma samband för tobak? Dvs... om vi höjer tobaksskatten så får vi minskad konsumtion av tobaksprodukter?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 16:27

Rudolf med röda mulen skrev:Kan vi se samma samband för tobak? Dvs... om vi höjer tobaksskatten så får vi minskad konsumtion av tobaksprodukter?

Detta beror ju på hur mycket pengar folk har
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 16:29

F.I.S.T skrev:
    Rudolf med röda mulen skrev:Kan vi se samma samband för tobak? Dvs... om vi höjer tobaksskatten så får vi minskad konsumtion av tobaksprodukter?

Det där förstod jag inte. Hur menar du nu? Det kanske är glasklart för dig men jag hoppas att du kan utveckla det lite.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-08-25, 16:32

F.I.S.T skrev:

med andra ord så blir rökning och alkoholdrycker något förbehållet de besuttna om man använder skattetryck att begränsa detta....

Tobaksskatten får de höja hur mycket de vill, för röken påverkar andra, vad gäller alkoholskatten så visst, jag skulle sörja att inte längre kunna ta en liten whisky ett par lördagdskvällar i månaden, men mitt liv står inte eller faller med den frågan
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 16:35

F.I.S.T skrev:

Det där förstod jag inte. Hur menar du nu? Det kanske är glasklart för dig men jag hoppas att du kan utveckla det lite.

Har man inte pengar, och skatter gör att spriten kostar för mycket för en, så kan man således inte köpa in alkoholhaltiga drycker eller tobaksprodukter
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-25, 16:36

Vad var det du inte förstog i Fist inlägg?
    Klart att den som har fet plånbok inte bryr sig särskilt om alkoholen kostar 50 kr upp eller så,
    Man köper det man vill ha ändå eller hur?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-08-25, 16:39

F.I.S.T skrev:
    F.I.S.T skrev:

Har man inte pengar, och skatter gör att spriten kostar för mycket för en, så kan man således inte köpa in alkoholhaltiga drycker eller tobaksprodukter

I alkoholisthem blir det tvärtom. Pengarna går till sprit och cigaretter och det blir mindre pengar för allt annat.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 16:41

Regndrottning skrev:
    F.I.S.T skrev:
    F.I.S.T skrev:

I alkoholisthem blir det tvärtom. Pengarna går till sprit och cigaretter och det blir mindre pengar för allt annat.

Det stämmer oxå..... men det stämmer inte för icke alkoholister
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-25, 16:45

F.I.S.T skrev:
    Regndrottning skrev:
    F.I.S.T skrev:
    F.I.S.T skrev:

Det stämmer oxå..... men det stämmer inte för icke alkoholister
    Och i knarkarfamiljer går det till just knark, mat har mindre betydelse osv

men som nog både jag och fist förstod gäller detta vanliga brukare, blir akloholen för dyr att man ska kunna leva normalt, då avstår man denna, liksom om tobaken blir för dyr, för jag tror inte att många väljer spriten eller tobake före mat och husrum om de inte är väldigt beroende av dessa, precis som narkomanerna.

Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 16:46

Sniperace skrev:Tobaksskatten får de höja hur mycket de vill, för röken påverkar andra, vad gäller alkoholskatten så visst, jag skulle sörja att inte längre kunna ta en liten whisky ett par lördagdskvällar i månaden, men mitt liv står inte eller faller med den frågan

Jag försöker bara etablera sambandet mellan höjd skatt och minskad konsumtion Smile
    Kan vi slå fast det sambandet eller finns det något område där det inte stämmer?
    Exempel...
    Höjd alkoholskatt leder till minskad alkoholkonsumtion.
    Höjd tobaksskatt leder till minskad användning av tobak.
    Höjd bensinskatt leder till minskat bilåkande.
    Höjd flygskatt leder till minskat flygande.
    Höjd elskatt leder till minskad elkonsumtion.

Är inte detta vanlig enkel grundläggande ekonomi? Utbud och efterfrågan? Om en vara blir dyrare så minskar efterfrågan och den totala konsumtionen minskar? En riktad skattehöjning leder till att en vara och/eller en tjänst blir dyrare vilket leder till minskad konsumtion. Är det någon här som inte skriver under på detta? Funkar det på något annat sätt? Har alla de nationalekonomiska universitetslärare som sagt just detta till mig fel?

För att svara på några frgåeställningar som uppkommit. Jag tänker på den totala konsumtionen i Sverige. Det är väl rätt uppenbart att en miljardär inte bryr så mycket om tobaksskatten går upp med 10%. Om ett paket cigg kostar 50kr eller 60kr spelar ju ingen roll för en sådan person. Lika självklart spelar det mindre roll för alkoholisten om alkoholen blir dyrare men återigen är jag ute och fiskar för Sverige som helhet.
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 16:50

MartinLindgren skrev:Vad var det du inte förstog i Fist inlägg?
    Klart att den som har fet plånbok inte bryr sig särskilt om alkoholen kostar 50 kr upp eller så,
    Man köper det man vill ha ändå eller hur?

Mja... eftersom F.I.S.T. och jag tänkte i olika termer (F.I.S.T. på micronivå och jag på macronivå) så blev det lite märkligt men jag håller ju naturligtvis med er båda att om man är snuskigt rik så spelar inte en - i sammanhanget - liten prisökning någon roll men återigen... jag tänker på Sverige i sin helhet.
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-25, 16:51

Är inte detta vanlig enkel grundläggande ekonomi? Utbud och efterfrågan? Om en vara blir dyrare så minskar efterfrågan och den totala konsumtionen minskar? En riktad skattehöjning leder till att en vara och/eller en tjänst blir dyrare vilket leder till minskad konsumtion. Är det någon här som inte skriver under på detta? Funkar det på något annat sätt? Har alla de nationalekonomiska universitetslärare som sagt just detta till mig fel?

[/color]

Nej, det är i stort sett inte fel. Mina nationalekonomsiaka lärare har sagt samma sak. Dock finns ju vissa nödvändiga kärnprodukter folk inte kan avstå ifrån. T.ex. om någon är väldigt bilberoende kommer inte den personen minska ner på de nödvändiga bilresorna. Däremot kanske han upphör med en prenumeration på en tidskrift och minskar på rökandet för att spara lite andra kosing som ska räcka till bensinen.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-25, 16:51

Sniperace skrev:Tobaksskatten får de höja hur mycket de vill, för röken påverkar andra, vad gäller alkoholskatten så visst, jag skulle sörja att inte längre kunna ta en liten whisky ett par lördagdskvällar i månaden, men mitt liv står inte eller faller med den frågan

Jag försöker bara etablera sambandet mellan höjd skatt och minskad konsumtion Smile
    Kan vi slå fast det sambandet eller finns det något område där det inte stämmer?
    Exempel...
    Höjd alkoholskatt leder till minskad alkoholkonsumtion.
    Höjd tobaksskatt leder till minskad användning av tobak.

För att svara på några frgåeställningar som uppkommit. Jag tänker på den totala konsumtionen i Sverige. Det är väl rätt uppenbart att en miljardär inte bryr så mycket om tobaksskatten går upp med 10%. Om ett paket cigg kostar 50kr eller 60kr spelar ju ingen roll för en sådan person. Lika självklart spelar det mindre roll för alkoholisten om alkoholen blir dyrare men återigen är jag ute och fiskar för Sverige som helhet.

som jag sa så HAR en ökad skatt betydelse, för de som inte har så mycket pengar

och i det du räknar upp ser jag en viss skillnad, ingen mår eg dåligt av misnkad rökning eller alkoholförbrukbning

men

Höjd bensinskatt slår mot glesbygdsbor som har behov av bilen, höjd elskatt slår mot dem som faktiskt behöver elen och kanske inte kan spara, vad gäller flygskatten dämpar det med all säkerhet resandet, vad gäller nöjesresande skiter jag in det, men hur är det med sådana som behöver flyga till famniljen eftersom jobbet finns långtifrån osv...

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-08-25, 16:51

Jag skulle vilja påstå att det är en sanning med modifikation.

Har man minskat sin konsumtion till man är nere på det absolut nödvändiga och inte kan minska längre då kommmer brytpunkten.

Företagen kan då ta hur myckt betalt de vill och vi MÅSTE betala då vi inte kan undvara produkten.

Och nu tänker jag främst på elskatten. För elen är något vi INTE kan undvara!
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 17:04

Sniperace skrev:

Höjd bensinskatt slår mot glesbygdsbor som har behov av bilen, höjd elskatt slår mot dem som faktiskt behöver elen och kanske inte kan spara, vad gäller flygskatten dämpar det med all säkerhet resandet, vad gäller nöjesresande skiter jag in det, men hur är det med sådana som behöver flyga till famniljen eftersom jobbet finns långtifrån osv...

Självklart är det så att om man förändrar något så får det konsekvenser som t.ex. att om man höjer skatt på bensin så slår det mot glesbygdsbor men... det slår ju även mot stadsbor och mot de som nöjesåker. De lär minska sitt bilkörande om bensinpriset går upp. Man kanske tar tåget istället för bilen. Man kanske åker mer kollektivt och låter bilen stå. Samma sak för de som tar bilen till jobbet. Visst skapar man incitament för att minska bilåkandet om man höjer bensinpriset även om det självklart samtidigt slår mot olika grupper? Höjd elskatt lär ju göra oss mer medvetna om vår elkonsumtion. Ärligt talat... hur många av oss stänger av elen helt och inte har t.ex. TVn på standby? Jag erkänner att jag slarvar men jag har köpt ett par grenkontakter med strömbrytare så att jag kan slå av strömmen på dem istället så att t.ex. TVn inte behöver stå i standby... eller datorn. Visst finns det de som behöver el och kanskeinte kan spara men... jag tänker på Sverige som helhet. Jag tänker på Sveriges totala konsumtion.

Återigen...
    Utan att gå ned på olika enskilda exempel så undrar jag om det i det stora hela stämmer att man kan reglera konsumtion genom beskattning som jag pekat på tidigare?
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 17:07

Regndrottning skrev:Och nu tänker jag främst på elskatten. För elen är något vi INTE kan undvara!

Nej, el är inget vi kan undvara men som land betraktat kan vi bli mer sparsamma. Vi tvingas att spara på ett bättre sätt, kanske inte köpa elslukande prylar, se till att vi stänger av alla lampor osv osv. Vissa kommer att lära sig detta snabbare än andra men oavsett om vissa redan sparar så mycket de kan så kommer ju konsumtionen av el i Sverige totalt att minska om vi höjer elskatten eller hur?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-25, 18:59

Under denna tråd tycker jag väl även att diskussionen om det påstådda sambandet mellan lägre inkomstskatter och konsumtion...

dvs att vissa påstår att lägre skatter skulle leda till ökad konsumtion, med motiveringen att folk får mer i plånboken.....

Jag anser att i den utformning Alliansen gjort sina skattesänkningar, inte alls leder till ökad konsumtion, eller för den delen ökad företagande till följd av påstådd ökad konsumtion....'

... av den enkla anledningen att det är i första hand höginkomsttagare som får störst sänkning i kronor, sedan i andra hand medelinkomsttagare (Som i Sverige tjänar riktigt riktigt bra ur ett internationellt perspektiv)
    I tredje han ... med minst skattesänkning i kronor räknat låginkomsttagare, där antalet fler kronor i börsen är högst marginell...

... och sist de som inte får någon sänkning alls sjuka, arbetslösa och pensionärer, som redan innan hade sämst köpkraft...

.. alltså ... de som redan hade riktigt bra med köpkraft, och redan har mer prylar än de kan använda lockas inte med nödvändighet till mera inköp för att de får mer i plånkan....

... och de som redan hade dålig köpkraft, fick det inte bättre...

Så med den typen av skattesänkningar som Alliansen gör, så fastnar pengarna i privata investeringar, och bankkonton, och kommer då inte handeln till gagn
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-25, 19:46

F.I.S.T skrev:Under denna tråd tycker jag väl även att diskussionen om det påstådda sambandet mellan lägre inkomstskatter och konsumtion...

dvs att vissa påstår att lägre skatter skulle leda till ökad konsumtion, med motiveringen att folk får mer i plånboken.....

Jag anser att i den utformning Alliansen gjort sina skattesänkningar, inte alls leder till ökad konsumtion, eller för den delen ökad företagande till följd av påstådd ökad konsumtion....'

... av den enkla anledningen att det är i första hand höginkomsttagare som får störst sänkning i kronor, sedan i andra hand medelinkomsttagare (Som i Sverige tjänar riktigt riktigt bra ur ett internationellt perspektiv)
    I tredje han ... med minst skattesänkning i kronor räknat låginkomsttagare, där antalet fler kronor i börsen är högst marginell...

... och sist de som inte får någon sänkning alls sjuka, arbetslösa och pensionärer, som redan innan hade sämst köpkraft...

.. alltså ... de som redan hade riktigt bra med köpkraft, och redan har mer prylar än de kan använda lockas inte med nödvändighet till mera inköp för att de får mer i plånkan....

... och de som redan hade dålig köpkraft, fick det inte bättre...

Så med den typen av skattesänkningar som Alliansen gör, så fastnar pengarna i privata investeringar, och bankkonton, och kommer då inte handeln till gagn

Jag är ledsen F.I.S.T. Jag förstår ditt sätt att resonera men det stämmer helt enkelt inte. Du kommer aldrig att kunna få en enda ekonom (oavsett partifärg och partitillhörighet) att ge dig rätt i din argumentation här.

Om folk generellt sett - oavsett hur det sker och oavsett klasstillhörighet - får mer pengar att röra sig med så ökar konsumtionen i det stora hela. Det kommer självklart alltid att finnas människor som får mer pengar i plånboken som väljer att spara dvs att inte konsumera men om du är rik och får mer pengar så kan du alltid köpa en flaska champange till eller byta från Porsche till Ferrari eller åka ännu ett varv jorden runt. Är du medelklass och har platt-TV, en bunt datorer så kan du alltid byta upp dig till nyare och häftigare prylar. Ett nytt golfset eller vad sjutton som helst. Alla lär inte göra det självklart men hur man än vänder och vrider på det hela så ökar konsumtionen ju mer pengar en individ har att röra sig med. Detta beskrivs även i något som kallas för konsumtionsmodellen. En förväntad konsumtion - notera att vi fortfarande pratar Sverige som land och inte enskilda exempel - kan ses som funktionen C = c0 + c1(Yd) där
    C står för den förväntade konsumtionen i landet
    c0 står för konsumtionen som individer och hushåll konsumerar även om inkomsterna är noll
    c1 står för den marginella konsumtionsbenägenheten (även kallad sparbenägenhet)
    Yd står för disponibel inkomst

Vi ser snabbt att med ökad disponibel inkomst får vi ökad konsumtion och vice versa. Nu är detta inga konstigheter. Det spelar ingen roll vem man ger en hundralapp till. Antingen konsumerar man hela hundralappen eller så sparar man hela hundralappen... eller så gör man en mix (vanligast).

Hur som...
    Eftersom jag inte får något speciellt mothugg på det jag skrev tidigare så får jag väl slå fast att höjda skatter rent generellt leder till minskad konsumtion (sista chansen att argumentera emot mig nu Smile) och som ett litet stöd till det omvända tesen - dvs att sänkt skatt skulle leda till ökad konsumtion - så bifogar jag följande länk:
    https://svt.se/2.22620/1.438305/sankt_skatt_-_okad_konsumtion?lid=puff_438072&lpos=extra_1

Detta självklart ovanpå utvikningen ang. konsumtionsfunktionen.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 12:06