Sniperace 2010-08-25, 12:26
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: ANNA2LINK skrev: Sniperace skrev: RedMentalCase skrev:Men nog borde man göra en liten fundering på om man inte borde undanta rv rc berra fist och några till från det allmänna valet ?
Jisses vad vänstermupparna har gått i helspinn efter den senaste månadens dystra opinionssiffror.
Nej, INGEN ska undantas från allmänna val, varken pga ekonomisk, social eller annan ställning i samhället, till och med de med utvecklingsstörningar bör få rösta om de anser sig kapabla till detta!
Utvecklingsstörda är inga dumma människor. Många är kapabla till att rösta.
Vem har sagt att de är dumma?
men en sak är säker, du måste ta med graden av utvecklingsstörning, inte skulle du väl vilja ha en utvecklingsstörd som finns i femårsålderna att besluta vad du ska göra eller hur?
och fakta är att många FÅR rösta, men de som är gravt utvecklingsstörda och kvar i småbarnsstadiet gör knappast det eller ens tillåts det, och det enbart för att i de fallen vore det troligt att ANDRA styr dem vad de ska rösta, och det vore ju inte rätt eller hur?
Förvisso sant, men då skulle rätt många myndigförklarade människor falla bort från röstlängden oxå, om man skulle gå efter om det är andra som bestämmer vad de skall rösta på....
.... finns många som blir övertalade av makar, osv.....
Men det är ett svårt gränsdragande detta, precis som det faktiskt är vad gäller utvecklingsstörda som blir med barn. Det är väldigt lätt att säga att det är fel med tvångssteriliseringar, men jag har oxå sett den andra sidan av att man låter bli...
Barn som far väldigt illa av att inte ha en funktionsduglig förälder...
Känner till en som nu är inne på sitt 6:e barn, och alla far fruktansvärt illa, trots stödfamiljer osv.... så blir de underutvecklade intellektuellt och känslomässigt.... pga att föräldern inte klara av attge det hon skall.... har inte kapaciteten....
... det är ett stort dilemma dock, för frågan är, om man skall tvångssterilisera, vart sätter man gränsen.... det kommer alltid bli gränsfall där människor som borde få vara föräldrar blir steriliserade då .... avslutar mitt resonemang med
svårt
Håller helt med dig i den frågan, den ÄR svår, mycket svår, och kanske måste man se till graden av detta, den som INTE kan klara det dagliga livet själv och ex har en treårings förstånd kommer troligen aldrig att komma när en sexuell relation, och inte heller att vilja kunna rösta.
Jag känner också ett utvecklingsstört par som har ett barn, och jag lider med barnet som inte borde fått växa upp på det sättet, dessa är inte gravt utvecklingsstörda utan klarar sig själva i stort sett förutom att de får arbeta på plts för just människor med deras problem, men killen har körkort och klarar sig relativt bra personligen, men det att ta hand om barnet som idag är arton är var under all kritik.
Men att han och hans sambo bör få rösta ser jag som självklart, deras utvecklingsstörning är inte sådan att det skulle vara ett hinder, gissa om de har en EGEN vilja, den styr inte andra
men vi hade ett hem här tidigare för utvecklingsstörda, och där måste jag säga att en stor del av dessa inte var kapabla att rösta eller ens ta ställning om olika partier...
men som sagt, det ÄR svåravvägt.