Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
redalert
Rudolf med röda mulen
Vercingetorix
RedMentalCase
ericTheDog
formsvackan
Sniperace
RedCloud
12 posters

ideologi vs verklighet

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

ideologi vs verklighet Empty ideologi vs verklighet

Inlägg  RedCloud 2010-08-22, 11:14

Fredrik Reinfeldt lovar sänkt skatt för över sex miljoner svenskar.
    Men han har inte ens varannan M-väljare med sig.
    Totalt vill bara en av tre svenskar ha lägre skatt, avslöjar Aftonbladets unika Sifo-undersökning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7651413.ab

Forumets skattesänkarextremister är som synes i stor minoritet, även i de egna blå leden.
    Men det har vi väl aldrig tvivlat över ?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

ideologi vs verklighet Empty Sv: ideologi vs verklighet

Inlägg  Sniperace 2010-08-22, 11:24

RedCloud skrev:Fredrik Reinfeldt lovar sänkt skatt för över sex miljoner svenskar.
    Totalt vill bara en av tre svenskar ha lägre skatt, avslöjar Aftonbladets unika Sifo-undersökning.

Forumets skattesänkarextremister är som synes i stor minoritet, även i de egna blå leden.

Frågan är bara, är dessa EMOT en skattesänkning, eller är det bara så att de ändå är nöjda och tacksamt tar emot en sänkning, det kan du inte utlösa ur artikeln.

Jag har själv inga problem med dagens nivå och kräver ingen sänkning, men vill de sänka den så det gynnar även mig tackar jag inte nej till det.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-08-22, 11:25

Sniperace skrev:men vill de sänka den så det gynnar även mig
    Hur vet du det ?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-22, 11:26

Totalt vill bara en av tre svenskar ha lägre skatt

Frågan är bara, är dessa EMOT en skattesänkning

Är man emot lägre skatt så är man med all sannolikhet emot skatteänkningar....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-22, 11:35

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men vill de sänka den så det gynnar även mig
    Hur vet du det ?

Vet vad, den frågan ingår knappast i mitt svar, vad är det du INTE förstår?

jag skriver OM det gynnar mig är det ok, och hittills har alliansen gynnat mig långt mer än sossarna under alla år jag varit sjukpensionär i väldigt låg inkomstklass.

1988 när jag sjukpensionerades blev årsinkomsten 105.000, 2006 när alliansen tog över var den 115.000, i sista deklarationen var den 125.00 så det alliansen ökat för mig är fan så mycket mer än vad sossarna gjort, och min uträkning var denna bör ligga vid nästa deklaration ligger på 130.000

under 18 år, nästan alla med sossar var ökningen TOTALT 9000:-, under 4 år med alliansen blev ökningen 15.000, så vilka har get mig mest?

Jag har aldrig haft det så bra som jag fått det nu, jag fick till och med chansen att prova på olika jobb UTAN att någon pension drogs in eller jag fick andra problem, det vara bara att säga till på FK att nu provar jag ett jobb, och det gav inga som helst negativa biverkningar som indragen pension eller annat, jag fick inte ens denna sänkt med den summa jag lyckades dra in i mina försök...

Under sossetiden så var fk,s svar att OM jag valde att självsvådligt prova på jobb så skulle min pension omprövas och det skulle göras nya utredningar osv osv....

Och under den tiden fick vi vända på vartenda öre och kämpa för överlevnad, idag ansr jag att vi lever gott...

och som sagt, vi tillhör absolut inte någon överklass....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-22, 11:38

under 4 år med alliansen blev ökningen 15.000, så vilka har get mig mest?

och du är oförstående till vilka som fått betala ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-22, 11:38

RedCloud skrev:
    Totalt vill bara en av tre svenskar ha lägre skatt

Frågan är bara, är dessa EMOT en skattesänkning

Är man emot lägre skatt så är man med all sannolikhet emot skatteänkningar....

sades det att de var emot, eller att de inte ville ha lägre skatt, dvs det var inget de krävde, men med all sannolikhet skulle inte många av dessa tacka NEJ till det...

som jag sa, JAG vill inte har lägre skatt, men jag har INGET emot att den blir lägre
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2010-08-22, 11:39

Det är väl bara att läsa dagens sifo för besked om vad väljarna tycker. Väljarna säger helt enkelt nej tack till den rödgröna röran.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-22, 11:41

RedCloud skrev:

JA, det är jag, för jag har inte träffat en enda som bekräftar detta, TROTS att jag har många jag känner som är sjukpensionerade osv.....

Så frågan är om det är så illa som du påstår, varför har jag och de jag känner inte drabbats, och de är alla i ungefär samma situation med sjukdom osv.....och samma inkomstklass.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-22, 11:53

RedCloud skrev:Fredrik Reinfeldt lovar sänkt skatt för över sex miljoner svenskar.

Strunt och sketprat, denna undersökning är en del av valpropagandan från Aftonbladet, den är naturligtvis vinklad för att få de svar man vill ha.

Lyssnar man på sifo gubben så är det ju solklart vilken "sida" som får övervikt, fler vill sänka skatterna .

Senast ändrad av RedMentalCase den 2010-08-22, 11:57, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-22, 11:56

Strunt och sketprat, denna undersökning är en del av valpropagandan från Aftonbladet

Ha ha ha ha....Ha ha ha, ja jävlar i min låda, de skånska raketforskarna briljerar ånyo..
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-22, 11:58

RedCloud skrev:
    Strunt och sketprat, denna undersökning är en del av valpropagandan från Aftonbladet

Ha ha ha ha....Ha ha ha, ja jävlar i min låda, de skånska raketforskarna briljerar ånyo..

Är du inte bara 0 trovärdighet, är du helt bakom flötet också ?

Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-22, 12:51

RedCloud skrev:

Skattebetalarna?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-08-22, 13:04

Skattebetalarna?

Selektivt...
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Antal inlägg : 76

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-22, 13:19

Som redan påpekats så är den här undersökningen inte mycket att hänga i julgranen. Frågeställningen är extremt generell vilket vanligen medför att man får svävande svar.
    "Anser du att de generella inkomsskattenivåerna är bra som de är idag, att de i framtiden bör höjas eller att de bör sänkas?"
    Så där tror jag att frågeställningen var och man reagerar på flera saker.

För det första så används ordet "generell" i frågeställningen. Vill man ha svävande och otydliga svar så är det en bra strategi.

För det andra så särskiljer man på ytterlighetsfrågorna. Jämför "att de i framtiden bör höjas" med "att de bör sänkas". Detta är på gränsen till löjligt faktiskt. Med formuleringen "i framtiden" indikerar man att det nödvändigtvis inte behöver ske nu utan precis som det står. Någongång i framtiden, oklart när. Genom att utesluta den formuleringen så indikerar man att det ska ske nu. Eftersom man bygger in formuleringen "i framtiden" så skapar man en större acceptans för det svaret.

För det tredje så undlåter AB att skriva ut frågeställningen tydligt så att man ser. Man får en tydlig känsla att de vill dölja frågeställningen och egentligen hela undersökningen så att man bara koncentrerar sig på deras slutsatser helt okritiskt.

Som vanligt ägnar sig AB åt sensationsjournalistik (och nej, de är inte den enda skittidningen!). De skapar en vinklad undersökningen som är så generellt hållen att man egentligen inte kan dra några bra slutsater från den. Båda sidor kan dra en massa svagt underbyggda slutsatser från den här undersökningen men det är ändå bara mumbo-jumbo av allt. Vi har ju t.ex. inte fått ta del av alla resultat. 1000 tillfrågades. Hur många svarade? Utan den vetskapen kan vi inte validera svaren.

Summa summarum...
    Den här undersökningen är för generellt hållen, felaktigt konstruerad och otillräckligt presenterad för att ha något som helst värde. Vill man kan båda sidor dra en massa slutsatser men ingen sida har någon aning om hur pass säkra deras respektive slutsatser egentligen är. Den här s.k. undersökningen duger endast att presenteras för människor utan kritiskt som saknar eget tänkande.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-08-22, 14:16

RedCloud skrev:

Skattebetalarna?

Selektivt...

Ja det kan ju omöjligen vara någon annan än skattebetarna! affraid
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2010-08-22, 14:18

Som man frågar får man svar!

Förövrigt har de inte frågat mig återigen jag skulle nämnligen ge ett rungande nej för alla former av skattehöjningar nu och i framtiden!
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-22, 20:31

redalert skrev:Som man frågar får man svar!

Förövrigt har de inte frågat mig återigen jag skulle nämnligen ge ett rungande nej för alla former av skattehöjningar nu och i framtiden!

Ja, sifo chefen som kommenterar undersökningen säger ju att det är betydligt fler som vill sänka skatten än höja den.
    Att AB lyckats få till de rubriker och slutledningar man har får väl ses som ett inlägg i valet och "fakta" till alla lennart-amöbor.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 00:10

Det är klart att en majoritet av Svenskarna av egoistiska själ idag gärna ser mer pengar i sin egen plånbok, oavsett vilka avbräck det ger för den tidigare smått unika och fantastiska välfärd som Sverige varit ett föregångsland för andra länder att avundas och beundra.....

.... Regeringen har lyckats med bedriften att få folk att tro att det enbart kommer positivt ut av att de 2/3 som redan har det bäst får mer i plånkan... och tonat ner vad som blir lidande av det....

Dessa skattpengar som nu stoppas i fickorna på de som redan hade det oförskämt bra ur ett globalt perspektiv, gjorde innan skattesänkningarna nytta i form av skola vård och omsorg.... således är det ganska enkelt att räkna ut att dessa grupper blivit lidande av regeringens politik......

... men detta har Alliansen lyckats dölja och ljuga bort från agendan....

... så de friska arbetsföra har idag glömt sin egen sårbarhet, och lever efter tron att de inte kan bli sjuka...

Tack och lov finns ännu en stor grupp arbetare som är villiga att betala skatt för hela samhällets väl, och inser sin egen sårbarhet
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-23, 00:17

Jisses vilken förvirrad analys av en förvirrad stackars fist.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 00:21

RedMentalCase skrev:Jisses vilken förvirrad analys av en förvirrad stackars fist.

... och du lyckades inte bemöta något av det ... stackars mentalfall Sad
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2010-08-23, 03:31

F.I.S.T skrev:Det är klart att en majoritet av Svenskarna av egoistiska själ idag gärna ser mer pengar i sin egen plånbok, oavsett vilka avbräck det ger för den tidigare smått unika och fantastiska välfärd som Sverige varit ett föregångsland för andra länder att avundas och beundra.....

.... Regeringen har lyckats med bedriften att få folk att tro att det enbart kommer positivt ut av att de 2/3 som redan har det bäst får mer i plånkan... och tonat ner vad som blir lidande av det....

Dessa skattpengar som nu stoppas i fickorna på de som redan hade det oförskämt bra ur ett globalt perspektiv, gjorde innan skattesänkningarna nytta i form av skola vård och omsorg.... således är det ganska enkelt att räkna ut att dessa grupper blivit lidande av regeringens politik......

... så de friska arbetsföra har idag glömt sin egen sårbarhet, och lever efter tron att de inte kan bli sjuka...

Tack och lov finns ännu en stor grupp arbetare som är villiga att betala skatt för hela samhällets väl, och inser sin egen sårbarhet

Instämmer! Bra skrivet F.I.S.T!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-23, 10:47

ANNA2LINK skrev:
    F.I.S.T skrev:Det är klart att en majoritet av Svenskarna av egoistiska själ idag gärna ser mer pengar i sin egen plånbok, oavsett vilka avbräck det ger för den tidigare smått unika och fantastiska välfärd som Sverige varit ett föregångsland för andra länder att avundas och beundra.....

bock och tack
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-23, 10:50

Jag är mest fascinerad av att en kommunist kan starta en tråd som heter:

Ideologi vs verklighet....

Månadens gapskratt.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-23, 10:51

F.I.S.T skrev:
    ANNA2LINK skrev:

bock och tack

Då förutsätter jag att DU frivilligt betalar in mer skatt till den nivå du anser den ska ligga på?

eller tar du emot skattelättnaden och konsumerar?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 11:24