Rudolf med röda mulen
- Antal inlägg : 76
Rudolf med röda mulen 2010-08-22, 21:57
Infra skrev:
Jag vidhåller alltså att denna kraftiga reallönepåverkan inkräktat på lönebildningen av utomstående part: regeringen!
Jag testar en sväng till
Som jag beskrev i ett tidigare inlägg så är lönebildningen en process. Det är processen då olika parter på arbetsmarknaden kommer överens om lönenivåer. En regering kan dela ut miljoner till varje person i Sverige, sänka skatten till 0 kr eller beskatta alla till 100%... man har trots det inte lagt sig i själva processen eller hur? Den sköts fortfarande mellan arbetsmarknadens parter på samma sätt som förut oavsett om löntagarna fått mer i plånboken eller mindre. Det spelar heller ingen roll ifall en regering ökar arbetsgivaravgifterna med 100% vilket påverkar arbetsgivarna vid en själva lönebildningen... man har ändå inte lagt sig i själva processen.
Det är helt ofrånkomligt att en regering - vilken den än månde vara - inte påverkar löntagare och arbetsgivare med den politik man för oavsett vad den politiken är. Man kan vara vänster eller höger. Det spelar ingen roll. Alla regeringar för sin politik och oavsett vad så kommer alla människor att påverkas av resp. politik. En del mycket. En del lite. Själva processen påverkas inte för det. Javisst... alla parter får naturligtvis ta hänsyn till vad en regering hittar på och vad det får för konsekvenser. Säg att du har en regering som höjer arbetsavgifterna till 80 av bruttolönen. En arbetsgivare kommer självklart att se att deras kostnader kommer att öka rejält och argumentera för att hålla igen på löneökningarna. En sådan regering har påverkat med sin politik men man har för den sakens skull inte lagt sig i lönebildningen för lönebildningen är en process.
Jag vill minnas att vi hade en svensk regering för ett tag sedan (jag minns inte vilken och jag har ingen källa på det) som faktiskt ville gå in och påverka lönebildningen. De ville gå in i avtalsrörelsen och bestämma att löneökningarna inte fick överskrida en viss procentsats. Jag vill minnas att det aldrig blev något av detta men det här hade kunnat vara ett klockrent exempel på då en regering gått in och verkligen påverkat processen för det hade varit det det handlat om. Arbetsmarknadens parter sätter sig ned för att förhandla men de blir tvingade att ta hänsyn till en regerings direktiv vid sina förhandlingar. Jag vill minnas att det blev ramaskri och det förvånar ju ingen. Vi kan inte ha en regering som lägger sig i lönebildningen!
Alltså...
Att en regering - genom att föra sin politik - påverkar arbetsmarknadens parter vid lönebildningen är naturligt och det händer exakt varje år med exakt varje regering oavsett om det är vänster eller höger men det betyder inte att man lägger sig i lönebildningen eftersom man aldrig påverkar själva processen. Man kan kanske tycka att man påverkar lönebildningen eftersom arbetsmarknadens parter måste ta hänsyn till vad resp. regering hittar på men det är en indirekt påverkan och inte en direkt påverkan. Däri ligger skillnaden.
Återigen...
Det vore trevligt om du kunde resonera utifrån både skattesänkningar och skattehöjningar. Din tes är att regeringen Reinfeldt som första regering gått in och påverkat lönebildningen i Sverige vilket den gyllene regeln säger är fel. Men om argumentet för detta är de skattesänkningar som gjorts så måste väl även skattehöjningar inkräkta på lönebildningen och sådana har gjorts många gånger förut. Du får alltså antingen ge med dig att Regeringen Reinfeldt inte påverkat lönebildningen eller erkänna att alla regeringar påverkat lönebildningen.