Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
RedMentalCase
x-medborgare
Thetaxpayer
formsvackan
redalert
Secrist
F.I.S.T
RedCloud
Redvictory
Kakmonstret
Dao
Regndrottning
16 posters

Odemokrati i Sverige?

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Sv: Odemokrati i Sverige?

Inlägg  Dao 2010-08-19, 21:00

Regndrottning skrev:Med tanke på att SD har 'knyckt' många av sina ståndpunkter och idéer från andra partier så är det du beskriver en mycket reell 'hot'.

I sådana fall har moderater och vänsterpartister "samarbetat" många gånger...

Gör inte SD till ett värre problem än de är; ett litet gnälparti som genom martyrskap försöksöker skapa sig ett namn inom Sverige, men som knappast kommer att bli större än NyD, och troligen drabbas av samma öde!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-19, 21:02

Underbart med en så fungerande demokrati vi har i Sverige, att alla partier i nuvarande tiksdag kan vara överrens helt med varandra, och vara stolta över detta!

Detta har hänt några andra gånger och har alltid varit för att skydda den demokrati vi har!!!
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-19, 21:23

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:SD är ett extremistiskt parti, och de hymlar inte själva med detta. Inget parti skulle på allvar samarbeta med extremistiska partier, och vara tydliga med detta. Detta tycker jag STÄRKER demokratin!

Man stärker demokratin genom att gemensamt förtrycka partier man inte gillar? scratch

Och var i detta återfinns den demokratiska förstärkningen?

Dessutom blir hela påståndet om att man vägrar samarbeta lite naivt. Det skulle ju betyda att man aldrig kan lägga fram ett förslag som behöver SD:s stöd för att gå igenom. Det skulle lamslå hela den politiska processen.

PS. Kul inlägg RD. Härligt befriat från politisk korrekthet. Mer sånt. DS.

Tack! Kul att det är någon som förstår vart jag vill komma....

Jag kan instämma att vem som helst har sin demokratisk rättighet att vägra samarbeta med någon man ogillar. Men å skall det inte vara up till politikerna att själva vlja detta. Politikerna är valda av folket! Ingen röst är mer värd än den andras.... Politiker är anställda av och arbetar för väljarna! Det är inte rätt, i mitt tycke, att de skall få välja vem som skall få varamed, eller inte. I detta läge anser jag att politiker gör fel. Det är inte upp till politikerna vem som väljs in, det är väljarna som bestämmer!

Är det verkligen rätt av våra folkvalda att strunta i den demokratiska processen?

Det kan ju bli intressant detta. Tänk om SD kommer med ett förslag som M eller S själva hade tänkt komma med. Vad skall de göra då? Eller ännu roligare om SD börjar fatt det och lägger ett förslag som är precis tvärtemot mot vad de tycker. Då blir det ju ändå mera knasigt om 7klövern då unisont går in och fördömer ett sådant förslag.

Har inget med frågan att göra! Att SD röstar med eller mot förslag är knappast detsamma som att samarbeta!

Nu menar ju jag att SD lägger ett förslag. Inte att de röstar med Alliansen eller de rödgröna.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-19, 21:26

Dao skrev:
    Regndrottning skrev:Med tanke på att SD har 'knyckt' många av sina ståndpunkter och idéer från andra partier så är det du beskriver en mycket reell 'hot'.

Gör inte SD till ett värre problem än de är; ett litet gnälparti som genom martyrskap försöksöker skapa sig ett namn inom Sverige, men som knappast kommer att bli större än NyD, och troligen drabbas av samma öde!

Jag tror du har fel. Men jag antar vi får se.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-19, 21:53

Thetaxpayer skrev:Nu menar ju jag att SD lägger ett förslag. Inte att de röstar med Alliansen eller de rödgröna.

Det tillhör vanligheterna i riksdagen att inte rösta med småpartier vars ideologi går emot ens egen, trots att förslagen är bra - för att därefter lägga samma förslag själva, som då går igenom!

Om det är ett problem för demokratin, har det funnits långt före SD eventuellt hamnar i riksdagen...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-19, 21:53

Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:

Jag tror du har fel. Men jag antar vi får se.

Inga extrema partier har i Sverige varit långvariga!
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2010-08-19, 21:54

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:Nu menar ju jag att SD lägger ett förslag. Inte att de röstar med Alliansen eller de rödgröna.

Det tillhör vanligheterna i riksdagen att inte rösta med småpartier vars ideologi går emot ens egen, trots att förslagen är bra - för att därefter lägga samma förslag själva, som då går igenom!

Om det är ett problem för demokratin, har det funnits långt före SD eventuellt hamnar i riksdagen...

Vilket fall som helst skall det bli mycket intressant att se vad som händer efter valet.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-20, 00:26

Thetaxpayer skrev:
    Dao skrev:

Vilket fall som helst skall det bli mycket intressant att se vad som händer efter valet.

Javisst! Men knappast i denna frågan...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Våld

Inlägg  Secrist 2010-08-20, 07:49

Vad har DEN liknelsen med problemet att göra?

Tja, att man inte gillar åsikterna som förs fram. Alltså vill man förbjuda samarbete.
    Secrist
    Secrist

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Demos

Inlägg  Secrist 2010-08-20, 07:51

Den demokratiska förstärkningen är när man unisont tar avstånd från icke-demokratiska krafter!

Inte ens Hélene Lööw anser SD vara högerextrema och hennes kunnande på området lär överstiga ditt med ljusår.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-21, 11:23

Alla "etablerade" partier har hanterat SD frågan dåligt.

Det duger inte att bara vända ryggen till och säga att man inte vill veta av SD.

Det finns en stor risk att SD får vågmästarroll, detta demokratins svarat hål,
    och då lär ju alla få äta upp vad de sagt.

Dessutom kan ju förhållningssättet skapa ännu mer sympati för SD, de tar på sig en slags martyrroll.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-21, 11:34

Secrist skrev:Vad har DEN liknelsen med problemet att göra?

Tja, att man inte gillar åsikterna som förs fram. Alltså vill man förbjuda samarbete.

Så du vet inte vad SAMARBETE heller är..?

Jaja... knappast förvånad längre...
    KickTheRasist
    KickTheRasist

Antal inlägg : 3622

Inlägg  KickTheRasist 2010-08-21, 11:35

citat:

"För bakom dem ligger väljare. Väljare som har sagt att de väljer hellre SD än de etablerade partierna."

Visst att det är skärmande att ha 4% väljare som öppet proklamerar sitt rasist
    budskap genom att använda sig av demokratiska principer och verktyg ?

Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-08-21, 11:35

Secrist skrev:Den demokratiska förstärkningen är när man unisont tar avstånd från icke-demokratiska krafter!

Inte ens Hélene Lööw anser SD vara högerextrema och hennes kunnande på området lär överstiga ditt med ljusår.

Jaha..?
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-08-21, 12:13

Secrist skrev:Den demokratiska förstärkningen är när man unisont tar avstånd från icke-demokratiska krafter!

Det otäcka med kostymnazisterna i SD är just att de satt på sig
    kostym och skaffat sig litet demokratisk kosmetika. Ovh; visst!
    Alla kan byta åsikt. Visst! Men jag litar inte på att dessa f d
    nazister som företräder partiet har rent mjöl i sina påsar. Grund-
    ideologin går väl i linje med Europafascismen som har så stort
    inflytande i EU-parlamentet. Att hålla tillbaks SD är en viktig
    renhållningsuppgift för hela EU.

Men regn har rätt. Alla röstresultat speglar en folkvilja som
    skall respekteras. Men det finns väljare som skriver
    Natinaldemokratisk Samling på sina valsedlar. Eller Nysvenska
    rörelsen. Känn efter. Hur lätt är det att respektera såna valsedlar?

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Uteslutna

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Alliansbrodern

Senast ändrad av Infra den 2010-08-21, 12:24, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-08-21, 12:23

Secrist igen, uppe från gudarnas höjder, men intressant att veta att man har dom tomma tunnorna däruppe och skrammla med också!

Undrar vad secrist använder när han skrammlar på sina tomma tunnor, för picken kan det ju inte vara? No
    Secrist
    Secrist

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Tycka

Inlägg  Secrist 2010-08-22, 01:21

Secrist igen, uppe från gudarnas höjder, men intressant att veta att man har dom tomma tunnorna däruppe och skrammla med också!

Du har väl varit en duktig ponke nu martina och läst in dig på socialdemokraternas hemsida så du vet vad du ska tycka om SD. Razz
    Secrist
    Secrist

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Fakta

Inlägg  Secrist 2010-08-22, 01:22

Jaha..?

Kanske kan var på sin plats med lite ödmjukhet istället för tjurskallighet.
    Secrist
    Secrist

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Parti

Inlägg  Secrist 2010-08-22, 01:25

Inga extrema partier har i Sverige varit långvariga!

Kommunistiska Partiet (fd KPML(r) har hållt på rätt länge nu). Visserligen så är det bara en handfull personer som röstar på dem men de lyckas hanka sig fram.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-08-22, 10:22

Secrist skrev:Inga extrema partier har i Sverige varit långvariga!

Kommunistiska Partiet (fd KPML(r) har hållt på rätt länge nu). Visserligen så är det bara en handfull personer som röstar på dem men de lyckas hanka sig fram.

Finns de än? affraid Har inte hört något om dem på decennier....

Nåja, de har aldrig suttit i riksdagen...
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Antal inlägg : 76

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-22, 14:44

Regndrottning skrev:
    Jag läser min lokaltidning, (Hallandsposten), och ser att alla stora partier, Alliansan plus de Rödgröna, säger att de inte kommer att samarbeta med SD om dessa väljs in i kommunalvalet.

Jag kan tänka mig att det är liknande tongångar lite varstans i landet.

Alla här vet att jag ogillar SD. Men, är inte detta förfarande fel? Jag vill inte se Sd i varken riksdag eller kommunen men väljs SD in så skall de visas respekt. För bakom dem ligger väljare. Väljare som har sagt att de väljer hellre SD än de etablerade partierna.

Jag anser att det är oerhört respektlös mot de svenska väljarna när politiker säger att de vägrar att samarbeta med andra, valda, representanter av befolkningen.

Vad blir nästa steg? Att ogiltigförklara människor röster för de inte är acceptabla?

Moderaterna är ett politiskt parti. Det är även Socialdemokraterna. Moderaterna har tydligt deklarerat att de inte tänker samarbeta med Socialdemokraterna som har varit lika tydliga med att de inte tänker samarbeta med Moderaterna. Tycker du detta är konstigt? Jag tror inte det finns någon som finner detta märkligt. Socialdemokrater och Moderater har helt olika sorters politik de vill föra och de har var och en för sig klart och tydligt deklarerat att de inte har för avsikt att samarbeta med det andra partiet. Detta har de gjort därför att vi väljare ska veta hur de tänker.

SverigeDemokraterna är, precis som Socialdemokraterna och Moderaterna, ett politiskt parti. Moderaterna och Socialdemokraterna har tydligt deklarerat att inget av partierna har för avsikt att samarbeta med SverigeDemokraterna pga SverigeDemokraternas politik.

Vad är problemet?

(Detta kanske redan ngn annan skrivit men som den slöpanna jag är så har jag inte läst igenom alla postningar i den här tråden eftersom detta är en icke-fråga).

Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-08-22, 18:01

Rudolf med röda mulen skrev:
    Regndrottning skrev:
    Jag läser min lokaltidning, (Hallandsposten), och ser att alla stora partier, Alliansan plus de Rödgröna, säger att de inte kommer att samarbeta med SD om dessa väljs in i kommunalvalet.

Jag kan tänka mig att det är liknande tongångar lite varstans i landet.

Alla här vet att jag ogillar SD. Men, är inte detta förfarande fel? Jag vill inte se Sd i varken riksdag eller kommunen men väljs SD in så skall de visas respekt. För bakom dem ligger väljare. Väljare som har sagt att de väljer hellre SD än de etablerade partierna.

Jag anser att det är oerhört respektlös mot de svenska väljarna när politiker säger att de vägrar att samarbeta med andra, valda, representanter av befolkningen.

Vad blir nästa steg? Att ogiltigförklara människor röster för de inte är acceptabla?

Moderaterna är ett politiskt parti. Det är även Socialdemokraterna. Moderaterna har tydligt deklarerat att de inte tänker samarbeta med Socialdemokraterna som har varit lika tydliga med att de inte tänker samarbeta med Moderaterna. Tycker du detta är konstigt? Jag tror inte det finns någon som finner detta märkligt. Socialdemokrater och Moderater har helt olika sorters politik de vill föra och de har var och en för sig klart och tydligt deklarerat att de inte har för avsikt att samarbeta med det andra partiet. Detta har de gjort därför att vi väljare ska veta hur de tänker.

SverigeDemokraterna är, precis som Socialdemokraterna och Moderaterna, ett politiskt parti. Moderaterna och Socialdemokraterna har tydligt deklarerat att inget av partierna har för avsikt att samarbeta med SverigeDemokraterna pga SverigeDemokraternas politik.

Vad är problemet?

(Detta kanske redan ngn annan skrivit men som den slöpanna jag är så har jag inte läst igenom alla postningar i den här tråden eftersom detta är en icke-fråga).

Ja, Red Cloud har skrivit ungefär samma sak.... Wink
    Secrist
    Secrist

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty KP

Inlägg  Secrist 2010-08-22, 22:28

Finns de än? Har inte hört något om dem på decennier....

Nåja, de har aldrig suttit i riksdagen...

Jajamensan. De kämpar på. Och de har ju rätt till sina åsikter som alla andra, oavsett hur knäppiga de är. Men vi lär aldrig få se de i riksdagen med mindre än att de genomför en statskupp och störtar demokratin.
    Regndrottning
    Regndrottning

Inlägg  Regndrottning 2010-08-23, 22:54

Jag har en idé....

Tänk om alla regeringar skulle vara tvungna att genomföra en folkomröstning på alla stora förslag som berör svenska folket på punkter som partiet inte gick till val på.

Skulle det kunna leda till någon eftertänksamthet hos politikerna?
    Secrist
    Secrist

Odemokrati i Sverige? - Sida 2 Empty Bra?

Inlägg  Secrist 2010-08-23, 23:11

Tänk om alla regeringar skulle vara tvungna att genomföra en folkomröstning på alla stora förslag som berör svenska folket på punkter som partiet inte gick till val på.

Finns säkert en poäng med det. Problemet blir när de tvingas ta snabba beslut beroende på problem i omvärlden. Ska det också inbegripas?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 14:41