Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
SiP
Regndrottning
Susz X
fredrik rahm70
8 posters

Det där med "sopsortering" och miljön.

fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Antal inlägg : 3811

Det där med "sopsortering" och miljön. Empty Det där med "sopsortering" och miljön.

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 14:29

Jag blir trött.

Ivårat hus propageras det Hårt om SOPSORTERING, allt skall sorteras.

Förpackningar skall sköljas ut och vilkas..batterier och el prylar på sin plats , frigolit och kartong i en annan..osv..osv..osv..lista är OÄNDLIG vad man får göra och inte göra.

ni fattar, det är väldigt prydligt därnere med klart utmärkta rullådor.??

Idag såg jag hur en blå stor sopbil tog alla dessa sorterade prydliga rullådor och körde ner allt i samma bil.'
    '
    Intressant sortering där.

T.o.m el prylarna blandades med mat , sopor , tyg, kartong och allt annat.

Det enda som inte åkte ner var papper, för det är ju en annan firma.

Fenomenet är ej ovanligt har jag nu fått höra efter ha ring runt lite till vänner i andra delar av vår huvudstad.

Det där med sortering" verkar mest vara för att döva dåligt samvete.

Dåligt!!!
    Susz X
    Susz X

Antal inlägg : 6327

Det där med "sopsortering" och miljön. Empty Sv: Det där med "sopsortering" och miljön.

Inlägg  Susz X 2009-04-30, 14:41

Låter ju knepigt värre..
    Här o Borås har sopsortering funnits i måånga år:
    Vi har containrar uppställda i de flesta bostadsområden
    för olika saker ex färgat glas, ofärgat glas, papper,
    kartong, plast..

Vidare får alla hushäll svarta och vita soppåsar
    att sortera komposterbart och brännbart i..
    Dessa hämtas av samma bil- men sorteras efter färg
    på sobacken..där det i svarta påsen förbränns till jord
    som man kan hämta för en billig peng.
    Det brännbara eldas- och energin av det försörjer hela
    anläggningen..
    Och ärligt- jag ser inte det som jobbigt att sortera-
    tvärtom- men i början var det lite förvirrat förståss.. geek

Varför har du blod i hela nyllet Fredrik? Tycker du om blod?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Det där med "sopsortering" och miljön. Empty Sv: Det där med "sopsortering" och miljön.

Inlägg  Regndrottning 2009-04-30, 15:03

Sopsortering tycker jag är bra. Då kan det som sorteras återanvändas.... Visst, en självklarhet... Men tänk så mycket mindre malm vi skulle behöva bryta om all metall återvanns.

Pappret går att återanvända så varför inte? Mycket mer miljövänligt att återanvända istället för att hugga ner hela skogar och tillverka från grunden.

Så på det stora hela anser jag att sopsortering är bra! Men inte bra nog. Jag saknar möjligheter för att propert slänga glödlampor av de olika sorter.

Och det är varken svårt eller ansträngande att källsortera. Det blir en reflexvana som man tar som självklart.

Finns det folk som inte inser de samhällsekonomiska och miljövänliga fördelar som källsortering innebär?

queen
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2009-04-30, 15:13

Finns "sopbilar/återvinningsbilar med flera fack, det du såg var antingen en två eller trefacks bil, det innebär att man kör flera fraktioner på samma gång.

Sen kan det väl vara så att firman körde in fredagen och tyckte att det inte spelade någon roll om allt hamnade på brännhögen, men du kan ju ringa entreprenören och fråga.

Men inser man inte att vi måste leva i ett kretsloppstänkande, då är vi illa ute.

Men är det någon mer än jag som blir så djävla lack på affärernas förpackningar??
    hur många saker är det inte som är dubbelförpackat?? En kartong med plastpåse i!!
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2009-04-30, 15:16

Det är väl inte sopsorteringen som sådan som Fredrik ifrågsätter.

Utan det faktum att här står folk och sorterar, och kastar i olika kärl, och tror att dom gör något bra för miljön, och så kommer sopbilen och tömmer allt i samma container, och kör det till förbränning.

Vi sliter alltså totalt i onödan. Detta har jag sett på flera ställen, och så länge det fortsätter, så sorterar inte jag annat än rent miljöfarliga grejer, som jag lämnar på återvinningen.

(Kan ju tillägga att jag har en polare som kör sopbil, som bekräftar det jag säger...)
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 15:18

dubbelpost

Senast ändrad av fredrik rahm den 2009-04-30, 15:20, ändrad totalt 2 gånger
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2009-04-30, 15:19

fredrik rahm skrev:Fenomenet är ej ovanligt har jag nu fått höra efter ha ring runt lite till vänner i andra delar av vår huvudstad.
    Inget direkt storstadsproblem, troligtvis tvärtom. En av mina bekanta är chef för "sopåkarna" i kommunen. En av hans kommentarer beträffande detta för ett par år sedan var, "är du så j*vla dum så du tror att vi åker tre gånger ut till byarna XXX, YYY, när vi kan tömma tunnorna på en och samma körning ? Allt brinner bara man tillför tillräckligt med värme."

Rent ekonomiskt tänkande.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 15:20

fredrik rahm skrev:1 svara på debatten..saken(ingen har sagt att sopsortering INTE behövs) (sorry suszx och regn ni fick mej ej till bov)

2 jag är INTE nej njet nein emot sopsortering men börjar undra huruvida den fungerar när en EN facksopbil..japp jag kollade...blandade allt i samma röra. (sorry suszx och regn ni fick mej ej till bov)

3 japp jag reagerar åxå på alla onödiga förpackningar i butiker och köper Ibland ej en vara PGA förpackning i förpackning som är förpackad i en förpackning.

btw ser det likadant ut med sophanteringen lite överallt i STORSTOCKHOLM fick jag veta nu.

corven.. huvudet på spiken i ditt inlägg där=)

Corven skrev:Det är väl inte sopsorteringen som sådan som Fredrik ifrågsätter.

Utan det faktum att här står folk och sorterar, och kastar i olika kärl, och tror att dom gör något bra för miljön, och så kommer sopbilen och tömmer allt i samma container, och kör det till förbränning.

Vi sliter alltså totalt i onödan. Detta har jag sett på flera ställen, och så länge det fortsätter, så sorterar inte jag annat än rent miljöfarliga grejer, som jag lämnar på återvinningen.

(Kan ju tillägga att jag har en polare som kör sopbil, som bekräftar det jag säger...)

'
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-04-30, 15:23

fredrik rahm skrev:1 svara på debatten..saken(ingen har sagt att sopsortering INTE behövs)

2 jag är INTE nej njet nein emot sopsortering men börjar undra huruvida den fungerar när en EN facksopbil..japp jag kollade...blandade allt i samma röra.

3 japp jag reagerar åxå på alla onödiga förpackningar i buutiker och köper Ibland ej vara PGA förpackning i förpackning som är förpackad i en förpacking.

btw ser det likadant ut med sophanteringen lite överallt i STORSTOCKHOLM fick jag veta nu.

'

Då är det bara att ringa till firman i fråga, säg att du kommer att ringa de som har hand om upphandlingen av körningen om det inte blir bättring, funkar inte det så ta tidningarna på det, miljön är en sån stor sak så de kommer svälja entrepenören med hull och hår Smile

Var det Liselott Löf´s åkeri???
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 15:27

Då är det bara att ringa till firman i fråga, säg att du kommer att ringa de som har hand om upphandlingen av körningen om det inte blir bättring, funkar inte det så ta tidningarna på det, miljön är en sån stor sak så de kommer svälja entrepenören med hull och hår Smile

Var det Liselott Löf´s åkeri???

så det hjälper i vanlig sosse stil att skylla på någon i en debatt och leta syndabock??

dock skall jag ta upp det i bostadsföreningens nästa möte.
    eftersom det handlar om några 100 hushåll bara i min förening så.

företaget heter rangsells..vilket är ett vääääääldigt ovanligt företag.

och som vanligt skjuter sip förbi debatten...
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-04-30, 15:35

Så du menar att det är "sossestil" att vilja ha det på rätt sätt....tackar.

Eller menar du i sann borglig "skit i allt och bry dig bara om dig själv anda" att vi skall sluta sortera bara för ett företag eller deras anställda skiter i vad deras uppdrag går ut på??

Då är du fan i mig dummare än vanligt.....
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 15:36

mmm och där dog debatten som vanligt..och påhoppen började..

2 vänsterparasiter försökte först få en till bov sedan en s-i-p..sosse som blev otrevlig..

ovanligt

corven är den ENDA vettiga vänster debattören som klarar att LÄSA ett inlägg numera
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-04-30, 15:40

"mmm och där dog debatten som vanligt.."

ja, fredrik som aldrig mer skulle besöka detta forum loggade in...
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 15:42

RedCloud skrev:"mmm och där dog debatten som vanligt.."

ja, fredrik som aldrig mer skulle besöka detta forum loggade in...

vid tala om SMUTS.. sneglar på formsvackan /redcloud.

mannen som aldrig tillför NÅTT i en debatt.
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2009-04-30, 15:43

Och du fredrikrahm idiot förklarade dig redan med ditt första mobbinginlägg du skrev mot Martin.
    Vad är det du inte förstår fredrikrahm om att du är en förstaklass mobbare "skit går igen".

//berra
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2009-04-30, 15:44

s-e-l blue blåfront beter sig hjärnforskare jämnfört med dig fredrikrahm.
    //berra
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2009-04-30, 15:44

"vid tala om SMUTS."

testa lite tvål fredrik...i munnen
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-04-30, 15:48

Då kanske du skulle försöka svara då, tycker du att vi skall sluta sopsortera bara för att ett företag eller deras anställda missköter sitt åtagande??

Senast ändrad av SiP den 2009-04-30, 15:50, ändrad totalt 1 gång
    SiP
    SiP

Inlägg  SiP 2009-04-30, 15:49

berralarzon skrev:Och du fredrikrahm idiot förklarade dig redan med ditt första mobbinginlägg du skrev mot Martin.
    Vad är det du inte förstår fredrikrahm om att du är en förstaklass mobbare "skit går igen".

//berra

Och som tur är, så är inte skit återvinningsbart....
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70

Inlägg  fredrik rahm70 2009-04-30, 15:50

SiP skrev:Då kanske du skulle försöka svara då, tycker du att vi skall sluta sopsortera bara för att ett företag eller deras anställda missköter sitt åtagande??

fredrik rahm skrev:
    fredrik rahm skrev:1 svara på debatten..saken(ingen har sagt att sopsortering INTE behövs) (sorry suszx och regn ni fick mej ej till bov)

2 jag är INTE nej njet nein emot sopsortering men börjar undra huruvida den fungerar när en EN facksopbil..japp jag kollade...blandade allt i samma röra. (sorry suszx och regn ni fick mej ej till bov)

3 japp jag reagerar åxå på alla onödiga förpackningar i butiker och köper Ibland ej en vara PGA förpackning i förpackning som är förpackad i en förpackning.

Corven skrev:Det är väl inte sopsorteringen som sådan som Fredrik ifrågsätter.

'

Läsa??

nej då
    berralarzon
    berralarzon

Inlägg  berralarzon 2009-04-30, 15:51

Sip du får inget svar av den mannen hmm! "tveksamt" om att det finns något manligt i den fjanten micke_wrede aka fredrikrahm.
    //berra

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 05:31