Ja du Susy, vet inte riktigt om jag kan sätta fingret på vad som är luddigt. Har gått tillbaka lite o kollat, är väl egentligen bara en del enstaka rader som fått mig att undra om det fanns nån gliring med i sammanhanget typ:
Bra Jollan! Det var just därför tråden startades-
för att få i gång en diskussion- och synliggöra..[
(ett mer långsiktligt mål än du vet alls..detta är bara avstampenEtt mer långsiktigt mål än du vet alls... Hmm, kan man ta på 2 sätt. Antingen att jag är för dum för att begripa eller att du helt enkelt tänkt mer på saken än jag kanske anade.
Kanske beror lite på hur paranojabenägen man är oxå. Fast efter ditt senaste inlägg måste jag väl konstatera att vi är ganska ense om hur det borde vara, gliringarna var väl nått jag anade för att jag är den jag är.
Men åter till ämnet så vad det gäller ministern så även om han på papperet kontrollerar AP-fonderna så vet han inte mycket. Det gör så gott som ingen minister, dom har sin position för att dom är bra på att snacka och tillhör toppen av ett vinnande parti. Inte för att dom har bra kompetens. I praktiken är dom bara språkrör för den kompetens som jobbar på deras departement. Dom ger sällan en intervju utan att ha en genomgång med dom i staben som jobbar med det dom ska intervjuas om för att få lite varningar och minnesstolpar.
Så jag vet inte hur mycket man kan kräva att dom ska ha koll på egentligen. En volvochef behöver inte veta i vilken ände avgasröret sitter, dennes jobb är att samordna alla som ska kunna sin del i produktionen.
Sen har vi kanske lite olika tankar ( ingen av dom felaktig)om hur man ska komma till målet, att inaktiva ppm-sparare tillgångar placeras i verksamheter som gynnar en ljusare framtid.
Jag är ju en aning pessimistisk eftersom jag anser människan vara en egotrippad och kortsynt varelse. Dessutom är dom flesta av naturen skapade som soffliggare ( även jag) med många åsikter om hur allt borde vara men det krävs ett riktigt energiknippe ( du kanske?)för att vi ska resa oss upp och lägga ner nån större möda på att det ska bli som det borde vara.
Det ploppar ju upp saker i media som emellanåt ger adrenalinrusning och skapar nån tillfällig folkstorm som ger resultat typ 15-åringen som tog livet av sig strax innan hon skulle vittna mot en våldtäktsman. Dom tog ju upp saken igen så det gav resultat.
Säkert är det trögare att få igång nån aktivitet av den typ du visionerar om med div organisationer, media etc som lobbar för en ändring av ickeaktivas pensionsplaceringar. Amnesty m.fl har ju ädla syften men dom liksom media och alla andra dylika verksamheter är beroende av pengar, lite pengar ger lite aktivitet.
Sverige, som är ett litet land med liten ekonomi, är med sitt pensionssystem globalt sett ett undantag, i dom flesta länder får man helt eller snudd på helt planera sin ålderdom själv. Kan man inte spara pengar får man skaffa många ungar och hoppas att några av dom delar med sig när man inte orkar längre.
I dom länder typ västvärlden där man pensionssparar i fonder och aktier själv så är dom flesta inriktade på att spara i det som ger bäst avkastning. Sen om det är vindkraftverk eller stridsvagnar ägnar man ingen större tanke. Och även om man gör det så är det en jäkla soppa att luska ut om t.ex ett företag som säljer solenergiprodukter placerar sitt överskott i aktier eller fonder och därmed blir delägare i vapenindustrin.
Så man får göra vad man kan, börja med sitt eget. Sen om man kan påverka några av sina vänner att göra detsamma så är det bra. Gör dom detsamma och påverkar några så är det guld.
Kan man ihop med dom skicka arga mejl till dom styrande så är det också bra.
Men dom styrande politikerna är enligt min uppfattning kapitalets marionetter mer än väljarnas, utan kapital når dom inte väljarna.
Oavsett partifärg.
Så det ger nog inget större resultat så länge dom stora pengarna finns i dom destruktiva verksamheterna.
Därför tror jag mer på att, som du också säger, via mejl och debattsidor som denna få igång enskilda soffligare att flytta sitt kapital till sånt som åtminstone utan djupare granskning har en positivare inriktning.
100 kr säger mer än 1000 ord.Fast innerst inne tror jag inte så mycket på någon av dom här varianterna.
Egot är större än förståndet, egot styr kapitalet. Den som har kapital har makt och vad makt och kapital kan göra med egot och förståndet finns ju otaliga exempel på.
Det ska nog till en global katastrof för att det ska bli någon global förändring i vårt sätt att leva. Och även efter den förändringen så glöms katastrofen bort och egot tar över. Sen börjar det om. Det har ju historien bevisat många gånger om.
Man kan tycka vad man vill om DNA-forskningen men för en bättre värld krävs nog att man plockar bort lite av våra egenskaper. Vi är som vi är och därför är det som det är.
Har tagit några lördagswhiskey och orkar inte läsa vad jag skrivit men jag kan tänka mig att det låter som en ganska rörig domedagsprofetia.
Men jag är ändå ganska positiv i sinnet och hoppas jag har fel som fan. För hopp har jag, det är därför jag satsar på fonder som gynnar en ljusare framtid. Det har ju lönat sig hittils också.
Ös på Susy!