MammaGuevara skrev:Susz X skrev:Varför tackarduva ROFL? Det är ju bara fakta..fast i skolan fick man lära sig att Vikingar var riktiga barbarer- men det var ju inte sant..
de var handelsmän..
Vet inte varför historien förfalskades..finns väl en anledning givetvis- men vad?
Vilken himla märklig reaktion!!! Men tack för att du förringar min kunskap.
Fakta är dock inte din uppfattning om vikingarna, det var inte som att de åkte runt och besökte de lokala marknadsplatserna i de länder de besökte. De handlade med befolkningen dit de kom om folket ville handla med dem. Fanns inte den vilja så tog de vad de ville i allafall.
Besöker man Irland så kan man längs de flesta floder se de så kallade Rund Tornen, höga raka byggnader där dörren är flera meter ovanför marken. De tillhörde de irlanksa klostren, och munkarna gömde sig där med klostrens skatter. Man Trog upp en stege, och vikingarna kunde inte komma upp. Anledningen till att dessa rundtorn existerar var i främsta hand vikingarnas härjningar, då de i de flatbottnade drakskeppen kunde resa i flodsystemen utan problem.
Jag tror att både R.O.F.L:s "tack" och din reaktion båda härrör från att jag har mage att sticka ut hakan och räta ut begreppen kring kristendom.
Det hittas på så förbannat mycket kring dem, och det anser jag är lika oacceptabelt som alla fria (illasinnade) fantasier kring islam.
Gör jag? Så den kunskap du har är den enda rätta - är det så du menar?
Att allt är antingen svart eller vitt? Då menar du alltså att alla andra oxå
förringar din kunskap? Tycker faktiskt att det är du som förringar min..
Bara ett enda exempel:
http://www.mimersbrunn.se/Vikingarna_6191.htm
Svaret är även ämnat till Snipe..