DMustaine 2010-07-25, 03:30
theward skrev: Secrist skrev:Om vänstern är desperat ... varför vimlar det då av trådar på detta forum om förtroendet för regeringen ??
Vimlar var väl ett starkt ord. Kolla hur många trådar som startats som behandlar arbetslöshet och sjukförsäkring. Då kan vi snacka om att det vimlar.
För övrigt är det rätt trevligt att se att svenska folket är lite mer nyanserade i sin bedömning av alliansen än vissa på vänsterkanten här inne.
Ja de lever i tron att allt är bättre än det är....
Många jag pratar med kände inte till hur de nya sjukförsäkringsreglerna eller hur a-kasse reglerna ändrats...
Då de inte är sjuka eller arbetslösa...
Ju mer ointresserade människor är av samhällsfrågor och politik, ju mer kan politiker styra och ställa som de vill
Tyvärr är majoriteten ganska ointresserade
Jag tycker att det här speglar den majoriteten!
”Valforskarna Sören Holmberg och Henrik Oscarsson vid Göteborgs universitet har i en ny bok (Väljare, Norstedts Juridik) studerat väljarnas allmänna politiska kunskap och hur de röstade vid valen 1985 till 2002 genom väljarundersökningar.
- Om alla röstade som de politiskt mest kunniga skulle socialdemokraterna tappa stöd och folkpartiet vinna röster, säger Sören Holmberg, professor i statsvetenskap.
Valforskarna har också studerat vad som hade hänt om alla väljare vid de sex senaste valen hade röstat som den tredjedelen med mest kunskap. Valet 2002 hade slutat annorlunda:
- Det hade blivit regeringsskifte. Mp hade åkt ur riksdagen och det borgerliga blocket hade blivit större än s-v, säger Sören Holmberg. Socialdemokraterna får vid samtliga sex riksdagsval mellan 1985 och 2002 större stöd av okunniga väljare än av kunniga.
Och det är tvärtom för folkpartiet och moderaterna. Det innebär också att en kunskapshöjning hos väljarna skulle gynna kunna främst fp och missgynna s, menar forskarna.
För vänsterpartiet visar utvecklingen mellan 1985 och 2002 att partiet fått mer och mer stöd bland okunniga väljare när partiets väljarbas breddats. Samma utveckling har mp. ”
Så det visar sig att det du säger inte är sant! Att S skulle minskat och MP åkt ur riksdagen! De som intresserar sig för politik väljer i stor majoritet det borgerliga alternativet! Jag undrar varför det är så när man väl har kött på benen och en uppfattning om hur politiken ser ut? Inte tror jag det är för att lämna de svaga i sticket utan tvärtom!!