Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
lazy
Kakmonstret
Dao
Infra
formsvackan
Sniperace
10 posters

    Palestinsk sopbil från Gaza

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  formsvackan 2010-07-24, 20:23

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater

    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-24, 20:45

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater



    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.
    Kring detta visas även en felaktig historiebeskrivning, där Svenskar skriver sin egen historia, detfinns idag betydligt annorlunda böcker som beskriver vad som skedde, vilket går långt ifrån den gamla svenska beskrivningen
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  formsvackan 2010-07-24, 22:19

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater



    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.
    Kring detta visas även en felaktig historiebeskrivning, där Svenskar skriver sin egen historia, detfinns idag betydligt annorlunda böcker som beskriver vad som skedde, vilket går långt ifrån den gamla svenska beskrivningen
    Oavsett hur mycket ni försöker skriva om historien så kvarstår fakta. Det rörde sig om vad som idag kallas terrorister, illegala kombatanter etc. Likheten med t.ex. Hamas är slående, tycker du inte det ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-24, 23:20

    Och när var nu detta, ho för 400
    år sedan...
    Tycker du att hamaz befinner sig i den tidsålderns utveckling?

    Sedan finns inte ens antydningar att dessa mördade barn, och historiebeskrivningen av dessa är långtifrån klar och på din sida
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 00:20

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Nej, INFRA, i motsats till dig så ÄCKLAS jag av det, och mår fysiskt illa, hur fan kan du älska sådant?

    Du frossar i de oriktiga påståenden om Muhammeds sådana brott... Ingen annan!

    Jaså, du tror alltså att du sitter på den enda sanningen?
    Det finns ävenannan forskning som stöder det jag skriver. Men oavsett sett detta så är väl pedofili i islams namn något äckligt, eller tycker du det då rättfärdigas?

    Du får kalla det vad du vill, men det är FAKTA att Muhammed inte hade sex med med en minderårog!

    Och nej, det finns ingen annan forskning som säger annorlunda om detta, men det finns de somhävdar detta!

    Själv tycker jag att ALL pedofili är avskyvärt, som jag också tycker om de som anklagar folk för detta utan grunder!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 00:21

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater

    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå

    Hade snapphanarna haft samma situation och möjligheter som palestinierna, hade de gjort samma sak!

    Nu hade de inte detta!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 00:27

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater



    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.

    Kring detta visas även en felaktig historiebeskrivning, där Svenskar skriver sin egen historia, detfinns idag betydligt annorlunda böcker som beskriver vad som skedde, vilket går långt ifrån den gamla svenska beskrivningen

    Den gamla historieskrivningen handlade om att snapphanarna var ädla motståndsbönder mot de terroriserande soldaterna i den upplysta despotin i Sverige.

    Idag har de mer källkritisk syn, och då visade sig att det var flera olika typer av band - dels rena motståndsrörelser, men också rena rövarband!

    Ädelhet i krig finns i stort sett enbart i sagoböckerna!

    Och i din fantasivärld!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 00:30

    Sniperace skrev:Och när var nu detta, ho för 400
    år sedan...
    Tycker du att hamaz befinner sig i den tidsålderns utveckling?

    Sedan finns inte ens antydningar att dessa mördade barn, och historiebeskrivningen av dessa är långtifrån klar och på din sida

    Du verkar det, med tanke på att du tyckte att de skulle gett sig på diskotek och dagisar!!! Laughing

    Jo, det finns tecken på att även dessa dödade barn och civila.

    Jag delar inte din åsikt i detta, men heller inte Formsvackans!

    Jag ställer mig någonstans mitt emellan här!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 12:14

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater

    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå

    Hade snapphanarna haft samma situation och möjligheter som palestinierna, hade de gjort samma sak!

    Nu hade de inte detta!

    Och hur kan DU veta detta, det är inte mer än fria fantasier från dig, det är som att säga att hade V ansett sig ha tillräcklig vapenmakt sulle de tagit över sverige med våld redan idag, du ÄR faktiskt riktigt drogad verkar det som...


    Nu var det så att detta du nu dragit in på handlad om vad människor i DAGENS Göinge skulle gjort om vi blev behandlade som Gazafolket, där svarade jag att JAG och de här skulle INTE drsagit till Stockholm för att spränga dagis och diskotek, det tillhör nog den typ av människor du och Infra är med.

    JAg och de flesta med mig ser det INTE som herervärt at lägga strid mot oskyldiga barn för att skrämma och terrorisera deras föräldrar, ni må tyckat att sådant ÄR hedervärt, med så gör inte de flesta människor.


    VAd gäller Snapphanarna så var de frihetskämpar mot Svensken som kom och brände ner och förstörde större delen av Skåner och särskilt Göingebygden, Snapphanarna anföll och förstörde för svenska soldater och deras handgågne män, plundrade dessa och dödade när de kunde, MEN de gav sig INTE på barn och civila genom lönnmord osh liknande.

    men som sagt, det var 400 år sedan, och tydligen anser du att det är där PAlestinierna befinner sig och SKA göra som då, eller?

    märk väl att en av de som idag forskar mycket i just snapphanetiden är min mors kusin, och han har kommit långt i detta, och som han säger, de var INTE fredens människor, men de var INTE som svensk historia har utmålat dem, för det var INGEN fara för ortsbefolkningarna, men väl för de befattningshavara som svensken placerade här, och det kan jag i stort sett garantera att några mördade BARN och ens något liknande Hamaz terroraktioner mot de civila kan du INTE hitta bland snaphanarna.


    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 12:19

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater



    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.

    Kring detta visas även en felaktig historiebeskrivning, där Svenskar skriver sin egen historia, detfinns idag betydligt annorlunda böcker som beskriver vad som skedde, vilket går långt ifrån den gamla svenska beskrivningen

    Den gamla historieskrivningen handlade om att snapphanarna var ädla motståndsbönder mot de terroriserande soldaterna i den upplysta despotin i Sverige.

    Idag har de mer källkritisk syn, och då visade sig att det var flera olika typer av band - dels rena motståndsrörelser, men också rena rövarband!

    Ädelhet i krig finns i stort sett enbart i sagoböckerna!

    Och i din fantasivärld!

    Nej, den SVENSKA historiebeskrivningan är att de var den tidens terrorister som var laglösa våldsmän som slogs mot de ädla Svenskarna.

    Och självfallet fanns det sedan författare som förskönade dessa kämpar på sitt sätt ex August Cederborg, men sanningen låg säkert inte på någon sida helt.

    men som sagt, de gick aldrig så långt som HAMAZ och dess systerorganisationer djort i MÖ.


    Och som nag skrev innan, det var INTE jag som ansåg att Snapphanarna skulle agerat genom att slå till mot skolor, dagis osv, det var vad jag skrev att nog skulle varit Infras melodi eftersom han ansåg det hedervärt...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 12:42

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater



    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.

    Kring detta visas även en felaktig historiebeskrivning, där Svenskar skriver sin egen historia, detfinns idag betydligt annorlunda böcker som beskriver vad som skedde, vilket går långt ifrån den gamla svenska beskrivningen

    Den gamla historieskrivningen handlade om att snapphanarna var ädla motståndsbönder mot de terroriserande soldaterna i den upplysta despotin i Sverige.

    Idag har de mer källkritisk syn, och då visade sig att det var flera olika typer av band - dels rena motståndsrörelser, men också rena rövarband!

    Ädelhet i krig finns i stort sett enbart i sagoböckerna!

    Och i din fantasivärld!

    Nej, den SVENSKA historiebeskrivningan är att de var den tidens terrorister som var laglösa våldsmän som slogs mot de ädla Svenskarna.

    Och självfallet fanns det sedan författare som förskönade dessa kämpar på sitt sätt ex August Cederborg, men sanningen låg säkert inte på någon sida helt.

    men som sagt, de gick aldrig så långt som HAMAZ och dess systerorganisationer djort i MÖ.


    Och som nag skrev innan, det var INTE jag som ansåg att Snapphanarna skulle agerat genom att slå till mot skolor, dagis osv, det var vad jag skrev att nog skulle varit Infras melodi eftersom han ansåg det hedervärt...

    Jaha... Så det är endast DIN sanning som får råda..!?

    Jag har inte sett Ifra som tycker sådana metoder är hedervätrda, därmot har jag läst flera inlägg där DU försvarar sådant!

    Fast du kallar det för "nödvändig motåtgärder" eller liknande...

    När dina kompisar gör terrordåd, är det uppenbarligen helt försvarligt...

    Bra att du också tydliggör att du vill ändra historieskrivningen även i den svenska historien.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 12:47

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater

    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå

    Hade snapphanarna haft samma situation och möjligheter som palestinierna, hade de gjort samma sak!

    Nu hade de inte detta!

    Och hur kan DU veta detta, det är inte mer än fria fantasier från dig, det är som att säga att hade V ansett sig ha tillräcklig vapenmakt sulle de tagit över sverige med våld redan idag, du ÄR faktiskt riktigt drogad verkar det som...


    Nu var det så att detta du nu dragit in på handlad om vad människor i DAGENS Göinge skulle gjort om vi blev behandlade som Gazafolket, där svarade jag att JAG och de här skulle INTE drsagit till Stockholm för att spränga dagis och diskotek, det tillhör nog den typ av människor du och Infra är med.

    JAg och de flesta med mig ser det INTE som herervärt at lägga strid mot oskyldiga barn för att skrämma och terrorisera deras föräldrar, ni må tyckat att sådant ÄR hedervärt, med så gör inte de flesta människor.


    VAd gäller Snapphanarna så var de frihetskämpar mot Svensken som kom och brände ner och förstörde större delen av Skåner och särskilt Göingebygden, Snapphanarna anföll och förstörde för svenska soldater och deras handgågne män, plundrade dessa och dödade när de kunde, MEN de gav sig INTE på barn och civila genom lönnmord osh liknande.

    men som sagt, det var 400 år sedan, och tydligen anser du att det är där PAlestinierna befinner sig och SKA göra som då, eller?

    märk väl att en av de som idag forskar mycket i just snapphanetiden är min mors kusin, och han har kommit långt i detta, och som han säger, de var INTE fredens människor, men de var INTE som svensk historia har utmålat dem, för det var INGEN fara för ortsbefolkningarna, men väl för de befattningshavara som svensken placerade här, och det kan jag i stort sett garantera att några mördade BARN och ens något liknande Hamaz terroraktioner mot de civila kan du INTE hitta bland snaphanarna.



    När jag spinner på historiska "om"-spekulationer, så är jag drogad. Men när du gör detsamma, så är det "självklarheter"!

    Stollig eller inte, men du är i varje fall konsistent i dina åsikter...

    Tror nog att INGEN försvarar sådant, men problemet är att DU är en av de som gjort detta i flera inlägg! Jag känner inte till någon annan som gjort detta. Jag har hela tiden tagit avstånd från allt sådant, oavsett vem som gör detta! Du tar bara avstånd när Hamas anses göra sådant...

    Vissa snapphanar, och under vissa perioder, var ren motståndsrörelse. Men mest var de traditionella rövare som utnyttjade situationen, och som danskarna utnyttjade. Om inte annat märkte man det mot slutet av deras period, då de blev mer hatade av allmogen än den svenska armén...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 12:56

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Fortfarande säger jag som innan, det är nog bara folk i din kaliber som skulle välja att åka till stockholm och där spränga dagis, diskoytek osv i luften, istället för att som snapphanarna slå till mot fiendehären och dess soldater



    Vilka dagis och diskotek skulle snapphanarna ha sprängt? I Stockholm?

    Du bör nog ta det lugnt med drogerna Dao!

    Klarar du inte av att svara så bör du be om hjälp eller avstå
    Ja det var nog litet obetänksamt av Dao. Varför skulle de bege sig till Stockholm när det fanns lätta byten på närmare håll.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.

    Kring detta visas även en felaktig historiebeskrivning, där Svenskar skriver sin egen historia, detfinns idag betydligt annorlunda böcker som beskriver vad som skedde, vilket går långt ifrån den gamla svenska beskrivningen

    Den gamla historieskrivningen handlade om att snapphanarna var ädla motståndsbönder mot de terroriserande soldaterna i den upplysta despotin i Sverige.

    Idag har de mer källkritisk syn, och då visade sig att det var flera olika typer av band - dels rena motståndsrörelser, men också rena rövarband!

    Ädelhet i krig finns i stort sett enbart i sagoböckerna!

    Och i din fantasivärld!

    Nej, den SVENSKA historiebeskrivningan är att de var den tidens terrorister som var laglösa våldsmän som slogs mot de ädla Svenskarna.

    Och självfallet fanns det sedan författare som förskönade dessa kämpar på sitt sätt ex August Cederborg, men sanningen låg säkert inte på någon sida helt.

    men som sagt, de gick aldrig så långt som HAMAZ och dess systerorganisationer djort i MÖ.


    Och som nag skrev innan, det var INTE jag som ansåg att Snapphanarna skulle agerat genom att slå till mot skolor, dagis osv, det var vad jag skrev att nog skulle varit Infras melodi eftersom han ansåg det hedervärt...

    Jaha... Så det är endast DIN sanning som får råda..!?

    Jag har inte sett Ifra som tycker sådana metoder är hedervätrda, därmot har jag läst flera inlägg där DU försvarar sådant!

    Fast du kallar det för "nödvändig motåtgärder" eller liknande...

    När dina kompisar gör terrordåd, är det uppenbarligen helt försvarligt...

    Bra att du också tydliggör att du vill ändra historieskrivningen även i den svenska historien.


    Infra säger VISST att deär hedervärda och att det är något de måste göra för de inte kan annat... Twisted Evil


    och nej, jag har ALDRIG försvarat eller ens antytt att jag skulle tycka det var OK att medvetet rikta en aktion mot ett disko, dagis eller liknande där MÅLET är dessa....

    DET är vad Hamaz och dess systerorganisationer gjort, det kan du väl inte förneka eller?

    När Israel skadat liknande så har det berott HELT på att Hamaz sett till att de skulle bli så, genom att välja att använda dessa platser som stridplats, det borde även du kunna fatta och förstå, eller anser du att de SKA göra så, och att det är så hedervärda soldater ska göra?

    Gillar du tanken på en hamazman med raket som ställer sig i en klunga barn skulle ha rätten att göra så, och obehindrat kunna stå så och skicka raket efter raket utan att riskera moteld pga barnen runt sig?

    Då skulle du göra dem OÖVERVINNELIGA, men det är kasnek så du vill ha det?

    ok, VISSA snapphanar, men var dessa då Snapphanar eller var de stråtrövare?

    JAg säger att då VAR de INTE snapphanar utan istället sådana som utnyttjade namnet, precis som sovjeterna inte var kommunister Very Happy

    Så rent ut sagt, gjorde någon så, jag då var han självfallet INTE snapphane eller hur?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  formsvackan 2010-07-25, 14:45

    Sniperace skrev:VAd gäller Snapphanarna så var de frihetskämpar mot Svensken som kom och brände ner och förstörde större delen av Skåner och särskilt Göingebygden. Snapphanarna anföll och förstörde för svenska soldater och deras handgågne män, plundrade dessa och dödade när de kunde, MEN de gav sig INTE på barn och civila genom lönnmord osh liknande..
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    En kategori var reguljära specialförband som arbetade mycket bakom fiendelinjerna med att inhämta underrättelser och få ut personer därifrån, men också med att förhindra svensk skatteindrivning i Skåne.

    Dessa specialförband samarbetade nästan alltid med danske kungens friskyttekår som i svenska ögon utgjorde ytterligare en kategori snapphanar.

    Friskyttekompanierna bestod till största delen av skåningar men också av danskar och ett fåtal tyskar, polacker och till och med svenskar.

    En tredje kategori var helt vanliga bondeuppbåd, där den lokala befolkningen tog till vapen mot annalkande svenska styrkor, denna kategori var vanligast i inledningsskedet av kriget.

    En annan grupp snapphanar var de danska fogdar som övervakade dansk skatteindrivning och furagering och som ofta kom ihop sig med svenska trupper med samma mål.

    En sista kategori var de egentliga snapphanarna, det vill säga stråtrövare som strök omkring i skogstrakterna och som absolut inte hade något med krigsledningen att göra. Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen.



    http://www.ts.skane.se/fakta/straffen-mot-snapphanarna

    De ”snapphanar” som blev benådade fick lov att återvända hem till sina gårdar för att bosätta sig där på nytt och återigen driva sina gårdar.

    Men det var inte alltid så lätt för ”snapphanarna” att återanpassa sig till det gamla livet igen. De var rädda för att bli angivna av människorna i bygden som ofta såg på ”snapphanarna” med misstro – benådade eller inte.



    Speciellt väl sedda var de tydligen inte av lokalbefolkningen.
    Sniperace skrev:men som sagt, det var 400 år sedan, och tydligen anser du att det är där PAlestinierna befinner sig och SKA göra som då, eller?

    Det har ingenting med tiden att göra. Vad som är intressant är att du ser på dina lokala hjältar såsom varandes frihetskämpar som stred mot en ockuperande arme. När palestinierna gör samma sak ser du dock dem som terrorister.

    Du åberopar krigstillstånd mellan Israel och Gaza, men vägrar acceptera Genevekonventionens bestämmelser avseende behandling av krigsfångar med motiveringen att Hamas inte är en korrekt uniformerad arme. Du vill kanske påstå att dessa snapphanar var det.

    Illegala kombatanter är väl den numera gällande amerikanska benämningen och hur sådana ska behandlas har väl USA visat ganska tydligt.

    Det var inte speciellt annorlunda i skåne heller.

    http://www.ts.skane.se/fakta/straffen-mot-snapphanarna

    Trots att det var krig och människor behandlades grymt fanns det vissa regler om hur man skulle behandla fångar. Men dessa bestämmelser gällde inte för ”snapphanarna”, utan bara för soldater och befäl som tillhörde en armé.
    Friskyttar behandlades som “snapphanar”

    Friskyttarna var ju knutna till den danska armén och skulle därför dömas efter krigslagarna, men så skedde inte. Svenskarna erkände nämligen inte friskyttarna som någon militär organisation, utan ansåg i stället att alla ”snapphanar” var upprorsmän som hade förbrutit sig mot överheten, dvs. den svenske kungen, och det enda straffet mot det brottet var döden.


    Detta överensstämmer mycket väl med dina framförda åsikter om hur Hamas "soldater" ska ses och behandlas.
    Sniperace skrev:märk väl att en av de som idag forskar mycket i just snapphanetiden är min mors kusin, och han har kommit långt i detta, och som han säger, de var INTE fredens människor, men de var INTE som svensk historia har utmålat dem, för det var INGEN fara för ortsbefolkningarna, men väl för de befattningshavara som svensken placerade här
    Du och din släkt får skriva vilka hjältesagor ni vill över era lokala terrorister. Det vore dock på sin plats att ni beviljar även andra i världen att göra detsamma, både vad kämpa och skriva beträffar.
    Sniperace skrev:och det kan jag i stort sett garantera att några mördade BARN och ens något liknande Hamaz terroraktioner mot de civila kan du INTE hitta bland snaphanarna.
    Bilder och berättelser från Israels behandling av palestinier torde visa dig var de mest hänsynslösa barnamördarna återfinns.


    Observera att jag inte gör annat än likställer frihetskampen i Skåne med den i Palestina och även på andra ställen i världen. Samtliga "frihetskämpar" ska bedömas efter samma måttstock. Att som du demonisera dem du inte sympatiserar med och samtidigt hjälteförklara dina egna lokala förmågor är ett utslag av monumentalt hyckleri !!!!

    Rätt och fel i vår värld är inget just du har beviljats rätten att avgöra utifrån bilden i ditt kikarsikte.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 16:26

    Kan bara konstatera att du helt generaliserar det hela, och till stor del går på den svenska beskrivningen, tittar du på den danska ser du en annan, och ser du till gamla beskrivningar från just Skåneland, dvs skåne, halland och blekinge ser du den liknande den danska.

    Och fortfranade har du inte lyckats få in i ditt huvud att jag inte har ett enda gevär med kikarsikte, mina är utrustade med antingen helt öppna siktem dvs korn och siktblad, eller diopter och kornring, men jag misstänker att det kvittar hur många gånger jag skriver det, du kommer ändå aldrig fatta....

    Men som sagt, de snapphanar som slogs just i GÖINGE var de som slogs för frihet och för att tillhöra Danmark.

    JAg fick en kommenar om Christian Tyrann, som i Danmark var Christian den GODE, han borde ju annars varit en av ERA favoriter, att han fick epitetet TYRANN, berodde på att han tog ställning för FOLKET mot ADELN och översittarna, vilka han bekämpade...

    dvs kanske en sann kommunist Very Happy

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 16:53

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 16:54

    Sniperace skrev:Infra säger VISST att deär hedervärda och att det är något de måste göra för de inte kan annat... Twisted Evil


    och nej, jag har ALDRIG försvarat eller ens antytt att jag skulle tycka det var OK att medvetet rikta en aktion mot ett disko, dagis eller liknande där MÅLET är dessa....

    DET är vad Hamaz och dess systerorganisationer gjort, det kan du väl inte förneka eller?

    När Israel skadat liknande så har det berott HELT på att Hamaz sett till att de skulle bli så, genom att välja att använda dessa platser som stridplats, det borde även du kunna fatta och förstå, eller anser du att de SKA göra så, och att det är så hedervärda soldater ska göra?

    Gillar du tanken på en hamazman med raket som ställer sig i en klunga barn skulle ha rätten att göra så, och obehindrat kunna stå så och skicka raket efter raket utan att riskera moteld pga barnen runt sig?

    Då skulle du göra dem OÖVERVINNELIGA, men det är kasnek så du vill ha det?

    ok, VISSA snapphanar, men var dessa då Snapphanar eller var de stråtrövare?

    JAg säger att då VAR de INTE snapphanar utan istället sådana som utnyttjade namnet, precis som sovjeterna inte var kommunister Very Happy

    Så rent ut sagt, gjorde någon så, jag då var han självfallet INTE snapphane eller hur?

    Du har försvarat HÅRT Israels rätt att "ge igen" raketbeskjutningarna, trots att det så gott som enbart drabbar enbart oskyldiga civila!

    Du har också försvarat Israels attacker gentemot sjukhus, skolor, ambulanser - och liknande, med borförklaringen att "Hamas gömmer sig där"!

    Det du glömmer, är att ALL terrorister har liknande bortförklaringar, som skule ursäkta deras agerande, som du har!

    Och nej - Israels angrepp på sådana mål har inte alltid, bara ytetrst sällan, varit grundat på VETSKAP om att Hamas finns där. Oftast hävdar de MISSTANKE - vilket innebär när de själva vill!

    Nej - NÄR de väl använder sig av mänskliga sköldar, är det fel - oavsett om det är Hamas eller IDF som gör detta!

    Vid angrepp är det ISRAELN som väljer stridsskådeplats, inte Hamas - och Israel angriper nästan ALLTID folktäta områden!

    De som hade beteckningen snapphanar var av skilda karaktär!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 16:57

    Vid angrepp är det ISRAELN som väljer stridsskådeplats, inte Hamas - och Israel angriper nästan ALLTID folktäta områden!

    Så om Hamaz väljer att skjuta från ett sjukhus så är det Israel som valt stridsplats?

    det verkar inte särskilt logiskt tycker jag...

    Men jag förstår att din åsikt är att om och när Hamaz använder sådana platser, så ska Israel beskjuta ett tomt fält en mil därifrån, eller? Very Happy

    Och självfallet så skriver jag om snapphanar med tonvikt på dem som var frihetskämpar, och det var INTE de som var några som gav sig på barn osv, eller hur?


    Senast ändrad av Sniperace den 2010-07-25, 16:58, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  formsvackan 2010-07-25, 16:57

    Sniperace skrev:Kan bara konstatera att du helt generaliserar det hela, och till stor del går på den svenska beskrivningen, tittar du på den danska ser du en annan, och ser du till gamla beskrivningar från just Skåneland, dvs skåne, halland och blekinge ser du den liknande den danska.
    Naturligtvis generaliserar jag, det är det som är poängen. Jag anser att du hycklar rejält när du fördömer ett beteende hos palestinier och samtidigt hyllar samma beteende hos skåningar.
    Sniperace skrev:Men som sagt, de snapphanar som slogs just i GÖINGE var de som slogs för frihet och för att tillhöra Danmark.
    Terrorist eller frihetskämpe är sällan beroende av annat än betraktarens synvinkel.
    Sniperace skrev:JAg fick en kommenar om Christian Tyrann, som i Danmark var Christian den GODE, han borde ju annars varit en av ERA favoriter, att han fick epitetet TYRANN, berodde på att han tog ställning för FOLKET mot ADELN och översittarna, vilka han bekämpade...
    Som sagt Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 17:02


    Naturligtvis generaliserar jag, det är det som är poängen. Jag anser att du hycklar rejält när du fördömer ett beteende hos palestinier och samtidigt hyllar samma beteende hos skåningar.

    Nej, just där har du FEL, jag har varit väldigt tydlig med att benämna det som HAMAZ, och dessutom hela tiden skiljt detta från Palestinier och skrivit att det är INTE Palestiniernas vilja att det ska göras som Hamaz och flera av dess systerorganisationer gjort....

    Och som sagt, vad gäller just de snapphanar jag skrivit om så var det frihetskämparna, som faktiskt ALDRIG har kunnat beläggas med de grymheter du påstår, men med Hamaz kan detta beläggas eftersom det sker i NUTID och att höga hamazmän beredvilligt berättar om vad de gör eller hur, därom vilar inge tveksamheter.

    Vad gäller kommentare terrorist och synvinkel väljer jag att det kvittar vilken sida de slåss för, väljer de att medvetet inrikta sig just mot de civila, att det är just de som är deras MÅL så är det terror, men det innebär inte att jag vill kalla det terror för att civila stryker med när man bekämpar en annan styrka och dessa råkar finnas i vägen, och det tror jag INTE att någonsin varit Israels planer, här är det en väldigt tråkig följd av kriget och av Hamaz egen planläggning.

    Som sagt, jag tror INTE att Israel en enda gång har resonerat så här, i morgon slår vi till mot den eller den skolan för att skrämma upp befolkningen, utan det har varit vi slår till mot det stället, för där gömmer Hamaz sig, har ett lager eller att de skjuter från den platsen.

    Men Hamaz däremot beslutar att NU slår vi till mot det där diskoteket så kan vi få många offer, skrämmer upp israelerna och hämnas för våra falna kamrater....

    Visst Israel TAR till övervåld, och det är i allra högsta grad beklagligt, men som sagt, de planerar INTE att de ska plocka just de civila, för det är troligen ALDRIG meningen med deras svarsattacker...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 17:39

    Snapphanar:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snapphanar

    "De som den svenska krigsledningen under skånska kriget kallade för snapphanar, men som senare historieskrivning velat visa vara mer komplex, kan sägas ha utgjorts av åtskilliga olika kategorier. [] En sista kategori var de egentliga snapphanarna, det vill säga stråtrövare som strök omkring i skogstrakterna och som absolut inte hade något med krigsledningen att göra. Deras plundringar riktade sig inte bara mot den svenska armén utan även (och i en större utsträckning) mot civilbefolkningen. Riktigt vilken omfattning stråtröveriet hade under skånska kriget är oklart, men källorna visar att det förekom missdådare på båda sidor som utnyttjade lokalbefolkningen på skamligt vis."

    Mer:

    NE är inne på samma sak:

    http://www.ne.se/snapphanar¨

    "Termen snapphanar syftar på tre olika typer av krigare: deltagare i traditionella bondeuppbåd, medlemmar i militärt organiserade friskyttekompanier och rent kriminella element som även i fredstid höll till i skogarna. Gränsen mellan typerna blev alltmer oklar ju längre krigen varade."
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Dao 2010-07-25, 17:41

    Sniperace skrev:
    Vid angrepp är det ISRAELN som väljer stridsskådeplats, inte Hamas - och Israel angriper nästan ALLTID folktäta områden!

    Så om Hamaz väljer att skjuta från ett sjukhus så är det Israel som valt stridsplats?

    det verkar inte särskilt logiskt tycker jag...

    Men jag förstår att din åsikt är att om och när Hamaz använder sådana platser, så ska Israel beskjuta ett tomt fält en mil därifrån, eller? Very Happy

    Och självfallet så skriver jag om snapphanar med tonvikt på dem som var frihetskämpar, och det var INTE de som var några som gav sig på barn osv, eller hur?

    Känner du till ett sjukhus som angripit Israel???

    Länka då gärna den informationen till mig!!!

    Jaha - så du talar om VISSA snapphanar!

    Ja - det är ju annat...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  formsvackan 2010-07-25, 17:44

    Sniperace skrev:

    Naturligtvis generaliserar jag, det är det som är poängen. Jag anser att du hycklar rejält när du fördömer ett beteende hos palestinier och samtidigt hyllar samma beteende hos skåningar.

    Nej, just där har du FEL, jag har varit väldigt tydlig med att benämna det som HAMAZ, och dessutom hela tiden skiljt detta från Palestinier och skrivit att det är INTE Palestiniernas vilja att det ska göras som Hamaz och flera av dess systerorganisationer gjort....

    Och som sagt, vad gäller just de snapphanar jag skrivit om så var det frihetskämparna, som faktiskt ALDRIG har kunnat beläggas med de grymheter du påstår, men med Hamaz kan detta beläggas eftersom det sker i NUTID och att höga hamazmän beredvilligt berättar om vad de gör eller hur, därom vilar inge tveksamheter.

    Vad gäller kommentare terrorist och synvinkel väljer jag att det kvittar vilken sida de slåss för, väljer de att medvetet inrikta sig just mot de civila, att det är just de som är deras MÅL så är det terror, men det innebär inte att jag vill kalla det terror för att civila stryker med när man bekämpar en annan styrka och dessa råkar finnas i vägen, och det tror jag INTE att någonsin varit Israels planer, här är det en väldigt tråkig följd av kriget och av Hamaz egen planläggning.

    Som sagt, jag tror INTE att Israel en enda gång har resonerat så här, i morgon slår vi till mot den eller den skolan för att skrämma upp befolkningen, utan det har varit vi slår till mot det stället, för där gömmer Hamaz sig, har ett lager eller att de skjuter från den platsen.

    Men Hamaz däremot beslutar att NU slår vi till mot det där diskoteket så kan vi få många offer, skrämmer upp israelerna och hämnas för våra falna kamrater....

    Visst Israel TAR till övervåld, och det är i allra högsta grad beklagligt, men som sagt, de planerar INTE att de ska plocka just de civila, för det är troligen ALDRIG meningen med deras svarsattacker...
    Skåningar, palestinier, israeler, svenskar, danskar ...... det spelar egentligen ingen roll. Det som förutom morden är otäckt i sammanhanget, är din syn på dig själv och dina självpåtagna befogenheter. I och för sig behöver Vår Herre säkerligen en hjälpande hand allt som oftast, men att avgöra vilka mord som är OK och vilka som inte är det, tror jag absolut inte att är din sak.

    Inte heller är det din eller min sak att avgöra vilka som har rätt att förtrycka vilka. Eftersom du klart och tydligt ställer dig bakom ett visst folks kamp för frihet, kanske du kan övertalas att tillsammans med mig ställa dig bakom även andras kamp för detsamma.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 17:53

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Vid angrepp är det ISRAELN som väljer stridsskådeplats, inte Hamas - och Israel angriper nästan ALLTID folktäta områden!

    Så om Hamaz väljer att skjuta från ett sjukhus så är det Israel som valt stridsplats?

    det verkar inte särskilt logiskt tycker jag...

    Men jag förstår att din åsikt är att om och när Hamaz använder sådana platser, så ska Israel beskjuta ett tomt fält en mil därifrån, eller? Very Happy

    Och självfallet så skriver jag om snapphanar med tonvikt på dem som var frihetskämpar, och det var INTE de som var några som gav sig på barn osv, eller hur?

    Länka då gärna den informationen till mig!!!

    Jaha - så du talar om VISSA snapphanar!

    Ja - det är ju annat...

    jag känner till sjukhus som UTNYTTJATS som baser för Hamaz, som utnyttjats som lager för Hamaz, och sådana som utnyttjats som avskjutningsramper för raketer....
    Känner du till ett sjukhus som angripit Israel???

    precis som du talar om VISSA kommunister som INTE är eller var kommunister enligt dig....

    men det är väl bara du som får säga så eller?
    Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sniperace 2010-07-25, 17:56

    Skåningar, palestinier, israeler, svenskar, danskar ...

    som sagt, det kan nog vara skilnad på kamp och kamp, gör man barn och civila till de AVSEDDA offren skiter jag i vilka det är, det är då svineri....

    men i detta är det HAMAZ enbart som har dessa som AVSEDDA, som har dem som sina främsta mål osv.

    När det gäller Israel är de beklagliga offer för att hamaz gömmer sig bak dem, och det har det ännu aldrig varit så att Israeliska soldater gömt sig på dagis eller diskotek osv...

    eller?

    Men en sak ska du veta, hade de inte använt de metoder de gör, då skulle jag stöttat dem, och det tror jag INTE den vanlige Palestinierna vill att de gör heller, men protesterar de så blir de dödade eller skadade av Hamaz.....

    Sponsored content


    Palestinsk sopbil från Gaza - Sida 12 Empty Sv: Palestinsk sopbil från Gaza

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-11, 09:58