theward 2009-05-02, 10:13
cleopatra skrev: GustavAnder skrev:Väldigt vad ni överreagerar här ,kvinns.
Kanske ni skulle fokusera på problemet istället, Sverige ligger i topp i antalet anmälda våldtäkter, vad göra ?
Ett nej är alltid ett nej, självklart, men nu är det ju så att när ruset tar vid så faller annat ifrån, så visst har utredarna poänger när de försöker spekulera i orsakerna, eller ?
Visst har du rätt i att fokus bör ligga på hur vi ska lösa problemet, men det utesluter väl inte att man får bli förbannad? Och visst har utredarna vissa poänger när de försöker utreda orsakerna, men de "glömmer" att ta upp männens del av skulden. De skriver "rätten till ett sent nej" men kanske också skulle ha tillagt "oförmåga att acceptera ett sent nej"? De skriver heller ingenting om att många (de flesta om inte alla) våldtäkter begås av män med en otroligt snedvriden kvinnosyn. Antingen det nu är en våldshandling eller en sexuell handling så är kvinnan en leksak som mannen kan leka med efter önskemål och behag, inte en levande varelse med rättigheter och känslor. Hur löser vi det problemet?
Alkoholens inverkan går aldrig att frångå, men samtidigt tror jag inte det spelar SÅ stor roll ändå. ALLA killar som dricker våldtar ju inte tjejer även om de hamnar i situationer då de mycket väl skulle ha möjlighet till det. Jag tror att det fortfarande måste finnas ett grundläggande problem hos killar som går över gränsen. Sen är det säkert sant att en del av dem aldrig skulle våga i nyktert tillstånd, men under alkoholen inverkan släpper den sista spärren.
TW skrev:
Det innebär ju någon form av penetrering, det hörs på namnet
Jag tycker det blir lite farligt om man ser "allt" som våldtäkt och "inget" som sexuellt övergrepp.
Det kan antingen innebära att ordet våldtäkt får "mindre" värde eller att fler känner större skuld pga att det de råkat ut för klassas som våldtäkt...
Vet inte om jag lyckas förklara hur jag menar, men jag hoppas det
Tror iaf att det är en väldigt skillnad att tex "bara" bli tagen på, än det är att bli penetrerad..............
När det gäller psykiska men efteråt sas
Hur hör man det på namnet? Våld betyder ju våld vare sig det är fysiskt eller psykiskt och täkt betyder "plats för insamling eller utvinning" eller ett markområde enligt SAOL. Täkt är även en ort i Dalarna. Var hittar du betydelsen penetrering?
Att inte kalla det för våldtäkt kan också av kvinnan (och omgivningen) tolkas som att det hon utsatts för inte var så farligt och få kvinnan (och omgivningen) att tro att hon överdriver. Ett sexuellt övergrepp, vare sig förövare använder fysiskt eller psykiskt våld, måste alltid rubriceras som våldtäkt. eftersom VÅLD används. Det behöver alltså INTE innebära penetrering.
Det kan vara stor skillnad i "att bli tagen på". Får man en klapp i rumpan, sexuella kommentarer eller ett kläm på bröstet är detta sexuella trakasserier och inte ett sexuellt övergrepp. Blir man däremot avklädd, helt eller delvis, och fasthållen av tio snubbar som samtidigt kladdar på en över hela kroppen och "pratar snusk" så känner man sig nog lika våldtagen som om de stuckit in något i en, och det psykiska traumat kan bli minst lika allvarligt.
Våldtäkt... att betäcka någon(betyder ju att befrukta).
Då betyder våldtäkt att "befrukta" någon med våld...
För befruktning ska kunna göras, behövs oftast penetrering...
Våldtagen...att bli tagen, innebär för mig också penetrering ...
Fast varför hänga upp sig på ord..
Vad jag menar är att ordet våldtäkt ska det inte gå inflation i, då förlorar det i värde...
Varför är det förresten automatisk vådltäkt om man har sex med minderåriga?
Den lagen skulle förstört tre av mina kompisars liv och framtida förhållande om man skulle gått efter lagen.
De killarna var alla mellan 18-20, när de träffade sina tjejer som var 14 år.
jupp sex hade de också och nej det var inte påtvingat...
Tror inte att tjejerna fortfarande skulle var ihop med dessa killar 15-20 år senare om de kännt sig våldtagna på nåt sätt....
Visst är det skillnad på på sexuellt utnyttjande och våldtäkt.
Vid sexuellt utnyttjande förekommer inte påtagligt våld utan man utnyttjar den andre på ett eller annat sätt.
Man kan lova den andre saker, ge den andre saker eller på annan sätt lura sig till sexuella handlingar... Men våldtäkt är det ju inte