Vercingetorix 2010-06-30, 14:51
Dao skrev: F.I.S.T skrev:Nja... Det är ENKLARE att hemfalla till denna typ av födoämnen, det medges, men för den engagerade matpuritanen är det billigt, enkelt, roligt, gott, nyttigt, snabbt, etc att laga fullvärdig kost. Det handlar bara om att intressera sig. Det finns INGEN ursäkt alls, för att i detta land äta hälsovådlig kost.
Det finns ingen ursäkt för det, utifrån att alla har eget ansvar för sitt "handlande" , men LÄTT är det då fasiken inte ... men faktum är att nyttigare mat och miljövänligt/giftfritt är dyrare
Så är det. Men hälsokost kräver också ork och engagemang - och det brukar försvinna snabbt för ensamstående mammor med två jobb och fyra barn...
Tja... även för fattiga singlar, som studenter, tappar liksom lusten i längden...[/quote]
Vercingetorix - Ensamstående farsa med två kottar, heltidsarbetande plus extrajobb via gitarrspelandet... Ändå hinner jag laga all min mat från grunden.. Plockar min svamp (som jag förvisso inte äter, men ger bort till hugade spekulanter.. Förra året plockade jag 40 liter trattisar på trekvart..), björnbär, frukt etc... Kokar min egen sylt, marmelad, chutney, kräm, buljong... Lägger in sill, gör mjukost etc etc.. Tricket är att fylla frysen då det är läge, så räcker det med att ha "frukostmat" i kylen samt de färskvaror som krävs för den övriga matlagningen.. Läs på bland husmorstipsen, så varar hushållspengen MINST dubbelt så länge, o pengarna man sparar kan t ex gå till semesterkassan... Köp varor som är nedsatta pga kort datum... Fan, jag är en levande uppslagsbok vad gäller sånt här... Är man uppväxt i småland i en familj med lantbrukarrötter så antar jag att man snappar upp åtm något. Antar att det är därför jag fick ta över hemkunskapsundervisningen på jobbet, hehe...