Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Hmmm.... Om man av vilken anledning ni nu än vill, låter bli att reagera på sin kropps signaler blir man snart både långtidssjukskriven OCH arbetslös... Ja, det var ju mycket bättre...
Ofrivilligt?! Vad är det för jävla offermentalitet?
Och där föll den respekt du byggt upp i bitar V-rix !!!
Menar du att folk blir sjuka med flit ???... va e de för jävla cynism ??
När det gäller stressrelaterade sjukdomar och förslitningsskador är det på gränsen till "med flit"... Dessa sjukdomar utvecklas under en längre tid då man gör sitt jobb som vanligt (men felaktigt), utan att ta någon som helst hänsyn till att kroppen kanske börjar säga ifrån.
Om man istället lyssnar på sin kropp i tid, och gör något åt saken, minskar riskerna markant för att utveckla dessa sjukdomstillstånd.
Kalla det cynism eller vad du vill, men be mig inte tycka synd om någon som tillåter sig själv att falla i dessa fällor.
Lika lite som det är "synd" om en rökare som utvecklar lungcancer... Eller en person som väger tvåhundra pannor som fortsätter att trycka i sig några "dubbel grillad med mos och räksallad" om dagen, veckan efter kvadruppel-bypass-operationen...
Jag ber dig inte tycka synd om, eller empatisera någon... jag är inte säker på din kapacitet på det området.
Men du pratar mot bättre vetande när du generaliserar inom detta område, en sjukdom är en sjukdom, och många av de fysiska sitter ju faktiskt i hjärnan, MEN DET ÄR FORTFARANDE EN SJUKDOM DÅ... om en människa inte klarar av att bryta sitt destruktiva mönster......Ett exempel på den typen av sjukdom är anorexi !! ... anser V-rix att de får skylla sig själva ??
Sedan att varje FRISK människa med verktyg och kunskap inom området ansvarar för sin egen hälsa, är SANT.... men på det sätt som du generaliserar här, framstår du som antingen cynisk eller okunnig i frågan
Nu är det väl ändå en jävla skillnad på anorexi, och att t ex mot bättre vetande dagligen gå till sitt jobb där man kanske lyfter mycket, trots att man har så ont i ryggen varje kväll att man knappt kan sova? Vad fan har anorexi med jobbrelaterade stressjukdomar att göra, FIST??
Du kanske borde läsa mina tidigare inlägg, då de sjukdomstillstånd jag ifrågasätter inte har med anorexi eller andra psykosomatiska sjukdomar som har sin grund på andra ställen än på arbetssituationen, att göra.
Men det blir ju motsägelsefullt det du påstår här....
Arbetssituationen och arbetarens rättigheter har ju urholkats och försämrats under en längre tid. Folk är rädda att förlora sina jobb, om man är sjukskriven, och vilar upp den onda ryggen, tar ner stressen en aning....
Och denna politik som missgynnar deltidsjobb. är oxå bidragande till denna utveckling. Samt 2/3 samhället som förstärks nu, där arbetande går och tittar snett på sjuka och arbetslösa, och ser dom som fiender, när de inte har ett jobb pga sjukdom, eller att det inte finns arbete som de är kvalificerade för...
... detta resulterar i att de som blir kvar på arbetet många gånger jobbar skiten ur sig, när arbetsgivaren hellre friställer en deltidare, och lägger arbetsbördan på kvarvarande genom "effektivisering" och övertid ...
... så det kanske inte är så konstigt då att folk arbetar trots sjukdom ???