Hur mäter man deras kunskaper och färdigheter på ett rättvisst sätt, då?
Enkelt. Betyg.
Enkelt. Betyg.
Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:RedCloud skrev:utan deras färdigheter och kunskaper.
deras förmåga att uppnå de uppsatta målen...
Ungefär så, ja. Samtidigt är det oerhört viktigt att de uppsatta målen är klara, relevanta och tydliga, till skillnad från mycket idag. Ny läroplan fr o m 2011. Ska bli intressant att se om skolverket tänkt till...
Vet du NÅGONTING om hur skolans värld fungerar idag???
Vilka mål är oklara idag?
Jag har arbetat som musiklärare inom grundskolan sedan -99, och innehar i dags dato även ledarbefattning, så jag anser mig väl förtrogen med styrdokumenten vilka reglerar undervisningen inom grundskoleförordningen, ja. Jag har vidare utförligt arbetat med tolkningsfrågor rörande målen, och bedömningen för uppfyllelse av dessa, gällande årskurs nio inom nuvarande grundskoleförordning. Fler frågor?
Secrist skrev:Tidigare har det visat sig att de med högsta betygen sällan har bäst kunskap!
Jasså, var då? Är det något du ska säga till läkarkåren?
Secrist skrev:Hur mäter man deras kunskaper och färdigheter på ett rättvisst sätt, då?
Enkelt. Betyg.
Secrist skrev:Hitills har betygen inte varit rättvisa!
Tja, total rättvisa finns inte men får du dåliga betyg så beror det vanligtvis på dåliga prestationer.
Secrist skrev:Det vet de flesta redan om!
Gör dem? Det tror jag inte. Kan du backa upp detta med hårda fakta eller är det som vanligt något som du tror att det är så?
Secrist skrev:Så varför skal man ha en bedömningssystem som ALDRIG kan bli rättvis?
Därför att du måste ju ha någonting som visar var du står. Eller ska all form av bedömning bort?
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:RedCloud skrev:utan deras färdigheter och kunskaper.
deras förmåga att uppnå de uppsatta målen...
Ungefär så, ja. Samtidigt är det oerhört viktigt att de uppsatta målen är klara, relevanta och tydliga, till skillnad från mycket idag. Ny läroplan fr o m 2011. Ska bli intressant att se om skolverket tänkt till...
Vet du NÅGONTING om hur skolans värld fungerar idag???
Vilka mål är oklara idag?
Jag har arbetat som musiklärare inom grundskolan sedan -99, och innehar i dags dato även ledarbefattning, så jag anser mig väl förtrogen med styrdokumenten vilka reglerar undervisningen inom grundskoleförordningen, ja. Jag har vidare utförligt arbetat med tolkningsfrågor rörande målen, och bedömningen för uppfyllelse av dessa, gällande årskurs nio inom nuvarande grundskoleförordning. Fler frågor?
Hur kan du tycka att dagens styrdokument är oklara då?
Secrist skrev:Företagen vet att betygen inte säger speciellt mycket om personen ifråga...
På grund av att betygen används när du ska söka olika utbildningar. Om du tex klarat av en universitetsutbildning så är den personliga lämpligheten mer intressant. Helt rätt. Men för att komma in på utbildningen så måste du ha vissa grundläggande kunskapsnivåer. Och att hävda att personer som knappt har godkänt i grundskolan skulle vara bättre utbildade än personer med höga betyg är rent nonsens. Ett exempel på flumvänsterns värsta avarter och anledningen till att svenska elever sakta men säkert sjunkit i listan genom åren när de jämförs med andra länder.
Secrist skrev:Vilken vuxen skulle acceptera att bli dömd med siffror som om det vore "Lets Dance", istället för rak och ärlig kommunikation?
Har du varit på PU-samtal någon gång? Där används betygsliknande siffror i samtalet av många företag.
Vercingetorix skrev:Uppenbarligen har du inte läst dem... Sign Red Cloud tycks ha liknande referenser. Hans kommentar i ämnet är talande.
Vercingetorix skrev:Det är inte medgångarna som skapar människan, utan motgångarna...
Vad vore vi utan våra vedermödor?
Vercingetorix skrev:Vem har sagt att pluggandet har med betyg att göra, Dao?
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Uppenbarligen har du inte läst dem... Sign Red Cloud tycks ha liknande referenser. Hans kommentar i ämnet är talande.
Så alla som har läst dem måste tycka som du?
Hoppas vid Gud att du inte är rektor i alla fall...
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Det är inte medgångarna som skapar människan, utan motgångarna...
Vad vore vi utan våra vedermödor?
Det är båda delarna! Allt beroende på vilken självbild och självförtroende individen har! Skolan skall stärka dessa - istället för att hacka ner på de som inte "uppfyller målen"!
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Vem har sagt att pluggandet har med betyg att göra, Dao?
Vad menar du?