Israel har fn-överenskommelse som ger dem rätten att avvisa fartyg från vattnen utanför Gaza
Fast nu var det på internationellt vatten det hände.....
Du vet, friheten att navigera....folkrätt....internationell lag....
Israel har fn-överenskommelse som ger dem rätten att avvisa fartyg från vattnen utanför Gaza
Sniperace skrev:
Knappast, hade dessa följt de regler som organisationen som arrangerade transporten så hade ingen dödats....
Fegt är vad det är !Dao skrev:Det ska fan vara så svårt att få reda på vad Sniper har för upplysningar som ingen annan har. Han uppgav Expressen och DN ovan, men inga länkar. Så jag fick söka själv lite. Detta fann jag på Expressen:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2006432/forsta-fartyget-i-land
"Enligt israeliska TV2 ska blodbadet dock ha inletts med att en aktivist fick tag på en soldats eldvapen och börjat skjuta mot israelerna, berättar Expressens korrespondent Arne Lapidus för Expressen.se."
Alltså ENBART vad israeliska TV2 kommit ut med. Inte ens vad regimen i Tel Aviv påstått, eller militären...
Ett RYKTE är alltså allt Sniper har att gå på!!!
Corven skrev:Sniperace skrev:
Knappast, hade dessa följt de regler som organisationen som arrangerade transporten så hade ingen dödats....
Hade inte Israel bordat dom hade dom inte behövt försvara sig, då hade ingen heller blivit dödad. Enligt rapporter tidigt i morse,innan kontakten bröts, så sköt idfsoldaterna under nedfiringen. Måste varit långa järnrör aktivisterna hade som kunde slå soldaterna långt uppe i luften.
Israel hade inget ombord att göra på Internationellt vatten. På Internationellt vatten har vem som helst rätt att försvara sig.
Vad som hade hänt om Israel hade väntat kan man bara gissa sig till. Men chansen finns att aktivisterna då hade låtit Israel undersöka skeppet, så som det var sagt att man skulle göra.
Men på Internationellt vatten hade dom inget där att göra.
Corven skrev:På internationellt vatten, vilket dom inte har någon rätt att begränsa. Dom har ingen rätt att säga till någon vart dom får segla på internationellt vatten.
Hade dom väntat till skeppen kom in i det område dom hävdar att dom har rätt att försvara, hade det varit nåt helt annat.
fingubben skrev:Corven skrev:På internationellt vatten, vilket dom inte har någon rätt att begränsa. Dom har ingen rätt att säga till någon vart dom får segla på internationellt vatten.
Hade dom väntat till skeppen kom in i det område dom hävdar att dom har rätt att försvara, hade det varit nåt helt annat.
Vad har internationellt vatten med saken att göra? Alla vet var dom skulle och Israelerna kan faktiskt med radar pinpointa vilken rutt fartygen skulle ta. Hamnarna i Gazahålet är stängt vilket gjorde att Israel krävde att kommunistskeppen skulle lägga om kursen mot ashtod. Vilket dom inte gjorde. Ingen domstol kommer att fälla Israel, det var inte deras fel.
Så här förbaskat dum kan ingen vara
Infra skrev:Forskarparet Gardell, Mattias som är religionshistoriker och hans fru, befaras vara bland de mördade.
Alla deras svenska reskamrater har givit livstecken från sig även
om en del låsts in i israels tortyrfängelser. Men från Mattias
och hans fru - inte ett livstecken.
Vi var många på Sergels Torg i dag. Mattias son var en av många talare.
Bland annat sa han att hans pappa hade lärt honom att agerade man
inte efter sitt hjärta så var man bara en liten lort. Jag visste
inte då att hans föräldrar var saknade men jag
försod sedan att han asocierade till Astrid Lindgrens Nagiala.
Det som har hänt injagar sannerligen fasa i oss. FN:s säkerhetsråd har sammankallats på turkiskt initiativ och sitter nu och tänker.
Denna gången räcker det inte med resolutioner som israel regelmässigt
bryter mot. Någon måste prata maktspråk med israel och FN är bäst
lämpad. Det går väldigt bra att hosta fram fredsbevarande
trupp till andra oroshärdar i världen. Så det skall gå bra den här gången också. Nog nu!
Corven skrev:Så judarna får göra precis vad dom vill menar du? Som idag, när man bryter mot internationella sjöfartsregler, och angriper fartyg man inte har något ombord på att göra?
För om man kritiserar dom är man antisemit enligt dig. Jag kritisera militären för deras angrepp. Det har fan inget med judar att göra.
Inte fan bröt dom väl mot de internationella reglerna pga att dom är judar????
Corven skrev:Vilken rätt har Israel att bestämma vart skeppen ska segla nånstans?
Hindra dom från att åka till Gaza må vara en sak, vilket man kan göra genom att helt enkelt lägga sig i vägen för dom, men tala om vart dom ska åka, det har dom ingen rätt till.
Och absolut ingen rätt att borda dom på det sätt man gjorde heller.
Infra skrev:Mattias och hans fru seglade med det turkiska fartyget
där alla mordoffer krävdes.
Har de mördat även paret Gardell, då jävlar......
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2007554/jonas-gardell-vi-ar-ledsna-och-hoppas
Funky Prince skrev:Med tanke på att bland dessa "aktivister" fanns rabiata antisemiter, förintelseförnekare, islamister och förnekare av staten israels existens så är det helt oviktigt om dom blev bordade på internationellt vatten eller ej.
Vad hade dom egentligen räknat med?
Röda mattan och tonfisksallad?
Nu anordnas istället antisemitiska mässor runt om i världen där miljontals vardagsantisemiter äntligen kan hänge sig åt antisemitisk extas och hänryckning.
Detta är ju inte längre något problem då antisemitism nuförtiden blivit något helt normalt som på 30-talet.
Funky Prince skrev:När det gäller judar så är det väldigt viktigt med rätt och fel.
Dom ska granskas och skärskådas in på bara benen som inget annat folkslag.
En moralisk standard för judar och en annan standard för icke-judar.
Det äcklar mig något fruktansvärt.
konvojhändelsen ger nu fritt fram att vara så antisemitisk som man vill.
Dao skrev:Fingubben...
Menar du allvar i det du skriver???
fingubben skrev:Infra skrev:Nu är de satans mördarna ute och gnäller om att
"soldaterna hade inte ens nått ned till däcket" förrns
de blev attackerade. Nää - det tro (med förlov sagt)
faan det! Det var nämligen inte meningen heller.
Jag lyssnade just på live nyheterna och Netajahy talade, vilken klippa. Han håller ställningarna och berättade det jag redan anade.
Funky Prince skrev:När det gäller judar så är det väldigt viktigt med rätt och fel.
Dom ska granskas och skärskådas in på bara benen som inget annat folkslag.
En moralisk standard för judar och en annan standard för icke-judar.
Det äcklar mig något fruktansvärt.
konvojhändelsen ger nu fritt fram att vara så antisemitisk som man vill.