Potatiskungen skrev:Dao skrev:Finns det SÅDANA på forumet???
Det vet du din hippie Jag måste förgöra dig.
Hippie kan jag acceptera!!!!
Potatiskungen skrev:Ship to Gaza är en politisk manifestation och ingenting annat. Men om bordningen skedde på internationellt vatten så hade besättningen rätt att bruka våld för att försvara sig - oavsett avsikter.
Det är vanskligt att göra en bedömning innan fakta finns på bordet, men det verkar som Israels agerande har spelat rakt i händerna på aktivisterna.
Min magkänsla säger mig att Israel har agerat omdömeslöst och att den militära disciplinen har kukat ur.
Tragiska nyheter indeed.
Sniperace skrev:det är nog ingen som hyllar dödandet, däremot är det nog en del som har förståelse för att detta skedde, det är en nog så logisk följd av yx och knivattacken mot de bordande soldaterna.
Väldigt tråkigt att det skulle behöva ske, men vad annat hade de som anföll soldaterna förväntat sig?
fingubben skrev:RedCloud skrev:BOJKOTTA OCH FÖRDÖM ISRAEL NU!
absolut !!!
Jag ska skicka rosor till Israels ambassad.
Sniperace skrev:Potatiskungen skrev:Sniperace skrev:Andra experter har talat om att så kan man göra om fartyget är på väg till ett område som behärskas av det land som bordar...
de kan då leta efter just VAPEN helt legitimt.
Nu är jag ingen expert på det internationella havsreglementet och som reservofficer försvarar jag fosterlandet, medans flottan försvarar fostervattnet (och de är säkert homosexuella hela bunten).
MEN jag är tämligen säker på att det strider mot internationell rätt att borda ett fartyg från helikopter, utan att först genomgå ett antal föreskrivna formalia.
det finns det säkert, men som jag minns det från min tid till sjöss så var regeln att ALDRIG sätta sig till motvärn om ett lands myndighet begärde att få borda, och det oavsett om det var inne på landets vatten eller internationellt.
Infra skrev:fingubben skrev:RedCloud skrev:BOJKOTTA OCH FÖRDÖM ISRAEL NU!
absolut !!!
Jag ska skicka rosor till Israels ambassad.
Och vi skall knäcka ryggraden på skurkstaten med våran bojkott.
Thrakath skrev:Jag har sedan länge bojkottat israeliska produkter, nu är det dags att bojkotta butiker som säljer frukt och annat från israel. Jag inser det närmast befängda i att göra det ensam. Men det vore trevligt om man kunde få en majoritet av svenska folket med sig, inklusive butiksägare och kanske resten av europa också. det skulle vara ett tydligt budskap till israel att nu har det gått åt helvete för långt.
Infra skrev:Sniperace skrev:Potatiskungen skrev:Sniperace skrev:Andra experter har talat om att så kan man göra om fartyget är på väg till ett område som behärskas av det land som bordar...
Nu är jag ingen expert på det internationella havsreglementet och som reservofficer försvarar jag fosterlandet, medans flottan försvarar fostervattnet (och de är säkert homosexuella hela bunten).
MEN jag är tämligen säker på att det strider mot internationell rätt att borda ett fartyg från helikopter, utan att först genomgå ett antal föreskrivna formalia.
det finns det säkert, men som jag minns det från min tid till sjöss så var regeln att ALDRIG sätta sig till motvärn om ett lands myndighet begärde att få borda, och det oavsett om det var inne på landets vatten eller internationellt.
Du minns fel din blåbruna tomte. Om ett enskillt lands marin
tar sig ton på internationellt vatten så är den inte bara ute
och cyklar - den tar sig vatten över huvudet.
Nej, jag minns RÄTT, det är nämligen så att de flesta inser att ett handelsfartyg har INGET att sätta upp mot en militär som vill borda för att inspektera
RedCloud skrev:Nej, jag minns RÄTT, det är nämligen så att de flesta inser att ett handelsfartyg har INGET att sätta upp mot en militär som vill borda för att inspektera
du missade det där med "internationellt vatten" igen, av någon anledning...
ÄVEN på internationellt vatten är det så
RedCloud skrev:ÄVEN på internationellt vatten är det så
Du framhärdar i din stupiditet....på internationellt vatten har tex Israel ingen juridistik.
usch så obekväm folkrätten kan vara för terrorstater....
och som jag sa all civil sjöfart har regeln att ALDRIG göra mer än passivt motstånd om ett lands militär vill borda för inspektion ÄVEN om det är på internationellt vatten
RedCloud skrev:och som jag sa all civil sjöfart har regeln att ALDRIG göra mer än passivt motstånd om ett lands militär vill borda för inspektion ÄVEN om det är på internationellt vatten
Brott mot friheten att navigera, men sionistkramare spottar ju på folkrätten...
Även om detta mycket väl skulle kunna stämma, är det ändå svammel från din sida. Det är fasiken inte kutym inom något lands militärmakt att borda handelsfartyg på internationellt vatten.Sniperace skrev: det är kutym inom handelsflottorna att aldrig göra mer än passivt motstånd om en militär makt vill borda och inspektera....
anser du att hela världens handelsflottor har fel och du rätt i denna fråga?
formsvackan skrev:Även om detta mycket väl skulle kunna stämma, är det ändå svammel från din sida. Det är fasiken inte kutym inom något lands militärmakt att borda handelsfartyg på internationellt vatten.Sniperace skrev: det är kutym inom handelsflottorna att aldrig göra mer än passivt motstånd om en militär makt vill borda och inspektera....
RedCloud skrev:anser du att hela världens handelsflottor har fel och du rätt i denna fråga?
på nationellt vatten är man enligt folkrätten tvingad att lyda anmaningar från militären, men INTE på internationellt vatten.
Det är bara för dig att gilla läget...Israel har ÄNNU en gång spottat på folkrätten.
Sniperace skrev:Infra skrev:Sniperace skrev:Potatiskungen skrev:Sniperace skrev:Andra experter har talat om att så kan man göra om fartyget är på väg till ett område som behärskas av det land som bordar...
Du minns fel din blåbruna tomte. Om ett enskillt lands marin
tar sig ton på internationellt vatten så är den inte bara ute
och cyklar - den tar sig vatten över huvudet.
Nej, jag minns RÄTT, det är nämligen så att de flesta inser att ett handelsfartyg har INGET att sätta upp mot en militär som vill borda för att inspektera, det resulterar bara i förluster av liv, så som jag sa, man ska då protestera att detta kommer vi rapportera till vårt lands regering som tar kontakt mer er osv...
jag tror du lider av någon sorts revolutionsromantik där du tror att det är hur lätt som helst att slå tillbaka mot ex en bestyckad fregatt men yxor, knivar och järnstänger
det fruktansvärda i detta hade varit OM de lyckats slå tillbaka de bordande, då skulle missilerna eller torpederna kommit, och de hade orsakat en ännu värre incident, istället för att följa de riktlinjer de fått....
Anser du att det är en BRA sak att gå till angrepp mot en övermäktig styrka som vill inspektera?