Jag har uppfattningen att nöjesindustrin anser att varje fil som laddas ner betyder att dom har förlorat inkomst på den filen. Dom äger rätten till den, och vill ha betalt för den.
Jag köper resonemanget så till vida att ja, dom har rätten till filen, och rent juridiskt så har dom rätt att få betalt för den.
Men hade inte fildelningen funnits, så hade väldigt många aldrig ens lyssnat på låten i fråga, om vi nu håller oss till musik. Eller så hade dom gjort, som vi alltid har gjort, lånat skivan av nån polare, och spelat in den. Därav kassettskatten. Och därav även skatten på cd/dvd-skivorna.
Väldigt många, jag själv inräknat, både köper skivor, och laddar ner. Jag köper lika mycket skivor nu som jag gjorde innan fildelningen fanns. Jag köper mer filmer nu än jag gjorde tidigare.
Det jag ser som problemet är att nöjesindustrin lägger ner mer arbete och pengar på att jaga fildelare, än dom gör på att försöka anpassa sig efter dagens teknik. Jag anser att det vore bättre om dom la pengarna på att hitta distributionssätt, som gör att fildelningen inte är lika intressant.
Tjuvar kommer det alltid att finnas, men om de flesta fick vettigare alternativ, så skulle dom inte fildela.
För precis som med arbetslöshet och sjukskrivningar, så har de allra flesta en inbyggd önskan om att få göra rätt för sig.
Lurendrejare kommer som sagt alltid att finnas, men man borde nog ändå lägga krutet på att skapa vettiga alternativ, istället för att jaga fildelare med blåslampa. Den kampen tror jag är ganska lönlös. Man hittar en och annan liten som man kan sätta dit, men det enda som händer är att fildelarna hitta andra vägar att fortsätta fildelningen på.
Sätt som även utnyttjas av betydligt mörkare krafter. Alla anonymiseringsgrejer som tas fram kan även utnyttjas av andra, t ex terrorister och pedofiler.
Är det verkligen det nöjesindustrin vill vara med och ordna?