Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
RedCloud
Sniperace
Vercingetorix
formsvackan
Corven
DMustaine
Dao
F.I.S.T
12 posters

Fildelning ökar försäljning av skivor

F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Fildelning ökar försäljning av skivor Empty Fildelning ökar försäljning av skivor

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-18, 22:44

....
    Och ändå är det sån hets kring att förbjuda detta ...
    Dags att ta och släppa neandertalssynsättet på fildelning, och rida MED vinden som internet innebär.... istället för att vara motsträvig...

Utnyttja möjligheterna istället för att stanna kvar på 80-talet då Skivbolagen kunde ta ockerpriser...

Skulle man utnyttja Internet och fildelning på rätt sätt, skulle pengarnsa FORSA IN till artisterna... och det är väl dom vi vill värna om va ...

Inte stackars medelålders Disco Kai, som skivproducent

http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/nojesindustrin-vinner-pa-fildelning_2060787.e24
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Fildelning ökar försäljning av skivor Empty Sv: Fildelning ökar försäljning av skivor

Inlägg  Dao 2010-05-19, 00:20

Skivindustrin har aldrig tjänat så mycket pengar som efter att fildelningen inleddes...

Deras processer handlar enbart om girighet!!! Inget annat!
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Fildelning ökar försäljning av skivor Empty Sv: Fildelning ökar försäljning av skivor

Inlägg  DMustaine 2010-05-19, 00:37

Även om jag är för fildelning, i viss mån, så måste du utveckla ditt resonemang!
    Varför skulle man ge sig in i processer som enligt dig anses som giriga när man ändå tjänar mer pengar pga fildelning? Är det något jag missat som får de som redan, enligt dig, tjänar mer pengar just pga fildelning? Jag vet väldigt lite egentligen så educate me!
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-05-19, 10:18

Jag har uppfattningen att nöjesindustrin anser att varje fil som laddas ner betyder att dom har förlorat inkomst på den filen. Dom äger rätten till den, och vill ha betalt för den.

Jag köper resonemanget så till vida att ja, dom har rätten till filen, och rent juridiskt så har dom rätt att få betalt för den.

Men hade inte fildelningen funnits, så hade väldigt många aldrig ens lyssnat på låten i fråga, om vi nu håller oss till musik. Eller så hade dom gjort, som vi alltid har gjort, lånat skivan av nån polare, och spelat in den. Därav kassettskatten. Och därav även skatten på cd/dvd-skivorna.

Väldigt många, jag själv inräknat, både köper skivor, och laddar ner. Jag köper lika mycket skivor nu som jag gjorde innan fildelningen fanns. Jag köper mer filmer nu än jag gjorde tidigare.

Det jag ser som problemet är att nöjesindustrin lägger ner mer arbete och pengar på att jaga fildelare, än dom gör på att försöka anpassa sig efter dagens teknik. Jag anser att det vore bättre om dom la pengarna på att hitta distributionssätt, som gör att fildelningen inte är lika intressant.

Tjuvar kommer det alltid att finnas, men om de flesta fick vettigare alternativ, så skulle dom inte fildela.

För precis som med arbetslöshet och sjukskrivningar, så har de allra flesta en inbyggd önskan om att få göra rätt för sig.

Lurendrejare kommer som sagt alltid att finnas, men man borde nog ändå lägga krutet på att skapa vettiga alternativ, istället för att jaga fildelare med blåslampa. Den kampen tror jag är ganska lönlös. Man hittar en och annan liten som man kan sätta dit, men det enda som händer är att fildelarna hitta andra vägar att fortsätta fildelningen på.

Sätt som även utnyttjas av betydligt mörkare krafter. Alla anonymiseringsgrejer som tas fram kan även utnyttjas av andra, t ex terrorister och pedofiler.

Är det verkligen det nöjesindustrin vill vara med och ordna?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-19, 10:32

DMustaine skrev:Även om jag är för fildelning, i viss mån, så måste du utveckla ditt resonemang!
    Varför skulle man ge sig in i processer som enligt dig anses som giriga när man ändå tjänar mer pengar pga fildelning? Är det något jag missat som får de som redan, enligt dig, tjänar mer pengar just pga fildelning? Jag vet väldigt lite egentligen så educate me!

Håller med Corvens inlägg...

Men man kan förenkla och säga att de som fildelar köper mer musik och film än andra, för de vet om att den finns... internet och fildelning är alltså ett överlägset sätt att göra reklam för sin musik...
    De artister som förstått detta är mega-stor idag ...

Lady Gaga tex
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-19, 10:34

DMustaine skrev:Även om jag är för fildelning, i viss mån, så måste du utveckla ditt resonemang!

Corven gjorde en bra sammanfattning här!
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-19, 10:34

Sony Music Entertainment (or Sony Music) is the second-largest global recorded music company of the "big four" record companies and is controlled by Sony Corporation of America.

Sony Corporation of America, based in New York, NY, is the U.S. subsidiary of Sony Corporation, headquartered in Tokyo, Japan. Sony is a leading manufacturer of audio, video, communications, and information technology products for the consumer and professional markets.

Its motion picture, television, computer entertainment, music and online businesses make Sony one of the most comprehensive entertainment and technology companies in the world.

Undrar hur många runt om i världen som laddar ner, lagrar, kopierar, bränner etc. gör detta med utrustning köpt från Sony ? Hur mycket marknads och reklampengar har Sony pytsat in för att få folk att köpa de prylar som man nu ondgör sig över att används ?

Innehav av ”hembränningsapparat” är väl dessutom olagligt i Sverige Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-19, 10:46

För övrigt bör tilläggas att den "förtrycka" CD-skivan inte är död som produkt, det finns nog många som köper grisen i säcken, och bryr sig inte om att köpa 10 skitlåtar för att få 3 bra....
    Det har varit en sak man från skivindustrin medvetet kunnat utnyttja, att genom att man inte hade valet innan internet och fildelning....
    Nu sitter skivbolagsdirektörer i första hand och grinar över att makten glidit dom ur händerna pga teknisk utveckling som möjliggör saker för vanligt folk...

Men framtiden är internet,... och att man får bränna sin musik själv hemma...

Själv tror jag dessutom att man fortfarande tar ett överpris på de låtar man säljer via nätet, och att detta är kontraproduktivt till ökad vinst,....

Tror att de kostar oftast kring 15 kr per låt....

Om man skulle gått ner till mellan 1-5 kr per låt, och låtar över låt oss säga 10 år... gratis... så skulle musikindustrin tjäna Miljarder på detta
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-19, 11:30

Inte att förglömma vad fildelningen faktiskt har HJÄLPT musiken att bryta upp från "marknadsstyrningen" ovanifrån, och istället basera sig på den riktiga marknadsstyrningen - underifrån. Många artister utan skivbolag kan nå stora tack vare dem...
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 12:47

Hmm... Undrar om den attityden går att applicera på andra företeelser i samhället...

"Jag betalar så pass mycket i skatt via mitt vanliga arbete att jag anser mig ha rätten att jobba svart vid sidan om... Jag jobbar liksom inte mindre på mitt vanliga jobb för det."

"Jag köper inte mindre mjölk nu än tidigare, så det gör inget om jag snor en liter lite då och då. Ica får skylla sig själva eftersom mjölken är så dyr, och affären inte ligger där jag vill att den ska ligga..."

Kunskaperna om upphovsrätt är skrämmande låga på sina håll.
    Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om hur mediabolagen sköter tillhandahållandet av laglig musik/film, men det är deras privilegium.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-05-19, 12:53

men tar du den där litern mjölk så är den BORTA och du har stulit den, om du kopierar en film finns fortfarande orginalet kvar, om någon fotograferar mitt hus, har han stulit det för mig då?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 12:57

Sniperace skrev:men tar du den där litern mjölk så är den BORTA och du har stulit den, om du kopierar en film finns fortfarande orginalet kvar, om någon fotograferar mitt hus, har han stulit det för mig då?

Du har i det läget fortfarande tillskansat dig något som du annars skulle fått betala för. Om det sedan är "intellectual property" eller reala varor är ointressant.
    För att ta ditt hus som exempel: Har du själv ritat huset har den personen stulit ditt designarbete, förutsatt att denne själv bygger ett likadant hus eller säljer ritningarna, ja. Patentintrång kallas det.
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-05-19, 13:08

Jag säger inte att det är rätt att fildela. Men jag gör det ibland.

Det är inte rätt att jobba svart heller, som du säger, men många gör det ändå.

Det är inte rätt att köra för fort, men det gör jag i stort sett dagligen.

Frågan är ändå vad som är vettigast för nöjesindustrin att göra. Lägga massa pengar på att jaga småhandlare, eller satsa dessa pengar på bättre distributionsformer, så fildelningen inte längre utgör något större problem?

Jag anser att dom måste inse vad Internet erbjuder, och anpassa sig efter det. Dom kommer inte kunna stoppa fildelningen genom att sätta dit enstaka fildelare.

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-19, 13:12

Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:men tar du den där litern mjölk så är den BORTA och du har stulit den, om du kopierar en film finns fortfarande orginalet kvar, om någon fotograferar mitt hus, har han stulit det för mig då?

Du har i det läget fortfarande tillskansat dig något som du annars skulle fått betala för. Om det sedan är "intellectual property" eller reala varor är ointressant.
    För att ta ditt hus som exempel: Har du själv ritat huset har den personen stulit ditt designarbete, förutsatt att denne själv bygger ett likadant hus eller säljer ritningarna, ja. Patentintrång kallas det.

det låter inte rimligt, jag har ju inte blivit av med något, det är bara han som nu har en bild av mitt hus, samma sak om någon fotograferar mig, har han då stulit mig?

om en bild a mitt hus hänger på väggen i hans vardagsrum så är det alltså stulet?

mitt hus har jag själv klätt och målat osv, och om han bygger ett likadant så kvittar det mig, jag har mitt kvar

om jag kopierar en film jag aldrig skulle köpt ändå så har den som gjort filmen inte förlorat ett öre och har heller inte blivit av med något.

men om jag stjäl en liter mjölk så har denna liter försvunnit och ingen annan kan köpa den eller hur? Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 14:03

Om du väljer att låta vem som helst använda dina egenhändigt gjorda ritningar är det såklart din ensak, precis som det är den artists ensak som väljer att släppa sina alster fria.
    Men varför ska man få åka snålskjuts på andras arbete när andra tvingas betala för det. Det man inte vill betala för får man vackert vara utan.

Det man inte kan komma ifrån är att det som stjäls via fildelning har producerats genom hårt arbete och kostsamma produktioner, i syfte att det ska betalas för. Gör man inte det har man ingen rätt till det. Det borde inte vara så svårt att förstå, eller? Argumentet att man annars inte skulle ha köpt det håller varken juridiskt eller moraliskt. På samma sätt som att hävda att man inte skulle ha arbetat svart om man behövt skatta för det.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-19, 14:10

Vercingetorix skrev:Om du väljer att låta vem som helst använda dina egenhändigt gjorda ritningar är det såklart din ensak, precis som det är den artists ensak som väljer att släppa sina alster fria.
    Men varför ska man få åka snålskjuts på andras arbete när andra tvingas betala för det. Det man inte vill betala för får man vackert vara utan.

Det man inte kan komma ifrån är att det som stjäls via fildelning har producerats genom hårt arbete och kostsamma produktioner, i syfte att det ska betalas för. Gör man inte det har man ingen rätt till det. Det borde inte vara så svårt att förstå, eller? Argumentet att man annars inte skulle ha köpt det håller varken juridiskt eller moraliskt. På samma sätt som att hävda att man inte skulle ha arbetat svart om man behövt skatta för det.
    jag talar inte om någon ritning utan ett foto taget av någon som går förbi mitt hus, har JAG och mitt hus blivit stulna om fotografen gör en bild, ramar in denna och hänger på sin vägg?
    har jag då förlorat något genom att hon stulit oss?

och nej, jag har inte stulit hans hårda arbete om jag ändå inte skulle köpt denna film eller låt, jag har inte berövat honom eller någon annan denna eftersom den finns kvar, och jag har inte berövat honom på några pengar eftersom jag ändå inte skulle köpt den.. så fortfarande har han inte förlorat ett ex av sitt arbete och inte en enda krona.

på samma sätt som jag inte förlorat mitt hus eller min fru för att någon tar kort av dem

och det mad att arbeta svart har inget med upphovsrätten att göra Smile
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-05-19, 14:37

Corven skrev:Jag anser att dom måste inse vad Internet erbjuder, och anpassa sig efter det.
    I början på 60-talet satt vi ungar med våra bandspelare framför radion kl. 15.00 varje lördag. Inte fasiken var det någon som då hotade att dra vare sig oss eller Sveriges Radio inför skranket. Vad har egentligen förändrats, mer än tekniken ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-19, 14:45

formsvackan skrev:
    Corven skrev:Jag anser att dom måste inse vad Internet erbjuder, och anpassa sig efter det.
    I början på 60-talet satt vi ungar med våra bandspelare framför radion kl. 15.00 varje lördag. Inte fasiken var det någon som då hotade att dra vare sig oss eller Sveriges Radio inför skranket. Vad har egentligen förändrats, mer än tekniken ?

men redan då ville de förbjuda inspelningsbara bandspelare...
    det rör sig mest om girighet att råka missa en såld skiva....
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 14:51

Nej, det handlar om upphovsmannens okränkbara rätt att äga kontrollen över sina verk, samt själv bestämma över hur dessa distribueras.
    If it ain't yours, don't mess with it...

Jämförelsen med svartarbete var just en jämförelse.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-05-19, 14:57

Nej, det handlar om upphovsmannens okränkbara rätt att äga kontrollen över sina verk, samt själv bestämma över hur dessa distribueras.

Beatles låtskatt ägdes en gång av Michael Jackson.....så "okränkbara rätt att äga kontrollen" kan ju bli lite skev....
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 14:57

Många verkar inte förstå skillnaden mellan den inköpta plastbiten och det intellektuella kapitalet som finns tryckt på den.
    Även om du äger bläcket en bok är tryckt med, liksom pappret i boken du köpt, äger du inte det som står där. Lika lite som du äger ettorna och nollorna plastbiten du köpt är präglad med. Det du har köpt är en begränsad licens att använda innehållet.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-05-19, 14:58

Vercingetorix skrev:Nej, det handlar om upphovsmannens okränkbara rätt att äga kontrollen över sina verk, samt själv bestämma över hur dessa distribueras.

men var finns då fotoförbudet mot att kränka rätten till mitt hus, rätten till mitt eget utseende osv?

då borde väl ingen få fotografera saker som inte är deras egna eller hur?

det borde opereras in ett chip i varje människa som känner av om jag nynnar en låt som någon har upphovsrätten, och ett belopp dras från mitt konto....

jag ser inte det som att upphovsrätt ska vara okränkbar, se bara de som tar patent på olika gener och genmodifierad gröda, odlar någon sedan av fröer från föregående års odling ska de betala avgift för den nya odlingen osv...

nej, upphovsrätt och immateriell egendom får vi hoppas är något som försvinner eller förändras så att denna bara gäller en ytterst kort tid.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 14:59

RedCloud skrev:

Beatles låtskatt ägdes en gång av Michael Jackson.....så "okränkbara rätt att äga kontrollen" kan ju bli lite skev....

I Sverige kan upphovsrätten vare sig överlåtas eller säljas, om jag läser lagtexten rätt. Fast jag ser egentligen inga problem med att John McCartney sålde sin del av "den okränkbara rätten" till vem han ville.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-19, 15:03

Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Nej, det handlar om upphovsmannens okränkbara rätt att äga kontrollen över sina verk, samt själv bestämma över hur dessa distribueras.

men var finns då fotoförbudet mot att kränka rätten till mitt hus, rätten till mitt eget utseende osv?

då borde väl ingen få fotografera saker som inte är deras egna eller hur?

det borde opereras in ett chip i varje människa som känner av om jag nynnar en låt som någon har upphovsrätten, och ett belopp dras från mitt konto....

jag ser inte det som att upphovsrätt ska vara okränkbar, se bara de som tar patent på olika gener och genmodifierad gröda, odlar någon sedan av fröer från föregående års odling ska de betala avgift för den nya odlingen osv...

nej, upphovsrätt och immateriell egendom får vi hoppas är något som försvinner eller förändras så att denna bara gäller en ytterst kort tid.

Fotografier i offentlig miljö är inget upphovsrättsligt brott.
    Vad gäller nynnandet är du heller inte särskilt påläst. Så fort en låt finns utgiven äger vem som helst rätten att göra en "cover" på densamma. Däremot utgår royalties i händelse av att den som framför covern tar betalt i en eller annan form.

Min personliga åsikt vad gäller generna, så bör ej naturligt förekommande gensekvenser kunna patenteras. Däremot metoden att isolera dessa gener, men det är en helt annan sak.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-05-19, 15:04

I Sverige kan upphovsrätten vare sig överlåtas

Släkter och/eller stiftelser kan överta upphovsrätten.
    Tänk Carl Larsson och pepparkaksburkar....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 05:32