Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+6
Corven
x-medborgare
formsvackan
F.I.S.T
Vercingetorix
RedCloud
10 posters

    Peakoil...

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Peakoil... Empty Peakoil...

    Inlägg  RedCloud 2010-05-05, 11:52

    Redan 2012 kan den outnyttjade kapaciteten att producera olja som finns idag ha försvunnit. Och 2015 kan efterfrågan på olja vara tio miljoner fat högre per dag än vad som kan produceras, varnar det amerikanska försvaret.

    http://www.e24.se/business/ravaror/nara-till-peak-oil-i-produktionen_2029929.e24

    och här gnälls det över en bensinskatte höjning på 49 öre.....
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  Vercingetorix 2010-05-05, 11:54

    Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 11:56

    Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.

    Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  Vercingetorix 2010-05-05, 12:00

    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.

    Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer

    JAAAAAAA!!! Vilken strålande idé! Vi straffbeskattar den lilla människan för att frammana något den lilla människan inte har någon påverkan på alls...

    Hade vi inte en folkomröstning med liknande argument 1980? Vi såg ju hur det gick med den saken... 2010 står kärnkraften fortfarande för 50% av elproduktionen i landet...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  formsvackan 2010-05-05, 12:45

    RedCloud skrev:och här gnälls det över en bensinskattehöjning på 49 öre.....
    Vad har detta egentligen med saken att göra ? Trams om att bilåkande och bensinförbrukning ska minska kan du hoppa över Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 12:48

    Vercingetorix skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.

    Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer

    JAAAAAAA!!! Vilken strålande idé! Vi straffbeskattar den lilla människan för att frammana något den lilla människan inte har någon påverkan på alls...

    Hade vi inte en folkomröstning med liknande argument 1980? Vi såg ju hur det gick med den saken... 2010 står kärnkraften fortfarande för 50% av elproduktionen i landet...

    Ha ha straffbeskatta den "lilla människan" det var en "fin" omskrivning Cool
    MP har som plan att kompensera tex bilfärd i glesbyggd och bilfärd till arbete.
    Sen hur det blir med detta i reella förslag kan jag inte svara för, då jag inte är miljöpartist ... men det tycker jag verkar rimligt....
    Sen skulle ju Stockholmarna använda cykel istället... det går ofta tom fortare änm att sitt i bilkörer i rusningstrafik, och spy ut avgaser, och bli omkörd av cyklister.-- För övrigt är det inte straffbeskattning det handlar om utan finansiering och omfördelning av resurser Grön skatteväxling, tror jag det kallas
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  Vercingetorix 2010-05-05, 12:54

    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.

    Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer

    JAAAAAAA!!! Vilken strålande idé! Vi straffbeskattar den lilla människan för att frammana något den lilla människan inte har någon påverkan på alls...

    Hade vi inte en folkomröstning med liknande argument 1980? Vi såg ju hur det gick med den saken... 2010 står kärnkraften fortfarande för 50% av elproduktionen i landet...

    Ha ha straffbeskatta den "lilla människan" det var en "fin" omskrivning Cool
    MP har som plan att kompensera tex bilfärd i glesbyggd och bilfärd till arbete.
    Sen hur det blir med detta i reella förslag kan jag inte svara för, då jag inte är miljöpartist ... men det tycker jag verkar rimligt....
    Sen skulle ju Stockholmarna använda cykel istället... det går ofta tom fortare änm att sitt i bilkörer i rusningstrafik, och spy ut avgaser, och bli omkörd av cyklister.

    Det är isf deras val. Dock glömmer du en del saker. Låt os säga att (mp)'s förslag om 2 kr skattehöjning skulle bli verklighet.
    Vem kompenserar den lilla människan för den rejäla minskning av andrahandsvärdet på den så förhatliga bensindrivna bilen? Tro mig. Skulle drivmedelspriserna snabbt och radikalt höjas, så skulle andrahandsvärdet på familjebilen sjunka med tiotusentals kronor. Det är bara ett argument. Det finns fler...
    De ökade transportkostnaderna skulle även den cyklande medborgaren få betala notan för iom höjda priser i konsumentled. Vem kompenserar för det? Miljöpartiet?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-05, 13:00

    Vercingetorix skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.

    Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer

    JAAAAAAA!!! Vilken strålande idé! Vi straffbeskattar den lilla människan för att frammana något den lilla människan inte har någon påverkan på alls...

    Hade vi inte en folkomröstning med liknande argument 1980? Vi såg ju hur det gick med den saken... 2010 står kärnkraften fortfarande för 50% av elproduktionen i landet...

    Ha ha straffbeskatta den "lilla människan" det var en "fin" omskrivning Cool
    MP har som plan att kompensera tex bilfärd i glesbyggd och bilfärd till arbete.
    Sen hur det blir med detta i reella förslag kan jag inte svara för, då jag inte är miljöpartist ... men det tycker jag verkar rimligt....
    Sen skulle ju Stockholmarna använda cykel istället... det går ofta tom fortare änm att sitt i bilkörer i rusningstrafik, och spy ut avgaser, och bli omkörd av cyklister.

    Det är isf deras val. Dock glömmer du en del saker. Låt os säga att (mp)'s förslag om 2 kr skattehöjning skulle bli verklighet.
    Vem kompenserar den lilla människan för den rejäla minskning av andrahandsvärdet på den så förhatliga bensindrivna bilen? Tro mig. Skulle drivmedelspriserna snabbt och radikalt höjas, så skulle andrahandsvärdet på familjebilen sjunka med tiotusentals kronor. Det är bara ett argument. Det finns fler...
    De ökade transportkostnaderna skulle även den cyklande medborgaren få betala notan för iom höjda priser i konsumentled. Vem kompenserar för det? Miljöpartiet?

    Ja det undrar jag med tycker MP är en miljöbluff.. Skatter men inga lösningar..

    Miljölösningar finns tex innom bil industrin och mig veterligen driver MP inga sådana..
    Dessa skatter löser inga miljöproblem enbart statskassan..Det är krav från köpare som driver sådant..
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  formsvackan 2010-05-05, 13:00

    F.I.S.T skrev: För övrigt är det inte straffbeskattning det handlar om utan finansiering och omfördelning av resurser Grön skatteväxling, tror jag det kallas
    Tyvärr anser jag att detta är struntprat. Den dag man aktivt arbetar för att minska transportbehovet i samhället, istället för att som idag öka detsamma, kan jag omvärdera mina åsikter. Till dess håller jag fast vid att detta endast är en skattehöjning utan bakomliggande ”gröna” funderingar.

    Bygger man hela samhället på transporter och sedan ökar beskattningen av dessa är det fråga om en straffbeskattning ! Ett straff för att vi är så förbannat dumma att vi låter oss föras bakom ljuset, alternativt låter bli att protestera mot galenskapen.

    Man kan inte få mig att använda blågula hängslen heller Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 13:09

    Vercingetorix skrev:Det är isf deras val.

    Ja är det verkligen så enkelt .??? .. i din värld är det kanske det.
    Men i riktiga världen så får det negativa konsekvenser både miljömässigt och ekonomiskt i långa loppet. Något som de som kallar mig för miljömupp gärna blundar för.
    Det du påstår är som att påstå att om 10 personer av olika anledningar nödgas vara i samma rum. Och 5 av dem är rökare, ... så är det upp till rökarna huruvida de vill röka eller inte. Det rummet är inte bara rökarnas rum, utan även ickerökarnas.... med ickerökarna får då snällt dra i sig rökarnas "eget val" i lungorna !
    Och Stockholm är inte bara bilisternas stad.... Men alla andas de samma luft !!
    Och Jorden är inte bara industrins och bilismens jord... men det tycks som det är så motståndarna till miljöpartiets resonemang resonerar.


    Vercingetorix skrev:Vem kompenserar den lilla människan för den rejäla minskning av andrahandsvärdet på den så förhatliga bensindrivna bilen?

    Det värdet kommer var NOLL om nåt decennium, när ingen olja finns kvar... Dags att börja förbereda sig på att vi MÅSTE förändra vårt leverne PGA av att det inte kommer finnas olja då !
    Och sen måste vi förändra det inte mist av ÖVERLEVNADSSJÄL HÄLSOMÄSSIGT OXÅ...
    Detta brukar de flesta som tycker miljö är flummigt ignorera.
    Men det är ingen större vits att vara rik om man är död väl ??
    Och jag tycker mig ana en ironi över ditt uttryck "den förhatliga bensindrivna bilen" ... SER DU INTE ENS PROBLEMET MED BENSINDRIVEN BIL, och dess omfattning ??


    Vercingetorix skrev:De ökade transportkostnaderna skulle även den cyklande medborgaren få betala notan för iom höjda priser i konsumentled. Vem kompenserar för det? Miljöpartiet?

    Här får du gärna utveckla !! .. inte för att jag påstår att du har fel, utan för att förtydliga så jag förstår bättre !
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 13:14

    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev: För övrigt är det inte straffbeskattning det handlar om utan finansiering och omfördelning av resurser Grön skatteväxling, tror jag det kallas
    Tyvärr anser jag att detta är struntprat. Den dag man aktivt arbetar för att minska transportbehovet i samhället, istället för att som idag öka detsamma, kan jag omvärdera mina åsikter. Till dess håller jag fast vid att detta endast är en skattehöjning utan bakomliggande ”gröna” funderingar.

    Bygger man hela samhället på transporter och sedan ökar beskattningen av dessa är det fråga om en straffbeskattning ! Ett straff för att vi är så förbannat dumma att vi låter oss föras bakom ljuset, alternativt låter bli att protestera mot galenskapen.

    Man kan inte få mig att använda blågula hängslen heller Very Happy

    Det är inte en straffbeskattning pga av att dessa pengar och andra intäkter skall dras in för att ändra vårt sätt att transportera.... iom att bensinen/oljan kommer ta slut.
    Det är en investering, en framtidssatsning ... en förberedelse till vad som komma skall, när oljan tar slut. Skatter är inkomster till staten, som kan användas till saker som är bra för samhället i stort inklusive de medborgare som idag är bilister. Inklusive de medborgare som idag är rika, inklusive de medborgare som idag är företagare
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  Corven 2010-05-05, 13:24

    Problemet som jag ser det är att man börjar i fel ände.

    Man ökar skatten på transporter, utan att det finns alternativ.

    Det är ungefär som på mitt jobb. Man håller på och skapar en portal, där alla beställningar ska skötas automatiskt. Därför skar man ner på antalet personer i Frontdesken. Och det låter väl fint, eller hur? Det är bara det att man inte fått portalen att fungera ännu, så nu ska färre människor ta hand om alla ärenden som gått fel, och där det sitter frustrerade användare i andra änden, och inte fått den hjälp dom behöver... Man skulle så klart ha börjat med att ordna portalen, kolla att allt funkar, och SEN minskat personalen i Frontdesken.

    Samma sak när det gäller transporterna.
    Vi är alla medvetna om att oljan är ändlig, och att vi inte kan bygga framtiden på den. Men man kan inte bara säga åt folk att sluta åka bil, annars får du betala dryga skatter, när man inte erbjuder några alternativ.

    Man måste bygga ut järnvägarna, så att dom blir ett alternativ till landsvägstransporterna. Det är totalt vansinningt att det går långtradare från Skåne till Lappland, dessa transporter borde så klart gå på järnväg mellan större knutpunkter. Och man måste bygga ut övriga kommunala transportmedel också. När alternativen finns på plats, först DÅ kan man höja skatterna.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-05-05, 13:32

    Låter som sann och äkta borgarpolitik, där man börjat riva ner samhället och startat sin ombyggnad ovanifrån och inbillar sig att det går bygga neråt utan en fast förankrad och stark grund! No
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  x-medborgare 2010-05-05, 13:37

    Corven skrev:Problemet som jag ser det är att man börjar i fel ände.

    Man ökar skatten på transporter, utan att det finns alternativ.

    Det är ungefär som på mitt jobb. Man håller på och skapar en portal, där alla beställningar ska skötas automatiskt. Därför skar man ner på antalet personer i Frontdesken. Och det låter väl fint, eller hur? Det är bara det att man inte fått portalen att fungera ännu, så nu ska färre människor ta hand om alla ärenden som gått fel, och där det sitter frustrerade användare i andra änden, och inte fått den hjälp dom behöver... Man skulle så klart ha börjat med att ordna portalen, kolla att allt funkar, och SEN minskat personalen i Frontdesken.

    Samma sak när det gäller transporterna.
    Vi är alla medvetna om att oljan är ändlig, och att vi inte kan bygga framtiden på den. Men man kan inte bara säga åt folk att sluta åka bil, annars får du betala dryga skatter, när man inte erbjuder några alternativ.

    Man måste bygga ut järnvägarna, så att dom blir ett alternativ till landsvägstransporterna. Det är totalt vansinningt att det går långtradare från Skåne till Lappland, dessa transporter borde så klart gå på järnväg mellan större knutpunkter. Och man måste bygga ut övriga kommunala transportmedel också. När alternativen finns på plats, först DÅ kan man höja skatterna.

    Exakt.. Very Happy
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  RedCloud 2010-05-05, 14:02

    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:och här gnälls det över en bensinskattehöjning på 49 öre.....
    Vad har detta egentligen med saken att göra ? Trams om att bilåkande och bensinförbrukning ska minska kan du hoppa över Very Happy

    Vad jag menade var att om 10-15-20 år, när US Airforce har första tjing på de kvarvarande dropparna petroleum kommer soppan kosta 40-50-60 kr/l i konsumentled, vad är då 49 öre ?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 14:05

    Corven skrev:[size=18][color=white][b]Problemet som jag ser det är att man börjar i fel ände.


    Corven skrev:Samma sak när det gäller transporterna.
    Vi är alla medvetna om att oljan är ändlig, och att vi inte kan bygga framtiden på den. Men man kan inte bara säga åt folk att sluta åka bil, annars får du betala dryga skatter, när man inte erbjuder några alternativ.
    Men nu är det ju så att höjningen i praktiken handlar om 49 öre för det första.
    Men även om det var 2 kr, som MPs förslag är, så hade de tänkt kompensera på olika sätt för tex tansport till arbete i gelsbyggd.....


    Men det är helt riktigt att järnväg är viktigt, och det förslaget är väl redan lagt från rödgröna.
    Och för övrigt så hur lång tid tar det att bygga ut dessa järnvägar ??

    Oljan är ändlig .., JA ! och det sker mycket snart enligt många bedömare. Problemen har ju redan börjat som vi ser utanför USA, när man måste till en mycket stor kostnad borra djupare, och medför större olycksrisker uppenbarligen...

    Miljöproblem är inget som ligger i framtiden dom finns här NU ... och att ändra energikällor är inget som kan vänta !!
    Sen blir det dyrare för oss konsumenter JA !!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  formsvackan 2010-05-05, 14:21

    RedCloud skrev:Vad jag menade var att om 10-15-20 år, när US Airforce har första tjing på de kvarvarande dropparna petroleum kommer soppan kosta 40-50-60 kr/l i konsumentled, vad är då 49 öre ?
    Om vi andra då kör på el från solen kan de j*vlarna gärna sitta där med sin skitiga olja Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  formsvackan 2010-05-05, 14:34

    F.I.S.T skrev:Det är inte en straffbeskattning pga av att dessa pengar och andra intäkter skall dras in för att ändra vårt sätt att transportera.... iom att bensinen/oljan kommer ta slut.
    Jo, det är en straffbeskattning i och med att vi är beroende av det som samma figurer byggt upp. Ger man först oss realistiska alternativ tänker jag om. Försök inte inbilla mig att dessa futtiga 49 öres höjning av bensinskatten i Sverige ska lösa några problem. I Kina, och enligt uppgift även i delar av Indien, subventionerar man oljan för att få mera snurr på hjulen.
    F.I.S.T skrev:Det är en investering, en framtidssatsning ... en förberedelse till vad som komma skall, när oljan tar slut.
    Och varför ska vi betala denna investering ?

    Det vore inga som helst problem att utveckla bra alternativ till oljan, om inte världens självutnämnda ”finansiärer” hade rätt att kräva att just de ska göra en stor vinst på denna utveckling.
    F.I.S.T skrev:Skatter är inkomster till staten, som kan användas till saker som är bra för samhället i stort inklusive de medborgare som idag är bilister. Inklusive de medborgare som idag är rika, inklusive de medborgare som idag är företagare
    Helt överens. Jag har inget emot skatter i sig själva om de används rätt, solidaritet för allas väl.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Peakoil... Empty kost

    Inlägg  RedMentalCase 2010-05-05, 16:37

    Bensinen kostar idag knappt 4 kronor, resten är skatter.

    Att tro att den snart ska kosta 10 -20 ggr mer kan bara en pårökt kommunist med USA hat tro.


    Senast ändrad av RedMentalCase den 2010-05-05, 16:43, ändrad totalt 1 gång
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 16:42

    RedMentalCase skrev:Bensinen kostar idag knappt 4 kronor, resten är skatter.

    Att tro att den snart ska kosta 10 ggr mer kan bara en pårökt kommunist med USA hat tro.

    Ska du leta olja på månen kanske ?? Laughing
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  RedCloud 2010-05-05, 16:47

    Gustav "tjuven" Ander skrev:Att tro att den snart

    definiera "snart"
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  Vercingetorix 2010-05-05, 17:41

    "Peak oil" har man väl flaggat för sedan 70-talet, någon gång?

    Utan att vara alltför cynisk kan jag nog med fog hävda att oljebolagen förr kommer att finna vägar att utvinna petroleumekvivalenter ur Kanadas oljegrus, än att finna på alternativa bränslekällor...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  formsvackan 2010-05-05, 17:42

    Vercingetorix skrev:"Peak oil" har man väl flaggat för sedan 70-talet, någon gång?

    Utan att vara alltför cynisk kan jag nog med fog hävda att oljebolagen förr kommer att finna vägar att utvinna petroleumekvivalenter ur Kanadas oljegrus, än att finna på alternativa bränslekällor...
    Oljebolagen ja Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-05-05, 17:47

    Vercingetorix skrev:"Peak oil" har man väl flaggat för sedan 70-talet, någon gång?

    Utan att vara alltför cynisk kan jag nog med fog hävda att oljebolagen förr kommer att finna vägar att utvinna petroleumekvivalenter ur Kanadas oljegrus, än att finna på alternativa bränslekällor...

    Japp .. det är nog deras mål... "kan vi förstöra mer av jordklotet så skall vi naturligtvis göra det"...

    Annars är man miljömupp och kommunist
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-05-05, 22:41

    En sak står ju helt klart att Maria Wetterstrand och våra rödgröna har helt rätt i att det är bråttom och ställa om vårt oljeberoende,
    En bensinskatte höjning med 20 + 29öre/2 år för omställning och utbyggnad av alternativa drivmedel och tankställen runt om i landet låter ringa om man ser på katastrofen i mexicanska golfen och larmrapporter att världens olja är på upphällningen och kanske sinar fortare än någon kan ana!

    Som bonus dessutom en renare miljö och friskare luft att andas för ossalla fattig som rik!

    Den som inte står stärkt och förberedd i god tid innan oljan är slut lär få betala helt andra summor än 49 öre liter!


    Visst är glesbyggdsbor beroende av bil i avsaknad av alternativa resor får och ska ha full kompensation genom avdrag till alternativen finns,
    Men hur många sitter inte och kör bil fast man egentligen inte behöver?

    Sponsored content


    Peakoil... Empty Sv: Peakoil...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 14:20