http://www.e24.se/business/ravaror/nara-till-peak-oil-i-produktionen_2029929.e24
och här gnälls det över en bensinskatte höjning på 49 öre.....
Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.
F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.
Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer
Vad har detta egentligen med saken att göra ? Trams om att bilåkande och bensinförbrukning ska minska kan du hoppa överRedCloud skrev:och här gnälls det över en bensinskattehöjning på 49 öre.....
Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.
Eller så kan man resonera som Mp, och även jag i detta fallet, att man höjer bensinskatten för att få resurser att utveckla de alternativa energikällor som behövs MYCKET MYCKET SNART... istället för att stå med skägget i brevlådan när det händer
JAAAAAAA!!! Vilken strålande idé! Vi straffbeskattar den lilla människan för att frammana något den lilla människan inte har någon påverkan på alls...
Hade vi inte en folkomröstning med liknande argument 1980? Vi såg ju hur det gick med den saken... 2010 står kärnkraften fortfarande för 50% av elproduktionen i landet...
F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.
JAAAAAAA!!! Vilken strålande idé! Vi straffbeskattar den lilla människan för att frammana något den lilla människan inte har någon påverkan på alls...
Hade vi inte en folkomröstning med liknande argument 1980? Vi såg ju hur det gick med den saken... 2010 står kärnkraften fortfarande för 50% av elproduktionen i landet...
Ha ha straffbeskatta den "lilla människan" det var en "fin" omskrivning
MP har som plan att kompensera tex bilfärd i glesbyggd och bilfärd till arbete.
Sen hur det blir med detta i reella förslag kan jag inte svara för, då jag inte är miljöpartist ... men det tycker jag verkar rimligt....
Sen skulle ju Stockholmarna använda cykel istället... det går ofta tom fortare änm att sitt i bilkörer i rusningstrafik, och spy ut avgaser, och bli omkörd av cyklister.
Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:F.I.S.T skrev:Vercingetorix skrev:Mmm... Jag och många med mig anser att de prisökningar som har oljebrist som grund gott kan räcka. Att bli ytterligare pungslagen av staten känns lite onödigt.
Ha ha straffbeskatta den "lilla människan" det var en "fin" omskrivning
MP har som plan att kompensera tex bilfärd i glesbyggd och bilfärd till arbete.
Sen hur det blir med detta i reella förslag kan jag inte svara för, då jag inte är miljöpartist ... men det tycker jag verkar rimligt....
Sen skulle ju Stockholmarna använda cykel istället... det går ofta tom fortare änm att sitt i bilkörer i rusningstrafik, och spy ut avgaser, och bli omkörd av cyklister.
Det är isf deras val. Dock glömmer du en del saker. Låt os säga att (mp)'s förslag om 2 kr skattehöjning skulle bli verklighet.
Vem kompenserar den lilla människan för den rejäla minskning av andrahandsvärdet på den så förhatliga bensindrivna bilen? Tro mig. Skulle drivmedelspriserna snabbt och radikalt höjas, så skulle andrahandsvärdet på familjebilen sjunka med tiotusentals kronor. Det är bara ett argument. Det finns fler...
De ökade transportkostnaderna skulle även den cyklande medborgaren få betala notan för iom höjda priser i konsumentled. Vem kompenserar för det? Miljöpartiet?
Tyvärr anser jag att detta är struntprat. Den dag man aktivt arbetar för att minska transportbehovet i samhället, istället för att som idag öka detsamma, kan jag omvärdera mina åsikter. Till dess håller jag fast vid att detta endast är en skattehöjning utan bakomliggande ”gröna” funderingar.F.I.S.T skrev: För övrigt är det inte straffbeskattning det handlar om utan finansiering och omfördelning av resurser Grön skatteväxling, tror jag det kallas
Vercingetorix skrev:Det är isf deras val.
Vercingetorix skrev:Vem kompenserar den lilla människan för den rejäla minskning av andrahandsvärdet på den så förhatliga bensindrivna bilen?
Vercingetorix skrev:De ökade transportkostnaderna skulle även den cyklande medborgaren få betala notan för iom höjda priser i konsumentled. Vem kompenserar för det? Miljöpartiet?
formsvackan skrev:Tyvärr anser jag att detta är struntprat. Den dag man aktivt arbetar för att minska transportbehovet i samhället, istället för att som idag öka detsamma, kan jag omvärdera mina åsikter. Till dess håller jag fast vid att detta endast är en skattehöjning utan bakomliggande ”gröna” funderingar.F.I.S.T skrev: För övrigt är det inte straffbeskattning det handlar om utan finansiering och omfördelning av resurser Grön skatteväxling, tror jag det kallas
Bygger man hela samhället på transporter och sedan ökar beskattningen av dessa är det fråga om en straffbeskattning ! Ett straff för att vi är så förbannat dumma att vi låter oss föras bakom ljuset, alternativt låter bli att protestera mot galenskapen.
Man kan inte få mig att använda blågula hängslen heller
Corven skrev:Problemet som jag ser det är att man börjar i fel ände.
Man ökar skatten på transporter, utan att det finns alternativ.
Det är ungefär som på mitt jobb. Man håller på och skapar en portal, där alla beställningar ska skötas automatiskt. Därför skar man ner på antalet personer i Frontdesken. Och det låter väl fint, eller hur? Det är bara det att man inte fått portalen att fungera ännu, så nu ska färre människor ta hand om alla ärenden som gått fel, och där det sitter frustrerade användare i andra änden, och inte fått den hjälp dom behöver... Man skulle så klart ha börjat med att ordna portalen, kolla att allt funkar, och SEN minskat personalen i Frontdesken.
Samma sak när det gäller transporterna.
Vi är alla medvetna om att oljan är ändlig, och att vi inte kan bygga framtiden på den. Men man kan inte bara säga åt folk att sluta åka bil, annars får du betala dryga skatter, när man inte erbjuder några alternativ.
Man måste bygga ut järnvägarna, så att dom blir ett alternativ till landsvägstransporterna. Det är totalt vansinningt att det går långtradare från Skåne till Lappland, dessa transporter borde så klart gå på järnväg mellan större knutpunkter. Och man måste bygga ut övriga kommunala transportmedel också. När alternativen finns på plats, först DÅ kan man höja skatterna.
formsvackan skrev:Vad har detta egentligen med saken att göra ? Trams om att bilåkande och bensinförbrukning ska minska kan du hoppa överRedCloud skrev:och här gnälls det över en bensinskattehöjning på 49 öre.....
Corven skrev:[size=18][color=white][b]Problemet som jag ser det är att man börjar i fel ände.
Corven skrev:Samma sak när det gäller transporterna.
Vi är alla medvetna om att oljan är ändlig, och att vi inte kan bygga framtiden på den. Men man kan inte bara säga åt folk att sluta åka bil, annars får du betala dryga skatter, när man inte erbjuder några alternativ.
Men nu är det ju så att höjningen i praktiken handlar om 49 öre för det första.
Men även om det var 2 kr, som MPs förslag är, så hade de tänkt kompensera på olika sätt för tex tansport till arbete i gelsbyggd.....
Om vi andra då kör på el från solen kan de j*vlarna gärna sitta där med sin skitiga oljaRedCloud skrev:Vad jag menade var att om 10-15-20 år, när US Airforce har första tjing på de kvarvarande dropparna petroleum kommer soppan kosta 40-50-60 kr/l i konsumentled, vad är då 49 öre ?
Jo, det är en straffbeskattning i och med att vi är beroende av det som samma figurer byggt upp. Ger man först oss realistiska alternativ tänker jag om. Försök inte inbilla mig att dessa futtiga 49 öres höjning av bensinskatten i Sverige ska lösa några problem. I Kina, och enligt uppgift även i delar av Indien, subventionerar man oljan för att få mera snurr på hjulen.F.I.S.T skrev:Det är inte en straffbeskattning pga av att dessa pengar och andra intäkter skall dras in för att ändra vårt sätt att transportera.... iom att bensinen/oljan kommer ta slut.
Och varför ska vi betala denna investering ?F.I.S.T skrev:Det är en investering, en framtidssatsning ... en förberedelse till vad som komma skall, när oljan tar slut.
Helt överens. Jag har inget emot skatter i sig själva om de används rätt, solidaritet för allas väl.F.I.S.T skrev:Skatter är inkomster till staten, som kan användas till saker som är bra för samhället i stort inklusive de medborgare som idag är bilister. Inklusive de medborgare som idag är rika, inklusive de medborgare som idag är företagare
RedMentalCase skrev:Bensinen kostar idag knappt 4 kronor, resten är skatter.
Att tro att den snart ska kosta 10 ggr mer kan bara en pårökt kommunist med USA hat tro.
Gustav "tjuven" Ander skrev:Att tro att den snart
Oljebolagen jaVercingetorix skrev:"Peak oil" har man väl flaggat för sedan 70-talet, någon gång?
Utan att vara alltför cynisk kan jag nog med fog hävda att oljebolagen förr kommer att finna vägar att utvinna petroleumekvivalenter ur Kanadas oljegrus, än att finna på alternativa bränslekällor...
Vercingetorix skrev:"Peak oil" har man väl flaggat för sedan 70-talet, någon gång?
Utan att vara alltför cynisk kan jag nog med fog hävda att oljebolagen förr kommer att finna vägar att utvinna petroleumekvivalenter ur Kanadas oljegrus, än att finna på alternativa bränslekällor...