Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    Greklands öde

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Greklands öde Empty Greklands öde

    Inlägg  formsvackan 2010-04-30, 09:46

    http://www.dn.se/ekonomi/greklands-ode-i-tysklands-hander-1.1085387


    På torsdagen uppgavs Internationella valutafonden (IMF) ha snickrat ihop en uppgörelse där eurolandet Grekland får låna 100–120 miljarder euro under tre år i utbyte mot tuffa budgetnedskärningar på 10 procent av BNP 2010 och 2011.

    Premiärminister Giorgos Papandreou träffade därför fackliga företrädare för att förankra uppgörelsen och förhindra nya proteststormar.

    – Vi insåg att vi har ställts inför en färdig uppgörelse. Detta kommer att slå hårt mot folket. Och vad som är ännu värre, det slår orättvist, sade Ilias Iliopoulos, generalsekreterare för fackförbundet Adedy till Reuters efter mötet.

    Den grekiska börsen stängde efter ett lyft på strax över 7 procent.




    Vad som är orsak till eländet finns det olika åsikter om. Jag såg att våra två ekonomiska ljus, GA och BH på annat håll kommit fram till att en för låg pensionsålder i Grekland är boven i dramat. Visst har Greklands "oansvariga" politik inneburit att de lånat till konsumtion i en för hög grad, men är inte detta inbyggt i systemet ?

    Frågan jag tycker att man bör ställa sig är om ett litet lands "oansvarighet" verkligen ska kunna knäcka det europeiska banksystemet. Borde inte systemet i så fall designas om ?


    Halleluja, den grekiska börsen stiger trots allt i och med att "vanligt folk" nu ser ut att få betala kalaset !
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Greklands öde Empty Sv: Greklands öde

    Inlägg  Dao 2010-04-30, 09:52

    Krisen i Grekland är ytterligare en av de kriser som uppkommer när ett land försöker tillgripa marknadsdiktatur. Detta leder till att de måste ta lån för att klara ut problemet, vilket i sin tur innebär att ytterligare tvång att fortsätta med marknadsdiktatur - för att uppmuntra framtida kriser...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Greklands öde Empty Sv: Greklands öde

    Inlägg  formsvackan 2010-04-30, 10:12

    Jag tror att ett grundläggande fel i systemet är att pengar ska föröka sig själva. Att hanteringen av enbart pengar ska generera mera pengar till vinst åt finansindustri och bankirer.

    Dra ett streck över detta vansinne och tillse att i ett nytt system kan vinster endast göras via produktion och försäljning av varor och tjänster. Pengar bör åter bli endast ett värdeförmedlande instrument i ett sådant system.

    Att systemförvaltarna och dess lakejer skyller på att "vanligt folk" haft det för bra när skiten kollapsar är något som borde leda till eftertanke, men inte då. Borde inte vårt ekonomiska system designas för vanligt folks bästa ?

    Idag får vi ta på oss både skuld och tagelskjorta för systemets bästa. Fy f.....
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Greklands öde Empty Sv: Greklands öde

    Inlägg  KickTheRasist 2010-04-30, 23:13

    formsvackan skrev:http://www.dn.se/ekonomi/greklands-ode-i-tysklands-hander-1.1085387


    På torsdagen uppgavs Internationella valutafonden (IMF) ha snickrat ihop en uppgörelse där eurolandet Grekland får låna 100–120 miljarder euro under tre år i utbyte mot tuffa budgetnedskärningar på 10 procent av BNP 2010 och 2011.

    Premiärminister Giorgos Papandreou träffade därför fackliga företrädare för att förankra uppgörelsen och förhindra nya proteststormar.

    – Vi insåg att vi har ställts inför en färdig uppgörelse. Detta kommer att slå hårt mot folket. Och vad som är ännu värre, det slår orättvist, sade Ilias Iliopoulos, generalsekreterare för fackförbundet Adedy till Reuters efter mötet.

    Den grekiska börsen stängde efter ett lyft på strax över 7 procent.




    Vad som är orsak till eländet finns det olika åsikter om. Jag såg att våra två ekonomiska ljus, GA och BH på annat håll kommit fram till att en för låg pensionsålder i Grekland är boven i dramat. Visst har Greklands "oansvariga" politik inneburit att de lånat till konsumtion i en för hög grad, men är inte detta inbyggt i systemet ?

    Frågan jag tycker att man bör ställa sig är om ett litet lands "oansvarighet" verkligen ska kunna knäcka det europeiska banksystemet. Borde inte systemet i så fall designas om ?


    Halleluja, den grekiska börsen stiger trots allt i och med att "vanligt folk" nu ser ut att få betala kalaset !


    För att vi skall inte komma i sånt skit tycker jag att vi skall dra ut ur EU parasit bajs !!


    Rösta V och behåll den riktiga Svenska staten som denna är !!


    Om jag skall vara ärligt jag tänker inte betala för grekernas fails !!


    Inte ni heller sant??
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Greklands öde Empty Sv: Greklands öde

    Inlägg  Dao 2010-05-01, 07:12

    Nationalekonomin lider fortfarande till stor del av merkantilismen! Tillväxtfundamentalism måste liksom betalas av någon...

    Sponsored content


    Greklands öde Empty Sv: Greklands öde

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 20:21