Sniperace 2010-04-20, 13:37
F.I.S.T skrev: Sniperace skrev: Corven skrev: Sniperace skrev:
men en folkomröstning bör väl inte gälla fört ALL framtid?
om människor för femtio år sedan folkomröstat, kan ju de som nu finns ha en helt annan uppfattning, ska den då inte få genomföras?
eller kanske 100 år senare....
ett beslut som kanske är fattat på känslor och osäkerhet, och att det efter en tid visat sig att det är genomförbart utan att ge problem?
Nej, den behöver inte gälla för all framtid. Men har man slagit in på linjen att folket ska få bestämma i en fråga, bör man hålla sig till den linjen. Alltså, om man anser att opinionen har svängt, så får man vackert genomföra en ny folkomröstning, om man vill ha en ändring till stånd.
Och när det gäller trängselskatterna, så gick man ju emot resultatet omedelbart.
ja, nu var det ju inte just den delen jag tänkte på, det jag tänkte på var just MOTSTÅNDET mot en NY folkomröstning om kärnkraften, där sades det från motståndarhåll att vi har haft en, och den ska gälla och inte ändras......
det var ju efter att opinionen vänt och visade klara tecken på att svenskarna ville ha kärnkraft..
att folkomröstningar annars INTE är bindande vet vi ju, politikerna säger att de är enbart ett sätt att visa folkviljan, men de kan ju anse att folket INTE vet sitt bästa....
Opinionsundersökningar tycker du är grund nog, och säkert nog för att välta ett demokratiskt valt beslut av det yttersta demokratiska verktyg vi har ?
nu försöker du ändra på mina ord, som vanligt....
de ville INTE ha en NY FOLKOMRÖSTNING, de ansåg att den gamla skulle gälla FÖR ALLTID....
det var inte att införa mer kk pga opinionsundersökningen, utan nya krav på en NY folkomröstning.
Anser DU att en folkomröstning ska gälla för alltid, även om förutsättningar ändras och folkviljan blir en annan?
notera nu att det skulle ju gälla ÄVEN om det är en folkomröstning som går mot DIN vilja