Sniperace 2010-04-07, 09:51
F.I.S.T skrev: Dao skrev: Sniperace skrev: RedCloud skrev: så du tror fullt och fast att CHE var så underbar och felfri?
Det är nog inget jag påstår, men faktum är att det har producerats en hel del lögner och och myter om honom efter hans frånfälle.
Rättvisast är att sätta in hans handlande i en kontext som stämmer bättre än vad Stalin-var-stygg kramarna försöker med.
Du glömde förklara kopplingen CHE--> USAs krigsbrott...
kanske vissas totala försvar av en sida och totala fördömandet av andra, att visa att även deras store idol gjorde samma fel och dödade oskyldiga....
Nu är det faktiskt DU som skiljer mellan terror och terror - ingen annan!
Så FÖRSÖK INTE, Sniper!!!
Förklara för mig varför det måste till OMVÄND BEVISBÖRDA när amerikasna soldater gör sina terrordåd, men inte när andra gör det!!!
Stå för dina åsikter, och sluta med att försöka skjuta över fokuset på andra saker...
"sniper" ... betyder inte det "krypskytt/prickskytt" ?.... en skytt som GÖMMER sig för att skjuta på mål, och sedan fly
javisst i KRIG, där är denne viktig för att plocka bort utvalda befäl och ledare, men betydelsen för sniper inom sporten skytte i fred är en duktig fältskytt, här i Sverige skjuts enbart mot NEUTRALA mål som tunnor romber, rektanglar osv.....
och i vissa fall mot mål föreställande olika vilda djur...
Var det ett sätt för dig att försöka nedvärdera?
Detta smeknamn fick jag redan i tonåren av mina skyttekamrater just för att jag DÅ var väldigt duktig på detta med att alltid träffa på våra fältskyttetävlingar där vi aldrig fick veta avstånd och vindar, det skulle vi själva bedöma, och det var något jag hade anlag för....
jag missade sällan tunnan på 800 meters avstånd, och det UTAN kikarsikte, enbart vanlig diopter....
för att sedan fundera lite på snipern i KRIG, så var detta en person som fick tasig in i fiendeland smygande, krypande i terrängen, för att sedan ligga dold kanske flera dagar, för att sedan plocka ner ett utvalt befäl, och sedan lyckas ta sig därifrån, sällan en lätt uppgift, jag misstänker det kräver bra mycket mer av mod och skicklighet än att sitta i en stridsvagn och rycka fram, men den delen har jag aldrig ens funderat eller fantiserat om att var med om, jag skulle inte vilja avlossa mitt vapen mot en människa....
jag var en av dem som tidigt kämpade inom skytterörelsen för att få bort de militära tavlorna som föreställde mänskliga mål, vilket vi lyckades med.....