formsvackan skrev:Dao skrev:formsvackan skrev:Dao skrev:Gernom att ta upp alla ekonomiska inriktningar utan inre värderingar och tillämpa den Källkritiska metoden!
Hur många olika realistiska inriktningar kan tänkas rymmas inom dagens ekonomiska system i västvärlden ?
Inte inom dagens system, direkt - då dagens system inte acceptarar olikheter. Men grunden kan vara kvar, och på den bygger man upp en idé som kallas Deltagarekonomi.
Det är EN av alternativen som finns idag, som snuddar lite på dagens system - men gör den demokratisk istället för diktatorisk.
Ett annat sätt, som jag gärna lyfter fram - är att förbjuda ränta!
Vad livet skulle bli underbart då!!!
Jag ställer mig förmodligen bakom dina idéer, men har tyvärr en aning svårt att se samhället ordna utbildning i alternativ till dagens diktatoriska system. Arbetsmarknaden skulle dessutom troligtvis vara en aning begränsad för dessa nyblivna ekonomer.
Ett avskaffande av räntan skulle som du säger kunna leda till en mycket behagligare tillvaro, men jag tror att vissa betydande krafter i samhället kan tänkas protestera kraftigt mot en sådan utveckling. Att då utbilda blivande ekonomer i förträffligheten med detta tror jag inte återfinns speciellt högt upp på deras agenda.
Förändringarna pågår just nu! Varför tror du att högern är så panikslagna i detta ämne, på forumet och annorstädes..?
En efterfrågan efter kompetenta fria ekonomer finns redan, och kommer att öka!
De gånger, mestadels under mallankrigstiden i Österrike och USA, testade detta med räntefrihet, visade det sig fungera så bra att maktens män var tvugna att förbjuda fortsatta försök.
Just därför det är viktigt att förändringarna sker stegvis och internationell. Bankernas mikrolån i fattiga regioner är ett steg i rätt riktning, till exempel... Sådana möjligheter börjar även dyka upp hos oss, har jag hört...
Kan fackföreningarna gå ihop och bilda en form av Folkbank - en demokratisk bank för folket, så kan vi nå nästa steg...
Sen går man vidare med dya mål...
Även demokratin vanns med delsegrar under lång tid, och det var istort sett samma människogrupper som motsatte sig dessa då också...