formsvackan 2009-04-20, 19:43
Här BH får du chansen att pekat ut de delar i arbetsgivaravgiften som du vill att ska avskaffas.
Ålderspensionsavgift
Efterlevandepensionsavgift
Sjukförsäkringsavgift
Föräldraförsäkringsavgift
Arbetsskadeavgift
Arbetsmarknadsavgift
Allmän löneavgift
Den enda del som inte är vikt till ett speciellt ändamål, och därför kan anses vara en skatt, är den allmänna löneavgiften.
Alliansen sänkte försäkringspremierna för sjukförsäkringsavgiften och arbetsmarknadsavgiften eftersom ersättningarna skulle komma att sänkas, och A-kassan dessutom redan var rejält överfinansierad. Dessa pengar borde då ha kommit löntagarna till del genom ett större löneutrymme, eftersom det var ifrån detta de tidigare dragits. Men inte då, istället höjde man den allmänna löneavgiften med samma procentsats. En skattehöjning alltså, i syfte att delfinansiera den skattehöjning man ideligen slår sig för bröstet för, jobbavdraget.
Hoppa inte upp i taket nu, räkna igenom detta istället så ser du att jag har rätt.
Jag har idag deklarerat, och ser att av summa "Skattereduktion för arbetsinkomst", betalar jag själv nästan alltihop pga denna smygskattehöjning på 3,09%. Så mycket för jobbskatteavdraget.
Självklart kan du istället välja att se det som att sjuka och arbetslösa får stå för kalaset, då det var dessa avgifter som sänktes.
Vilka avgifter vill du att ska sänkas ytterligare, alternativt tas bort ? Vad klarar vi oss utan, pension, sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, .... var så god och skölj