blueheaven 2009-04-20, 13:18
Regndrottning:
"Det är ett jäkla tjat om höga skatter....
Finns det någon som inte har haft råd att betala dessa höga skatter? Är det någon som vill vara utan det som höga skatter ger?"
Skatteacceptansen minskar med stigande skatter och vad man får för skattepengarna minskar med nivån på marginalskatterna.
Redan nu sitter man som normalinkomsttagare och arbetar en bra bit in i augusti innan skattefridagen inträffar!
Jag ser en sjunkande effektivitetskurva för hur skattemedel används med ökat skattetryck från de nivåer vi har idag.
Jag ser också en sjunkande vilja att försörja sig själv och därmed en minskande ekonomisk välfärd i landet för alla.
Detta är ingenting man kan blunda för även om man är vänster.
"Det finns säkert dem som inte vill betala några skatter och ha ett privat samhälle där alla kan köpa det de behöver och vill ha. Att sedan några inte får då råd... well, thats life...."
Som jag sade skatterna skall som allt annat vara på en lagom nivå så att folk självmant är motiverade att agera ansvarsfullt och bära huvudansvaret att försörja sig själva, tror du inte det är här som det brister när vänstern praktiserar sin ekonomiska politik?
"Jag föredrar höga skatter, som jag har råd med att betala än ett utslagningssamhälle där folk inte har råd med det grundläggande."
Accepterar du även skattenivåer som bevisligen leder till ett stagnerande och fattigare samhälle för oss alla och med en gigantisk utslagning som följd?
"Jag har förmågan att se till vad jag får kvar efter skatt istället för att stirra mig blind på hur mycket jag betalar i skatt.
Det är ett jäkla tjat om höga skatter...."
Kanske hänger samman med att du ser dig som förmånstagare i ett högskattesamhälle och att du gärna "blundar" för vänsterns svagheter?
Hur hög skatt betalar du själv?
Kanske hade jag också varit betydligt mer nöjd med den skattesatsen?
"Finns det någon som inte har haft råd att betala dessa höga skatter? Är det någon som vill vara utan det som höga skatter ger?"
Ser inte att det är någon farbror stat som ger någonting snarare tar han en jäkla massa och om man har tur får man kanske lite tillbaka, däremot ser jag att många framförallt politiker får pensionsförmåner som andra bara kan drömma om!
"Det finns säkert dem som inte vill betala några skatter och ha ett privat samhälle där alla kan köpa det de behöver och vill ha. Att sedan några inte får då råd... well, thats life....
Jag föredrar höga skatter, som jag har råd med att betala än ett utslagningssamhälle där folk inte har råd med det grundläggande."
Nej ingen vill väl såga den gren man sitter på?
"Jag har förmågan att se till vad jag får kvar efter skatt istället för att stirra mig blind på hur mycket jag betalar i skatt."
Ja skulle du inte göra det så hade du kanske upptäckt att vänsterns ekonomiska politik har vissa brister?
"Men, jag kan hålla med dig att ett reviderande av samhällstrukturen och myndigheter kunde gott ses över. För det är för mycket som försvinner inom adminstration...detta håller jag med dig om.
Med sunt förnuft, (vilket tycks vara bristvara hos makthavarna), skulle skatterna säkert kunna sänkas och ändå behålla nivån som vi har inom samhället. Fast det skulle nog krävas impopulär lagstiftning för att uppnå detta."
I dessa avslutande stycken är vi nog förvånansvärt överrens!