fredrik rahm skrev:Intressant hur Svart- vit denna debatt är, på detta utdöda ointressanta forum.
Massor av folk som inte har en ANING hur vårdval Stockholm funkar uttalar sig.
exempel.
Vill jag till vc för ngt i Stockholm kan jag VÄLJA direkt och få en tid samma dag.
mitt ex i Norrköping sa via msn att hon måste vänta i 2 veckor för en tid på sin vc...(efter 2,5 vecka väntar hon fortfarande)
och detta TROTS att vården får allt mer pengar.
Nått är fundamentalt FEL i vår vård organisation som ej verkar funka TROTS att mer pengar och satsningar, då dyker det upp privatdrivna enheter samt privata försäkringar som en MOTREAKTION på detta.
Men.men...bättre att sitta i "nowhere" cch klaga antar jag, och vänta med mössan i hand att vården skall ha TID med en.
Måste ge fredrik delvis Rätt (och det svider ska ni veta)
Jag har jobbat 20 år på vårdcentral varav 2 privata två landsting.
En av de privata har fått sitt kontrakt indraget pga. vinnst intressen i fokus inte vård och då handlade det inte om att inte få tid snarare vad du fick för din tid.
Men i allmänhet har det varit lätt att få tid komma fram på telefon etc,
Det förekommer täta kontroller i 8 på tillgänglighet.
Men här där jag bor nu för detförsta är det helt omöjligt att få en fysikperson på tele när du ringer. bara tele svar och knappande du kan inte ställa en enkel fråga till din vårdcentral.
Man ringer får en röst som föreslår en tele tig man knappar in nr. tiden blev i mitt fall 9,20
telefonen ringde 11,10 Förklarade mitt ärende och får tillsvar vi ringer nästa vecka och bokar tid,
För vi har inte schemana klara dom får vi på måndagar.
Jag kommer att driva detta långt.Så här får det inte gå till enl min erfarenhet.
Självklart har jag bytt vårdcenral till ett anat närområde,
Men jag är övertygad om att hade denna vårcentral varit privat hade dom månat om sina kunder ja i pengars namn.
Men man skall ha klart för sig att privata vårdcentraler som drivs på uppdrag av landstinget.
Är inga stora vinst maskiner, samma peng.
Skillnaden är kringkostnader i tex administration som privata sköter på ett betydligt smidigare sätt.
Orkar inte mer kan hålla på i timmar.