En utveckling som vi är många som varnat för en längre tid men som bara bemöts av rasistanklagelser.
I augusti förra året var jag i Husby och skrev att stadsdelen känns som Mellanöstern eller Nordafrika. Följaktligen blev jag grundligt utskälld på Twitter, jag kallades rasist, anklagades för att ha en kolonial syn och så vidare.
Nu återvänder jag och lunchar på en pizzeria med Zeliha Dagli och Necla Bora, två damer som för en generation sedan flydde till Sverige från Turkiet.
De säger att Husby har blivit som Mellanöstern.
Sedan byter jag några ord med en företagare som säger att Husby är som utlandet. Själv stammar han från Turkiet och bor i Hallunda.
Vad ska man dra för slutsats av dessa uttalanden? Att Zeliha, Necla, företagaren och jag delar samma koloniala syn? Eller att vi alla fyra ur olika synvinklar gjort samma iakttagelse, att Husby är en stadsdel som har utvecklat en identitet som för tankarna till Mellanöstern snarare än norra Stockholm?
Men är det inte bra med olika identiteter – med mångkulturalism?
Zeliha tuggar på sin pizza Hawaii och frågar vad ordet betyder. Dans? Sång? Bra, ingen är emot att turkar, somalier, araber eller svenskar sjunger de sånger de bäst tycker om. Man behöver inte bygga en ideologi kring något så självklart.
Eller betyder ordet något annat? Att somliga människor i Sverige tillåts utsättas för religionens makt och den förkvävande hederskulturen?
Necla är aggressivare och samtidigt mer skämtsam. Hon fnyser när jag nämner ordet mångkultur.
– Förklara vad det betyder! Det är skitprat.
– Vi vill inte ha ett mångkulturellt samhälle, säger Necla. Vi vill vara med i det s v e n s k a samhället!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20904452.ab
I augusti förra året var jag i Husby och skrev att stadsdelen känns som Mellanöstern eller Nordafrika. Följaktligen blev jag grundligt utskälld på Twitter, jag kallades rasist, anklagades för att ha en kolonial syn och så vidare.
Nu återvänder jag och lunchar på en pizzeria med Zeliha Dagli och Necla Bora, två damer som för en generation sedan flydde till Sverige från Turkiet.
De säger att Husby har blivit som Mellanöstern.
Sedan byter jag några ord med en företagare som säger att Husby är som utlandet. Själv stammar han från Turkiet och bor i Hallunda.
Vad ska man dra för slutsats av dessa uttalanden? Att Zeliha, Necla, företagaren och jag delar samma koloniala syn? Eller att vi alla fyra ur olika synvinklar gjort samma iakttagelse, att Husby är en stadsdel som har utvecklat en identitet som för tankarna till Mellanöstern snarare än norra Stockholm?
Men är det inte bra med olika identiteter – med mångkulturalism?
Zeliha tuggar på sin pizza Hawaii och frågar vad ordet betyder. Dans? Sång? Bra, ingen är emot att turkar, somalier, araber eller svenskar sjunger de sånger de bäst tycker om. Man behöver inte bygga en ideologi kring något så självklart.
Eller betyder ordet något annat? Att somliga människor i Sverige tillåts utsättas för religionens makt och den förkvävande hederskulturen?
Necla är aggressivare och samtidigt mer skämtsam. Hon fnyser när jag nämner ordet mångkultur.
– Förklara vad det betyder! Det är skitprat.
– Vi vill inte ha ett mångkulturellt samhälle, säger Necla. Vi vill vara med i det s v e n s k a samhället!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20904452.ab