formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Så om V skulle säga att de inte kommer stödja några budgetar som ger lägre skatt till rika eller sänker bidrag till arbetslösa så skall de uteslutas från alla diskussioner menar du?
Om, om, om, om .... ta detta med Snipern. Blir det aktuellt kan du återkomma.
Men om
SAMTLIGA partier säger att de inte under
NÅGRA omständigheter kommer att föra några diskussioner med ett parti så är det väl knappast märkligt ifall detta parti svarar med att inte stödja de två andra falangerna (när de slåss sinsemellan) om det inte ligger i deras eget intresse? Hur du kan få detta till "Utpressning" får du nog förklara för vetenskapen?
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Du besvarade aldrig mitt tidigare inlägg. Är det en orimlig hållning att inte stödja förslag som innebär ÖKAD invandring?
– Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring
Ja, om en regering VÄGRAR att ens diskutera med ett parti så är det väl helt logiskt att det partiet inser att det ENDA de KAN göra är att kräva att regeringen ANTINGEN i handling visar att de är villiga att anpassa sig lite för att få stöd eller ÅTMINSTONE kan tänka sig att RESONERA om saken. Visar man bara förakt så kommer SD att rösta på deras motståndare och därmed fälla regeringen. Att de lovar att agera så OAVSETT vilket block som sitter vid makten är väl helt naturligt?
Någon UTPRESSNING blir det knappast tal om eftersom det rimligtvis står alla regeringar fritt att då förhandla med oppositionen istället? Alltså, vad fan är problemet? Detta kallas för demokrati. Har du problem med det?
formsvackan skrev:Sjöstedt säger att partiet är redo att rösta ned en budget från Alliansen om SD inte får genomslag för sina krav.
Allt annat vore väl fullständigt vansinne? Varför skulle de INTE ställa samma krav på Alliansen som på Regeringen om de OCKSÅ vägrar att ens föra några samtal med dem? Det finns väl än gräns för alla hur mycket de skall låta andra spotta på dem och sen komma och be om stöd? Är du såhär jävla korkad eller skojar du bara med oss?
formsvackan skrev:– Antingen sätter man sig ned och pratar med oss eller så uppstår den här situationen en gång till.
formsvackan skrev: - "förhandlar fram ett minskat flyktingmottagande" kallar råttan det. Kallar du accepterande av ett tvingande förutbestämt mål för en förhandling ?
"tvingande förutbestämt mål"? Är du helt jävla intelligensbefriad?
Alla som kan svenska språket borde begripa innebörden av vad han sade.
ANTINGEN så förhandlar man med oss ELLER så anpassar man politiken UTAN förhandling. Slå gärna upp ordet "
antingen" om du känner dig osäker på dess betydelse.
formsvackan skrev:Av detta borde även du, kanske med litet hjälp, kunna inse att det SD ägnar sig åt är på gränsen till utpressning med demokratin som gisslan.
Inser du verkligen inte hur jävla patetisk du är?
När SD kräver att få delta i diskussionen för att inte rösta emot så tar de demokratin som gisslan? Vad fan har demokratin med detta att göra. Är det inte just demokratin som givit SD en möjlighet att ställa krav på att inte bli bespottade utan att någon istället pratar med dem om de önskar deras politiska stöd?
formsvackan skrev:Sverige har en relativt lång tradition med regeringsinnehav baserade på en minoritet i riksdagen. Detta är förbaskat bra då alternativet majoritetsregering är något som kan "köra över" alla andra, snuddande nära diktatur alltså.
Jo, vi hade alldeles för länge en socialdemokratisk diktatur i landet som lät ett parti politisera nästan all offentlig verksamhet oavsett om det gällde fackförbund, hyresgästföreningar eller pensionärsorganisationer. Media, kultur och liknande befästes också om man spred det vidare till försäkringsbolag, handelsföretag och liknande under täckmanteln "folkrörelse".
Sanningen är dock den att en regering som inte kan samla en majoritet knappast har lätt för att föra en ansvarsfull politik om de inte samarbetar ganska tätt med de som de förväntar sig att få stöd ifrån. Ännu bättre är givetvis om man som på senare tid inte bara hämtar stöd från andra partier utan även låter dem få ministerposter. Alliansen visade vägen och nu ingår även MP i regeringen fast till vilken nytta kan man fråga sig när man ändå inte uppnår någon majoritet?
Man får ju inte ens majoritet om man även tar in V.
Vad som återstår då är att förhandla med de som är VILLIGA att förhandla. Att spotta på de som är villiga att förhandla men som väljer att rösta emot dem när de förvägras detta är knappast rätt väg utan beskriver väl ganska tydligt hur man "kör över" folkviljan?
formsvackan skrev:(Kom inte och yla om SD:s 13% är du snäll. Det blir bara pinsamt om jag behöver lära dig räkna publikt)
Det som är pinsamt är väl att snacka om procentsatser med mig då det knappast är SD's procentsats som gör att regeringen måste söka stöd hos andra? Då saknar det väl betydelse om SD har 4 eller 40 procent?
Att DU skulle kunna lära MIG att räkna har jag väldigt svårt att föreställa mig.
SD's uttalande om att inte stödja de som förespråkar en ÖKAD invandring har ett ganska tydligt stöd hos svenska folket. Förra året så var 80% EMOT en ökad invandring, 10% var FÖR och 10% visste inte vad de skulle svara. Du kan väl träna att RÄKNA på de siffrorna så länge?
formsvackan skrev:Möjligheten att bilda dugliga minoritetsregeringar ska vi vara rädda om !
Själva bildandet har väl ALDRIG varit ett problem? Dock får de normalt problem med att driva något annat än en populistisk politik?
formsvackan skrev:Detta "räddades" denna gång med DÖ, något som inte hade behövt göras om inte de överåriga fjortisarna inom SD trott sig stå över landets demokratiska tradition och principer.
I en situation där två jämnstarka block behöver deras stöd för att få majoritet så vore det nästan brottsligt korkat av dem att inte utnyttja detta. Att finna sig i att bli bespottade tills de har egen majoritet är knappast ett lockande alternativ.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Var frågan för besvärlig för dig?
Inte alls. Trots att jag personligen önskar en minskad invandring anser jag att demokrati och regeringsduglighet är viktigare.
Det sista är nog det
ENDA som vi kan bli överens om. Du är medveten om att du kunde fått
BÄGGE dina krav tillgodosedda ifall de hade förhandlat med SD istället för med alliansen? Nej, det är du naturligtvis inte, och lika glad är jag för det.