Först Lidingö. Sedan Östra Göinge. Luciatågen ställs in i avsaknad av Lucior.
En vacker, svensk, gammal tradition står nu och väger på gravens kant. Att
fira Lucia i mörka december har alltid varit en populär tradition i vårt land.
Luciageneralen Björn Landin från Lions Club Östra Göinge har slitit i sitt anletes
svett för att hålla tradionen vid liv. Men i år är det stopp, Björn Landin är otröstlig
och snyftar nästan när han förklarar: "När jag väl tog beslutet att blåsa av, ställde
min fru samma fråga. Just då kände jag en väldig lättnad, eftersom det har varit
ett sådant elände att hitta kandidater. Men när det väl är dags för lucia så kommer
jag nog få lite abstinens och sakna det väldigt", säger Landin uppgivet.
Jag ser ingen annan råd än att vi får införskaffa ett vitt linne i Sniperns storlek och
ett rött sidenband varefter vi låter sminkar honom till en "årets lucia". Samtidigt
sticker vi en ljusstump i hans händer och när tärnorna sedan sjunger får Snipern
röra på munnen. Annars är detta slutet för en fin gammal svensk tradition.
"Traditionen med Östra Göinge kommuns officiella lucia, Lions lucia, inleddes år 1978.
Först att krönas var Ann Jönsson, som i dag driver Naturhälsan i Göinge och i höstas
utsedd till Årets Göing. Hennes första reaktion när Kristianstadsbladet meddelar
beskedet är: – Åh, vad synd".
http://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/tradition-bryts-lucia-stalls-in/
En vacker, svensk, gammal tradition står nu och väger på gravens kant. Att
fira Lucia i mörka december har alltid varit en populär tradition i vårt land.
Luciageneralen Björn Landin från Lions Club Östra Göinge har slitit i sitt anletes
svett för att hålla tradionen vid liv. Men i år är det stopp, Björn Landin är otröstlig
och snyftar nästan när han förklarar: "När jag väl tog beslutet att blåsa av, ställde
min fru samma fråga. Just då kände jag en väldig lättnad, eftersom det har varit
ett sådant elände att hitta kandidater. Men när det väl är dags för lucia så kommer
jag nog få lite abstinens och sakna det väldigt", säger Landin uppgivet.
Jag ser ingen annan råd än att vi får införskaffa ett vitt linne i Sniperns storlek och
ett rött sidenband varefter vi låter sminkar honom till en "årets lucia". Samtidigt
sticker vi en ljusstump i hans händer och när tärnorna sedan sjunger får Snipern
röra på munnen. Annars är detta slutet för en fin gammal svensk tradition.
"Traditionen med Östra Göinge kommuns officiella lucia, Lions lucia, inleddes år 1978.
Först att krönas var Ann Jönsson, som i dag driver Naturhälsan i Göinge och i höstas
utsedd till Årets Göing. Hennes första reaktion när Kristianstadsbladet meddelar
beskedet är: – Åh, vad synd".
http://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/tradition-bryts-lucia-stalls-in/