Även i oposition gnällde Jan Björklund på den svenska skolan.
Under de 8 senaste åren har gnället fortsatt på samma sätt.
Jan Björklund är något så ovanligt som en skolminister som klagar
på den skola han själv haft ansvar för i 8 år, utan att göra nåt åt det.
Inte saknar han förslag på nödvändiga åtgärder för skolan. Ända
sedan han skyllde den s k flumskolan på sossarna.
I dag är det hans eget ansvar som har lett till en ny flumskola
fast 10 gånger värre.
Vad gör han då åt problemen? Det är det som är så komiskt:
Ingenting. Björklund har själv under 8 års tid haft ansvaret för den
skola han är så kritisk mot. Vilken pajas!
Det enda han har åstadkommit är litet petande här och där i
skolsystemet som en gammal dam som skaffar en Pitbul hon är
livrädd för.
Betygen - då petar vi litet där. Mobiltelefoner - då petar vi litet där.
Kepsar - då petar vi litet där. Lärarna - då petar vi litet där. Privati-
sering - då petar vi litet där. Betygen - då petar vi litet där. Gympan-
då petar vi litet där Etc Etc.
Detta sammantaget multiplicerat med Björklund har givit oss Världens
bästa skitskola!
Vem tar de stora greppen som skulle stöpa om skolan som en
verksamhet i förfall till en blomstrande kunskapskälla som får
våra ungar att växa.
Den desperata reformen med "förstelärare" är bara för att slippa
höja lönerna inom lärarskrået och för att splittra denna yrkesgrupp.
Att differentiera löner på detta sätt föder misstänksamhet, osämja
och avundsjuka.
Det var det som skulle åstadkommas. Ett splittrat lärarkollektiv
blir lättare att behandla illa. Den civila världens motsvarighet till
att splittra för att härska.
Otaliga är de ungdomar som går ut i sina, redan från början, förödda
liv utan rättvisande betyg eller ens kunskaper.
Jan Björklund seglar ett ministerium i förfall. Vad värre är: han seglar
det trots att det står på grund. Endast hans olycksaliga svada och den
schizofrena värld han tycks dväljas i, hindrar honom från att fara och
flyga så långt från skolan som möjligt.
Under de 8 senaste åren har gnället fortsatt på samma sätt.
Jan Björklund är något så ovanligt som en skolminister som klagar
på den skola han själv haft ansvar för i 8 år, utan att göra nåt åt det.
Inte saknar han förslag på nödvändiga åtgärder för skolan. Ända
sedan han skyllde den s k flumskolan på sossarna.
I dag är det hans eget ansvar som har lett till en ny flumskola
fast 10 gånger värre.
Vad gör han då åt problemen? Det är det som är så komiskt:
Ingenting. Björklund har själv under 8 års tid haft ansvaret för den
skola han är så kritisk mot. Vilken pajas!
Det enda han har åstadkommit är litet petande här och där i
skolsystemet som en gammal dam som skaffar en Pitbul hon är
livrädd för.
Betygen - då petar vi litet där. Mobiltelefoner - då petar vi litet där.
Kepsar - då petar vi litet där. Lärarna - då petar vi litet där. Privati-
sering - då petar vi litet där. Betygen - då petar vi litet där. Gympan-
då petar vi litet där Etc Etc.
Detta sammantaget multiplicerat med Björklund har givit oss Världens
bästa skitskola!
Vem tar de stora greppen som skulle stöpa om skolan som en
verksamhet i förfall till en blomstrande kunskapskälla som får
våra ungar att växa.
Den desperata reformen med "förstelärare" är bara för att slippa
höja lönerna inom lärarskrået och för att splittra denna yrkesgrupp.
Att differentiera löner på detta sätt föder misstänksamhet, osämja
och avundsjuka.
Det var det som skulle åstadkommas. Ett splittrat lärarkollektiv
blir lättare att behandla illa. Den civila världens motsvarighet till
att splittra för att härska.
Otaliga är de ungdomar som går ut i sina, redan från början, förödda
liv utan rättvisande betyg eller ens kunskaper.
Jan Björklund seglar ett ministerium i förfall. Vad värre är: han seglar
det trots att det står på grund. Endast hans olycksaliga svada och den
schizofrena värld han tycks dväljas i, hindrar honom från att fara och
flyga så långt från skolan som möjligt.