Infra skrev:Jag står upp för mycket men i detta fall får jag nog mer accepteralazy skrev:Infra skrev:lazy skrev:ericTheDog skrev:Infra skrev:Tiggare fanns på Stockholms gator redan på 80-talet. Då var det svenskaericTheDog skrev:Vill vänstern ha fler tiggare på gator och torg?
hemlösa. Inte en käft sa flaska.
Nu är det ett väldigt liv över romer som kommer hit och tigger. Jag hoppas
vi slipper det här vansinnet om "organisering" och att "tiggarna åker BMW
hem på kvällarna".
Jag föreslår att EtD klär ut sig till tiggargubbe och sätter sig utanför DOMUS
i sin hemstad. Sedan kan han gå in här och berätta hur mycket han fick ihop.
Lycka till.
På 80-talet var det synnerligen ovanligt med tiggare i Stockholm. Det hela drog igång på allvar under andra halvan av 90-talet. Det var debatt kring det hela redan då. De flesta vill kunna åka pendeltåg utan att konfronteras av tiggare. De som bestämmer bor dock i sponsrad hyresrätt i city och åker Taxi till jobbet. De verkar tycka tiggandet är ett pittoreskt inslag i stadsbilden.
Om jag skulle få för mig att klä ut mig till tiggare och sätta mig på t.ex Hamngatan i Stockholm så skulle det inte dröja speciellt länge innan jag blir bortkörd av tiggarnas beskyddarliga.
Infra verkar ju ha en viss sympati för svenska hemlösa så då är det ju lite konstigt att "sponsra" tiggare som t.o.m misshandlar säljare av Situation Stockholm för att få deras plats(?)
Inte sympati. Acceptans. Jag har genom studier och flitigt analyserande knäckt
gåtan hur de albanska/rumänska zigenarna med en sån lätthet sätter sig varsomhelst
och tigger.
Så här ligger det troligen till: det hela är ett inpräglat beteende från mycket späd ålder
eftersom dessa barn på ett tidigt stadium skickas utr med en kopp av föräldrarna för att
sätta sig och tigga. Dom har s a s fått betendet i sig med modersmjölken.
Hur många gånger har man inte själv reflekterat som så att "jag skulle skämmas ögonen
ur mej för att sätta mig så där och tigga". Dessa människor skäms alltså inte lika mycket
som jag själv skulle göra. Att beteendet är inlärt visar i a f att dom alls inte är obildbara.
Företeelsen gör mig hur som helst beklämd och irriterad. Jag stålsätter mig varje dag och
ger aldrig (nästan) pengar. Om alla gjorde som jag skulle de inte komma hit.
Inlärt beteende håller jag med om men att du skulle stå upp för det(?)
människor som de nu är.
Våra gator och torg tillhör inte bara tiggarna.