Jösses Jävlar?
2 posters
Vad ska man säga?
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 2
Sv: Vad ska man säga?
mycket mat, kanin e gott
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 3
Man äter inte upp sin bästa kompis.Sniperace skrev:mycket mat, kanin e gott
- Inlägg 4
Har man kaninodling för matens skull så gör man.Infra skrev:Man äter inte upp sin bästa kompis.Sniperace skrev:mycket mat, kanin e gott
Så har jag gjort, och så gör min son och många andra.
man kan göra samma sak med grisar, kelar men med dem blir det svårt att slakta, men är avsikten denna så...
Kanske skulle man inte annars äta kött alls för alla djur kan bli kompis trots allt
- Inlägg 5
Sniperace skrev:Har man kaninodling för matens skull så gör man.Infra skrev:Man äter inte upp sin bästa kompis.Sniperace skrev:mycket mat, kanin e gott
man kan göra samma sak med grisar, kelar men med dem blir det svårt att slakta, men är avsikten denna så...
Kanske skulle man inte annars äta kött alls för alla djur kan bli kompis trots allt
Så det är inte med kaniner som med gäddoor, då? De största
smakar träigt i köttet.
BTW: Som sommarbarn i 4-5-årsåldern, hos en religös familj på landet
fick familjens barn och jag varsin sommarkanin att leka med. Då farsan
med sin Desoto, och morsan kom och hämtade mig skulle avskedsmiddag
förtäras. Inte många tuggor blev tuggade kan jag säga ty kaninerna var
hedersgäster.
- Inlägg 6
Infra skrev:Sniperace skrev:Har man kaninodling för matens skull så gör man.Infra skrev:Man äter inte upp sin bästa kompis.Sniperace skrev:mycket mat, kanin e gott
Så det är inte med kaniner som med gäddoor, då? De största
smakar träigt i köttet.
BTW: Som sommarbarn i 4-5-årsåldern, hos en religös familj på landet
fick familjens barn och jag varsin sommarkanin att leka med. Då farsan
med sin Desoto, och morsan kom och hämtade mig skulle avskedsmiddag
förtäras. Inte många tuggor blev tuggade kan jag säga ty kaninerna var
hedersgäster.
Det är nog som med gäddor, ÅLDERN spelar stor roll, men en belgisk jätte på 6 månader är mycket större än en vanlig bondkanin vid samma ålder och där är det ungefär samma kvalite på köttet.
Hos oss visste ungarna vad som hände med kaninerna, men de älskade dem som mat ändå....
samma sak nu hos min son som gör likadant.
Det påminner om min bror som föder upp gris över våren-sommaren och slaktar till hösten.
Ena gången sa han att i morgon ska de slakta grisarna JAG SKA INTE VARA HEMMA.
och innan des när jag frågade honom om det inte var svårt att slakta dem till hösten när han kelade så med dem, då svarade han SLAKTA? näää Kalle kommer och hämtar dem på hösten, och sedan på våren får jag tillbaka dem oc då har de krymt....
Man lär sig fort detta med matdjur, och ger dem en snabb smärtfri död efter att ha fått leva ompysslade med mycket mat och trevligt liv.
MEN jag skulle inte skicka sådana till industriell slakt, den är inte särskilt trevlig.
På kreta är kanin ett mkt vanligt djur hos slaktaren, men dessa är alltid flådda MED huvudet kvar.
Och jag garanterar, de kan verkligen laga till god mat av dem, men det är sällan turister köper, eller ens beställer in just kanin på restaurangerna, gör man det som turist behandlar de en verkligen fint och kommenterar att det just är sällan andra än grekerna äter detta.
men kaningryta med massor av gul lör och andra grönsaker i långkok är helt fantastiskt gott, och BILLIGT
- Inlägg 7
Här ser du Gunnar och jag ömt vårda våra mjuka kompisar.
Det är jag till vänster (var annars?) Jag hade ett bättre foto
som jag inte ville lägga ut med hänsyn till föråldringstekniken.
Där framgick bättre vilket praktex. jag var.