Självklart, jag är knappast TVINGAD att häckla dig.Infra skrev:DirtyDog skrev:Han menar nog att Volvo inte är Volvo eftersom Ford sålde det till Kina?Sniperace skrev:Infra skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:DirtyDog skrev:Jaha, så Kockums är ute ur bilden?Infra skrev:Ja dvs jag deltog och vann.DirtyDog skrev:Nå Infra, deltar du i nån slags tävling om vem som är sämst uppdaterad?
Springflicka och jag har rätt. Så är det bara.
Det tyska Kockum är ute ur bilden sen länge.
Nu har uppdraget gått till Svenska SAAB i stället.
Kockums är från början ett SVENSKT företag som köptes av tyska intressen, det är nu åter svenskt, uppköpt av det svenska SAAB
Det där med återuppköpt har du drömt.
"Publicerat kl 10:28
DELA
Efter flera turer kring om ubåtstillverkningen ska vara kvar eller inte vid det som var tidigare var Kockumsvarvet i Malmö. Så kom den nya ledningen från Saab med glada nyheteter för de anställda.
– Över tiden är det ett hundratal nya arbetstillfällen i Malmö, säger Håkan Buskhe VD och koncernchef på SAAB
Enligt Håkan Buskhe handlar nyanställningarna i Malmö främst om ingenjörer som ska hjälpa Saab att utveckla en ny ubåt som förvarets materielverk beställt för 467 miljoner kronor och gjort en avsiktsförklaring på över 11 miljarder kronor för.
Dagens besked är också en del av en större satsning från Saab på verksamheten i Malmö där de vill vidareutveckla redan existerande kompetens och även anställa ännu fler över tid beroende på hur exporten går utomlands.
– Ja det är ju succesivt över tiden. Men det kommer naturligtvis att bli direkt anställda. Det kommer säkert att bli en del konsultverksamhet, alltså specifika ingenjörer som ska in. Saab har redan idag 7500 civilingenjörer. Så det är möjligt att det kommer en del därifrån också. Men just de här arbetena och beställningarna vi ser nu motsvarar ungefär 200 personer."SR-Nyheter
Du bekräftar det jag skrev
Bolaget ägs till 51% av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, till 37% av en regional investeringsfond i Daqing och till 12% av en liknande fond i Jiading.
Om Volvo inte är Volvo, vad är det då?
— Vi har inte köpt Kockums för att skala ner utanför för att expandera och utveckla verksamheten, säger han till Sydsvenskan.
Affären avslutades i juli i år.
Verksamheten, som får namnet Saab Kockums, blir en enhet inom Saabs affärsområde Security and Defence Solutions. Köpeskillingen var 340 miljoner kronor.
Hur kunde man köpa Kockums om det inte längre VAR Kockums utan Thyssen Krupp Marine Systems?
Vad komplicerat det blev?
Det är du som komplicerar saker och ting men det sker på frivilligbasis.
Ja, den är lika infantil fortfarande. Men vem hade förväntat sig att den skulle bli vettigare?Infra skrev:Trådrubriken kvarstår orubbligt!
Inte bara rubriken utan även ditt första inlägg gör fullständigt orimliga tolkningar.Infra skrev:Tycker du då att det du påstår visar på en större tillit inom EU, än vad trådrubriken gör gällande?
Svenska försvaret har historiskt lagt produktion av Ubåtar hos Kockums. Genom att sälja Ubåtar till andra länder så har man delat på utvecklingskostnaderna med dessa länder. När Kockums sen får tyska ägare så blir detta ett problem eftersom de tyska ägarna även har en egen ubåtstillverkning i Tyskland och vill åt samma kunder i utlandet. Man förhindrar då FMV att samarbeta med utländska kunder och gör därför inköp till försvaret dyrare.
Detta har absolut ingenting med vare sig Angela Merkel eller EU att göra som du påstår.
När det tyska företaget vägrar samarbeta så hämtar FMV sin hos Kockums deponerade utrustning och planerar för att utveckla Ubåtarna hos ett annat företag. Då försvinner givetvis intresset för tyskarna att äga Kockums och därför så kan SAAB köpa bolaget även om det främst är varven och personalen som man vill åt.
Kockumsvarven finns nu i SAAB's ägo och de kan samarbeta med vem de vill och fortsätta att konkurrera med tyska ubåtstillverkare. Hur detta skulle kunna innebära böter för FMV får du gärna förklara?
Hur du kan påstå att Kockums är ute ur bilden är också svårt att förstå då deras varv stått i centrum av denna härva hela tiden?
Om du med "Unionen" syftar på EU så frågar man sig nog även på vilket sätt EU's tillit har minskat och tillit till VAD/VEM?