B - En annan man stjäl en limpa för att överleva.
B begår lagbrott, men inte A .......
I mina ögon är det A som är omoralisk, men det är med allra störst B som "åker dit"
Moraliskt dilemma att diskutera
F.I.S.T skrev:A - En man med hög inkomst, "skatteplanerar" och förhandlar till sig miljonbonusar.
B - En annan man stjäl en limpa för att överleva.
B begår lagbrott, men inte A .......
I mina ögon är det A som är omoralisk, men det är med allra störst B som "åker dit"
Moraliskt dilemma att diskutera
DMustaine skrev:Eftersom utgångspunkten är, befolkningsmängd räknat, orealistisk så undrar jag vem som bryr sig!
DMustaine skrev:Hur många är så beroende av krubb att man måste stjäla det?
DMustaine skrev: Isåfall varför har de satt sig i en sådan situation?
DMustaine skrev:I Sverige har varje medborgare rätt till försörjning! Om än det sker via socialbidrag!
Isåfall varför har de satt sig i en sådan situation?
RedCloud skrev:Isåfall varför har de satt sig i en sådan situation?
Ikväll går en miljard människor och lägger sig hungriga.
Dumma jävlar som försatt sig i den situationen.
RedCloud skrev:Sniper, det var ett enkelt svar på Dumstaines:
Hur många är så beroende av krubb att man måste stjäla det?
Inte många i vårt land..
Sniperace skrev:men nu tror jag att detta gällde SVERIGE....
Sniperace skrev:JAg tror ju inte den miljarden människor går och lägger sig hungriga för att Svenne utnyttjar sitt lagstadgade skatteavdrag för resor till och från jobbet, eller sina ränteavdrag...
Sniperace skrev:frågan gällde ju legala skatteavdrag gentemot en som stjäl en limpa bröd här.
Sniperace skrev:men frågan ÄR intressant, är det fel att använda sig av de skatteregler som skapat av våra regeringer och faktum då att det är till väldigt stor del sosseregeringar som skapat de flesta sådana.
OKSniperace skrev:Själv ser jag större avdgar som fel, de borde inte vara lagstadgade så att man kommer undan skatter som borde betalts in av dem som har råd!
Sniperace skrev:men så länge de ÄR lagliga ska man väl inte klaga?
Sniperace skrev:jag tror de flesta utnyttjar alla avdrag de är berättigade till, även F.I.S.T
och du, eller?
theward skrev:Det är skillnad på att bluffa,luras, stjäla osv för man mer eller mindre måste och på att göra det "bara för man kan"
visst finns det många som går hungriga i Sverige och lider av näringsbrist.....
Men ingen dör av svält...än så länge
Sniperace skrev:men vem är det man ska klaga på, de som skpar dessa legala avdrag, eller dem som ANVÄNDER dem?
på det sättet blir ju den som använder sitt reseavdrag lika skyldig som den som använder övriga avdrag eller hur?
Moral kan man iaf ha, om man har råd med detF.I.S.T skrev:Sniperace skrev:men vem är det man ska klaga på, de som skpar dessa legala avdrag, eller dem som ANVÄNDER dem?
på det sättet blir ju den som använder sitt reseavdrag lika skyldig som den som använder övriga avdrag eller hur?
Man kan klaga på lagarna, och moral
moralisk och även laglig.
redalert skrev:Antingen har man sin egen moral och lever efter den eller så låter man andra sätta en moral som man så fort tillfälle gives bryter emot!
och exakt vad menar du med det??redalert skrev:Antingen har man sin egen moral och lever efter den eller så låter man andra sätta en moral som man så fort tillfälle gives bryter emot!