DirtyDog 2013-05-17, 13:58
Vercingetorix skrev: Sossar ee lata skrev:Här ska inte förstatligas något, är man aktiv så får man en bra skola att går i!
Håller inte med. Utbildningsuppdraget är en statlig angelägenhet där likvärdigheten är av yttersta vikt. Idag används skolan som budgetregulator i många kommuner vilket bl a resulterar i resultatförsämringar. Från skolans håll är åsikten klar. Perssons kommunalisering var en katastrof.
Vi är överens även om jag inte anser att man skall skylla just på Persson. VPK gav ju honom sitt stöd.
Beslutet klubbades igenom i riksdagen 8 december 1989 efter att Socialdemokraterna fått majoritet genom stöd från Vänsterpartiet, (Vpk). Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot.
Göran Persson, dåvarande skolminister, skriver i sina memoarer Min väg, mina val att "Jag är övertygad om att jag resonerade rätt, även om jag samtidigt insåg varför lärarna gjorde sådant motstånd. Den statliga kopplingen gav dem högre status i förhållande till kommunalanställda. Jag förstod deras motstånd, men det gamla systemet var dödsdömt".Det handlar inte om att förstatliga skolorna, det ville ju inte ens RC, utan om att se till att skolorna har SAMMA uppdragsgivare som ställer SAMMA kunskapskrav på samtliga elever och att t.ex. centralprov visar dels hur utbildningen fungerar på en skola och vilka betyg som de skall tillåtas att dela ut. Betygssnittet på en skola skall inte kunna ligga på medel om alla prover visar att deras kunskaper ligger långt UNDER medel.
Jag anser dessutom att staten skall ha kunskapskrav på sina prov som gör att SAMTLIGA skolor i landet kan tvingas dela ut betyg som ligger under medel. Medel skall alltså inte vara median utan ett uppsatt krav som revideras vid behov.