Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
RedMentalCase
DirtyDog
RedCloud
DMustaine
8 posters

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  DMustaine 2013-05-16, 20:24

    "Många S-kommuner ligger i topp när det gäller resurser till skolan, men får inte valuta för pengarna. Resultatet är nedslående för de vänsterstyrda kommunerna. På punkt efter punkt levererar de sämre resultat än i den blå delen av landet"

    http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolresultat

    Ridå?


    Senast ändrad av DMustaine den 2013-05-16, 20:28, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  RedCloud 2013-05-16, 20:26

    Rätt länk:

    http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolresultat

    Exakt vad är det du vill att vi ska tycka om det här ?
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  DMustaine 2013-05-16, 20:30

    RedCloud skrev:Rätt länk:

    http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolresultat

    Exakt vad är det du vill att vi ska tycka om det här ?

    Åtgärdat, tack!
    Du får tycka vad du vill, jag serverar dig kalla fakta!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  RedCloud 2013-05-16, 20:35

    Du får tycka vad du vill, jag serverar dig kalla fakta!

    Det jag tycker är att skolan borde förstatligas för att sådana här skillnader inte ska uppstå.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  DirtyDog 2013-05-16, 21:13

    RedCloud skrev:
    Du får tycka vad du vill, jag serverar dig kalla fakta!

    Det jag tycker är att skolan borde förstatligas för att sådana här skillnader inte ska uppstå.
    Åtminstone borde staten vara UPPDRAGSGIVARE och se till att alla skolor uppfyller kraven. Om man själv driver skiten blir det besvärligare att hantera blåslampan som skall vara riktad mot röven på rektorerna. Twisted Evil
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  RedCloud 2013-05-17, 06:56

    Åtminstone borde staten vara UPPDRAGSGIVARE

    Det var det jag avsåg, huvudmannaskap alltså, inte som nu de enskilda kommunerna...
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  DirtyDog 2013-05-17, 09:32

    Enligt företrädare för SOM-institutet vid Göteborgs universitet finns det inom alla väljargrupper en klar övervikt för att förstatliga, jämfört med de väljare som vill behålla kommunaliseringen.

    http://debatt.svt.se/2013/05/06/lyssna-pa-valjarna-det-ar-dags-att-forstatliga-skolan/

    Inte ofta det finns en så politisk samsyn. Wink
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  RedMentalCase 2013-05-17, 11:30

    DMustaine skrev:"Många S-kommuner ligger i topp när det gäller resurser till skolan, men får inte valuta för pengarna. Resultatet är nedslående för de vänsterstyrda kommunerna. På punkt efter punkt levererar de sämre resultat än i den blå delen av landet"

    http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolresultat

    Ridå?

    Kravlöshet har alltid varit normen för s, se till att alla blir lika bra menas av s att alla ska bli lika dåliga.
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  Sossar ee lata 2013-05-17, 11:41

    Här ska inte förstatligas något, är man aktiv så får man en bra skola att går i!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  Vercingetorix 2013-05-17, 13:39

    Sossar ee lata skrev:Här ska inte förstatligas något, är man aktiv så får man en bra skola att går i!

    Håller inte med. Utbildningsuppdraget är en statlig angelägenhet där likvärdigheten är av yttersta vikt. Idag används skolan som budgetregulator i många kommuner vilket bl a resulterar i resultatförsämringar. Från skolans håll är åsikten klar. Perssons kommunalisering var en katastrof.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  DirtyDog 2013-05-17, 13:58

    Vercingetorix skrev:
    Sossar ee lata skrev:Här ska inte förstatligas något, är man aktiv så får man en bra skola att går i!

    Håller inte med. Utbildningsuppdraget är en statlig angelägenhet där likvärdigheten är av yttersta vikt. Idag används skolan som budgetregulator i många kommuner vilket bl a resulterar i resultatförsämringar. Från skolans håll är åsikten klar. Perssons kommunalisering var en katastrof.
    Vi är överens även om jag inte anser att man skall skylla just på Persson. VPK gav ju honom sitt stöd. Wink

    Beslutet klubbades igenom i riksdagen 8 december 1989 efter att Socialdemokraterna fått majoritet genom stöd från Vänsterpartiet, (Vpk). Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot.

    Göran Persson, dåvarande skolminister, skriver i sina memoarer Min väg, mina val att "Jag är övertygad om att jag resonerade rätt, även om jag samtidigt insåg varför lärarna gjorde sådant motstånd. Den statliga kopplingen gav dem högre status i förhållande till kommunalanställda. Jag förstod deras motstånd, men det gamla systemet var dödsdömt".


    Det handlar inte om att förstatliga skolorna, det ville ju inte ens RC, utan om att se till att skolorna har SAMMA uppdragsgivare som ställer SAMMA kunskapskrav på samtliga elever och att t.ex. centralprov visar dels hur utbildningen fungerar på en skola och vilka betyg som de skall tillåtas att dela ut. Betygssnittet på en skola skall inte kunna ligga på medel om alla prover visar att deras kunskaper ligger långt UNDER medel.

    Jag anser dessutom att staten skall ha kunskapskrav på sina prov som gör att SAMTLIGA skolor i landet kan tvingas dela ut betyg som ligger under medel. Medel skall alltså inte vara median utan ett uppsatt krav som revideras vid behov.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  RedMentalCase 2013-05-17, 15:30

    DirtyDog skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sossar ee lata skrev:Här ska inte förstatligas något, är man aktiv så får man en bra skola att går i!

    Håller inte med. Utbildningsuppdraget är en statlig angelägenhet där likvärdigheten är av yttersta vikt. Idag används skolan som budgetregulator i många kommuner vilket bl a resulterar i resultatförsämringar. Från skolans håll är åsikten klar. Perssons kommunalisering var en katastrof.
    Vi är överens även om jag inte anser att man skall skylla just på Persson. VPK gav ju honom sitt stöd. Wink

    Beslutet klubbades igenom i riksdagen 8 december 1989 efter att Socialdemokraterna fått majoritet genom stöd från Vänsterpartiet, (Vpk). Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot.

    Göran Persson, dåvarande skolminister, skriver i sina memoarer Min väg, mina val att "Jag är övertygad om att jag resonerade rätt, även om jag samtidigt insåg varför lärarna gjorde sådant motstånd. Den statliga kopplingen gav dem högre status i förhållande till kommunalanställda. Jag förstod deras motstånd, men det gamla systemet var dödsdömt".


    Det handlar inte om att förstatliga skolorna, det ville ju inte ens RC, utan om att se till att skolorna har SAMMA uppdragsgivare som ställer SAMMA kunskapskrav på samtliga elever och att t.ex. centralprov visar dels hur utbildningen fungerar på en skola och vilka betyg som de skall tillåtas att dela ut. Betygssnittet på en skola skall inte kunna ligga på medel om alla prover visar att deras kunskaper ligger långt UNDER medel.

    Jag anser dessutom att staten skall ha kunskapskrav på sina prov som gör att SAMTLIGA skolor i landet ka

    n tvingas dela ut betyg som ligger under medel. Medel skall alltså inte vara median utan ett uppsatt krav som revideras vid behov.

    Teoretiska sagor, krav och mål på ett papper förändrar inte faktum, en del av dagens elever klarar inte av att lära sig att läsa skriva och räkna.
    Varför och vilka det handlar om i första hand vet ju alla.

    Löften från politiker om mer resurser till allt och alla förändrar inte det, det krävs andra beslut, Björklund är inne på rätt spår.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  Dao 2013-05-17, 16:01

    DMustaine skrev:"Många S-kommuner ligger i topp när det gäller resurser till skolan, men får inte valuta för pengarna. Resultatet är nedslående för de vänsterstyrda kommunerna. På punkt efter punkt levererar de sämre resultat än i den blå delen av landet"

    http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolresultat

    Ridå?

    Nej!

    Kommunerna styr inte pedagogiken i sko´lorna, så sambanden som du tar upp är oligiska. Däremot fins det andra samband som är av intresse här, och det är att det är problemkommuner som vänstern väljs fram, medan högern finns representerad i många kommuner som inte har en rad sociala och ekonomiska problem.

    Och det är nog mer DET som återspeglar statistiken!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  RedCloud 2013-05-17, 16:15

    Varför och vilka det handlar om i första hand vet ju alla.

    Nej berätta.....
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  DirtyDog 2013-05-17, 19:47

    Dao skrev:Däremot fins det andra samband som är av intresse här, och det är att det är problemkommuner som vänstern väljs fram, medan högern finns representerad i många kommuner som inte har en rad sociala och ekonomiska problem.

    Och det är nog mer DET som återspeglar statistiken!
    Hönan eller ägget?
    Och motståndarna hävdar att i kommuner med vänstermakt så får man ekonomiska problem medans kommuner där högerpartier styr så blomstrar man mer och mer.

    Orsaken är som regel sparsamhet och beskattning. Är man ekonomisk så kan man hålla nere skatterna vilket lockar höginkomsttagare vilket ger en nettoeffekt.

    Är man slösaktig och bygger en massa idrottshallar så kostar det mer skattepengar vilket skrämmer bort höginkomsttagare och ökar utbudet på bostäder vilket sänker priserna och lockar låginkomsttagare. För att kompensera så höjer man skatterna ytterligare och det blir en ond spiral.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  Vercingetorix 2013-05-18, 02:33

    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:Däremot fins det andra samband som är av intresse här, och det är att det är problemkommuner som vänstern väljs fram, medan högern finns representerad i många kommuner som inte har en rad sociala och ekonomiska problem.

    Och det är nog mer DET som återspeglar statistiken!
    Hönan eller ägget?
    Och motståndarna hävdar att i kommuner med vänstermakt så får man ekonomiska problem medans kommuner där högerpartier styr så blomstrar man mer och mer.

    Orsaken är som regel sparsamhet och beskattning. Är man ekonomisk så kan man hålla nere skatterna vilket lockar höginkomsttagare vilket ger en nettoeffekt.

    Är man slösaktig och bygger en massa idrottshallar så kostar det mer skattepengar vilket skrämmer bort höginkomsttagare och ökar utbudet på bostäder vilket sänker priserna och lockar låginkomsttagare. För att kompensera så höjer man skatterna ytterligare och det blir en ond spiral.

    En omedelbar fråga blir hur många höginkomsttagare som väljer bostadsort efter skattesats.. Så j-a stor skillnad är det väl ändå inte?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  Secrist 2013-05-18, 10:02

    Vercingetorix skrev:
    DirtyDog skrev:
    Dao skrev:Däremot fins det andra samband som är av intresse här, och det är att det är problemkommuner som vänstern väljs fram, medan högern finns representerad i många kommuner som inte har en rad sociala och ekonomiska problem.

    Och det är nog mer DET som återspeglar statistiken!
    Hönan eller ägget?
    Och motståndarna hävdar att i kommuner med vänstermakt så får man ekonomiska problem medans kommuner där högerpartier styr så blomstrar man mer och mer.

    Orsaken är som regel sparsamhet och beskattning. Är man ekonomisk så kan man hålla nere skatterna vilket lockar höginkomsttagare vilket ger en nettoeffekt.

    Är man slösaktig och bygger en massa idrottshallar så kostar det mer skattepengar vilket skrämmer bort höginkomsttagare och ökar utbudet på bostäder vilket sänker priserna och lockar låginkomsttagare. För att kompensera så höjer man skatterna ytterligare och det blir en ond spiral.

    En omedelbar fråga blir hur många höginkomsttagare som väljer bostadsort efter skattesats.. Så j-a stor skillnad är det väl ändå inte?

    Snarare så väljer man bostadsort efter arbete och tidigare eller nuvarande personliga kontakter etc. Tvivlar på att skattesatsen har någon avgörande betydelse.

    Sponsored content


    Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna... Empty Sv: Alliansstyrda kommuner har bästa skolorna...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:29