Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Secrist
DirtyDog
Dao
Thetaxpayer
lazy
Vercingetorix
Sniperace
Infra
12 posters

Ung och bostadslös.

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Ung och bostadslös. Empty Ung och bostadslös.

Inlägg  Infra 2013-04-26, 16:05

Så här illa har det blivit för unga i närheten av där jag bor.

Vid sidan av arbetsbristen så är bostadsbristen det största
    problemet. Jag säger att det verkar inget kul att vara ung i
    dagens råkapitalistiska värld.

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4063913.aos#xtor=AD-500-[alltomstockholm]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

"En månad här. Tre veckor där. En ockerhyra för ett privatliv.
    Relationer som spricker - på grund av Stockholms katastrofala
    bostadssituation för unga."
    Här är Joakim Carlsons berättelse.

Glöm aldrig Bo Lundgrens bevingade ord: "Jag förstår inte varför
    folk inte gör som min fru och jag: vi köpte varsin lägenhet åt barnen".

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Ung och bostadslös. Empty Sv: Ung och bostadslös.

Inlägg  Sniperace 2013-04-26, 17:01

Infra skrev:Så här illa har det blivit för unga i närheten av där jag bor.

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4063913.aos#xtor=AD-500-[alltomstockholm]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

och ändå tar vi emot så många till ett liv utan bostad....
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2013-04-26, 17:18

Ifall det både saknas arbetstillfällen och lediga bostäder skulle man ju kunna tycka att man är på fel ställe och letar...
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2013-04-26, 17:20

Sniperace skrev:

Och, där satt den... Laughing
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2013-04-26, 18:20

lazy skrev:
    Sniperace skrev:

Men men , Jag förstår inte??? Hänger det ihop?? Shocked scratch
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-04-26, 19:26

Sniperace skrev:och ändå tar vi emot så många till ett liv utan bostad....

Så det är "invandranas fel" att arrogansen inte kör en aktiv bostadspolitik?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-04-26, 19:26

Thetaxpayer skrev:
    lazy skrev:
    Sniperace skrev:

Nej!
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2013-04-26, 19:56

Dao skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    lazy skrev:
    Sniperace skrev:

Nej!

Hur tänkte du då?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-04-26, 20:55

Thetaxpayer skrev:Hur tänkte du då?

Brister i bostadspolitiken och brister i asylpolitiken, är två skilda politiska riltningar. Det enda "gemensamma" är väl att båda styrs av arrogansen.

Det finns dessutom gott om tomma lägenheter i Sverige. Men de finns där en annan riktning av politiken misslyckats; arbetsmarknadspolitiken. Där finns inga jobb, så ingen kan bo i de tomma lägenheterna!
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-04-26, 21:33

Dao skrev:Där finns inga jobb, så ingen kan bo i de tomma lägenheterna!
    Vad spelar det för roll om de ändå lever på bidrag?
    Skulle inte deras inflyttning på dessa orter ÖKA sysselsättningen för de som redan bor där?
    Fler kan jobba inom socialen, polisen, sjukvården och liknande serviceyrken som de nyinflyttade är storkonsumenter av? Cool
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2013-04-26, 21:44

DirtyDog skrev:
    Skulle inte deras inflyttning på dessa orter ÖKA sysselsättningen för de som redan bor där?
    Fler kan jobba inom socialen, polisen, sjukvården och liknande serviceyrken som de nyinflyttade är storkonsumenter av? Cool
    Killen i ingressen levde på studiemedel. Vi brukar i Sverige inte
    betrakta detta som bidrag om än det faktiskt innehåller en smärre
    bidragsdel.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-04-26, 22:03

DirtyDog skrev:

Det ena inlägget dummare än det andra, när det gäller högerkommentarer om invandrare...
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2013-04-26, 22:57

DirtyDog skrev:

Med uppenbar risk att bli kallad rasist igen så håller jag nog ändå med DD. Smile
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2013-04-26, 23:00

Thetaxpayer skrev:
    lazy skrev:
    Sniperace skrev:

Absolut inte, det var en felskrivning, självklart kommer alla få både jobb och bostad inom en inte angiven tid.. Embarassed
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-04-26, 23:04

Infra skrev:Så här illa har det blivit för unga i närheten av där jag bor.

Länk? Källa? till Lundgren.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2013-04-26, 23:15

Det är lite löjligt att påstå att bostadsproblemet för unga i Stockholm har uppkommit nu, jag var 21 när jag flyttade tillbaka och inte f-n fanns det lägenheter då såvida man inte ville sätta sig i ngn förort, pengar för att få en lägenhet i innerstan eller förorten var det som gällde, alltså exakt detsamma som nu.
    Thetaxpayer

Inlägg  Thetaxpayer 2013-04-26, 23:25

DirtyDog skrev:

Ganska klockrent faktiskt. Men bara för icke PK-folk. I städer som det råder bostadsbrist så kan ju minsta femåring räkna ut att det inte blir bättre av att pumpa in fler och fler nyanlända innan det finns bostäder.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-04-26, 23:28

men då är det väl bra att skicka dem dit där det finns lägenheter, invandringen SKAPAR ju jobb och inkomster till staten
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-04-27, 00:31

lazy skrev:Det är lite löjligt att påstå att bostadsproblemet för unga i Stockholm har uppkommit nu, jag var 21 när jag flyttade tillbaka och inte f-n fanns det lägenheter då såvida man inte ville sätta sig i ngn förort, pengar för att få en lägenhet i innerstan eller förorten var det som gällde, alltså exakt detsamma som nu.

Men det FANNS - i förorterrna. Många börjar där. Och de som har möjlighet, flyttar därifrån senare.

Vet inte när du var 21, riktigt, men det har knappast varit så illa som nu, de senaste 30-40 åren.

Detta har att göra med att det är "marknaden" som styr, och om det hade funnits bostäder till alla, kan man inte öka boendekostnaderna, och därmed vinsterna, på de som finns.

Som med arbetslösheten. Den måste finnas, för att "marknaden" skall kunna fungera som det är tänkt - alltså att göda de rika, och hålla de andra under kontroll.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-04-27, 00:32

Sniperace skrev:men då är det väl bra att skicka dem dit där det finns lägenheter, invandringen SKAPAR ju jobb och inkomster till staten

Ja, i din fascistiska stat bestämmer man vart folk skall flytta. Men nu lever vi i en demokrati!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-04-27, 11:59

Dao skrev:
    Sniperace skrev:men då är det väl bra att skicka dem dit där det finns lägenheter, invandringen SKAPAR ju jobb och inkomster till staten

Ja, i din fascistiska stat bestämmer man vart folk skall flytta. Men nu lever vi i en demokrati!

javisst, och vi saknar bostäder i de områden de vill till, är det inte så att man kan ge dem valet, flytta dit eller stanna hemma....

DU har ju varit så noga med att påstå att invandringen SKAPAR arbete och att den är lönsam, varför skapar den då inte arbete på de ställen där det ÄR arbetslöshet och tomma lägenheter, eller är din önskan att de SKA komma till ghetton i trångboddhet och misär?
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-04-27, 12:00

Dao skrev:
    lazy skrev:Det är lite löjligt att påstå att bostadsproblemet för unga i Stockholm har uppkommit nu, jag var 21 när jag flyttade tillbaka och inte f-n fanns det lägenheter då såvida man inte ville sätta sig i ngn förort, pengar för att få en lägenhet i innerstan eller förorten var det som gällde, alltså exakt detsamma som nu.

Men det FANNS - i förorterrna. Många börjar där. Och de som har möjlighet, flyttar därifrån senare.

Vet inte när du var 21, riktigt, men det har knappast varit så illa som nu, de senaste 30-40 åren.

Detta har att göra med att det är "marknaden" som styr, och om det hade funnits bostäder till alla, kan man inte öka boendekostnaderna, och därmed vinsterna, på de som finns.

Som med arbetslösheten. Den måste finnas, för att "marknaden" skall kunna fungera som det är tänkt - alltså att göda de rika, och hålla de andra under kontroll.

Hur ser det ut där marknaden inte styr?

Säger dig Kuba och Nordkorea något, spånet? Laughing
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-04-27, 12:07

Dao skrev:

I "vissa" förorter möjligen men sen de fylldes med invandrare så finns de numera ingenstans. Knappt ens på landsorten då de rev flitigt för nåt 10-tal år sedan.
    Dao skrev:
    Åfan, har alliansen styrt SÅ länge?
    Dao skrev:Detta har att göra med att det är "marknaden" som styr, och om det hade funnits bostäder till alla, kan man inte öka boendekostnaderna, och därmed vinsterna, på de som finns.
    Eeeh, marknaden styr PRISERNA som folk är villiga att betala men inte utbudet. Marknadspriserna styr dock producenterna som sällan vill bygga med förlust (om inte någon ANNAN täcker förlusterna, t.ex skattebetalare).
    Om politiker ger tillstånd för att bygga bostäder någonstans så KOMMER någon bygga bostäder där eftersom det kommer gå att hitta köpare. Om bostäderna däremot måste HYRAS ut så blir risken större för den som bygger eftersom hyresreglering styr över hur många hundra år de måste vänta på att få sin investering tillbaka.
    Med en FRI hyressättning så kommer det ALDRIG att uppstå några varaktiga underskott. Det är bara att jämföra med vilken annan produktion som helst. Ifall staten bestämmer priset på en Volvo så är detta pris det som styr över om NÅGON bil överhuvudtaget byggs. Man kan ju inte bygga bilar som går med förlust (se SAAB) i evighet.
    Nu styrde dock inte staten över SAAB's försäljningspriser utan det gjorde "Marknaden" och eftersom de krävde lägre priser än SAAB kunde klara så blev det istället konkurrenterna som sålde bilar istället.
    Dao skrev:Som med arbetslösheten. Den måste finnas, för att "marknaden" skall kunna fungera som det är tänkt - alltså att göda de rika, och hålla de andra under kontroll.
    Nej, "marknaden" behöver ingen arbetslöshet. "Marknaden" styr endast PRISET på varor och tjänster. Om marknaden kan köpa importerade kläder för halva priset som lokalt producerade dito så kommer marknaden tvinga lokala tillverkare att ANTINGEN sälja billigare ELLER bli arbetslösa. MARKNADEN tjänar aldrig något på att någon blir arbetslös, speciellt inte om priset för att försörja dessa läggs på importtullar. Marknaden kommer ALLTID att tjäna på ett STORT utbud vilket tillåter marknaden att SÄNKA priserna vilket är något som MARKNADEN, alltså konsumenterna ständigt gör genom att styra efterfrågan. Marknaden, alltså kunderna, TVINGAR producenterna att sänka priset på äldre modeller ifall nya kostar lika mycket i inköp. Annars köper marknaden bara de nyare modellerna och de gamla blir osäljbara.

Marknaden styr så att paraplyer blir billigare i länder där det aldrig regnar (TROTS att producenten ständigt vill få ut MAX lönsamhet). Marknaden styr priset på skidutrustning men kan dock inte styra över vädret. Producenterna som ständigt vill få ut max ersättning måste dock acceptera ett pris utan vinst om det inte faller någon snö. Marknaden brukar inte vara så villig att betala bra för skidor då och producenten som förlorar pengar på sin tillverkning drar ned på produktionen. När sen snön vräker ned nästa år och producenten inte har kapacitet för att tillverka för att mätta efterfrågan så drivs marknadspriset upp (av konsumenterna som vanligt) och fler blir nu intresserade av att PRODUCERA skidor. När sen några snöfria år återkommer så kommer konkurrensen mellan producenterna driva ned marknadspriset mot NOLL i lönsamhet igen och arbetslöshet kommer att uppstå. Detta är dock inte för att "Marknaden" kräver arbetslöshet utan för att marknaden ständigt spelar ut producenter mot varann i avsikt att ständigt få lägsta pris.

Marknadspriset för en produkt eller tjänst kommer därför ALLTID att vara det LÄGSTA priset som någon erbjuder för denna vara eller tjänst. De som håller högre priser kommer endast lyckas med att sälja sin produkt eller tjänst ifall de lyckas övertyga marknaden om att den är bättre i kvalité eller på något annat sätt ger ett mervärde.

Ju fler som jobbar desto större konkurrens vilket gynnar marknadens ständiga mål, LÄGRE priser.

Marknaden gynnar alltså de som tillverkar saker billigare i tredje världen. Inte för att marknaden är opatriotisk utan ständigt strävar efter billigare priser. Kampanjer som berättar om vidriga förhållanden på fabriker i utlandet kan påverka marknadspriset för dessa billiga produkter att sjunka ännu mer om kunderna (marknaden) köper svensk-tillverkat av emotionella eller patriotiska skäl.
    Tillverkarna i utlandet tvingas då att sänka priset ytterligare eller att tvätta bort stämpeln som elaka mot sina anställda. Vad de väljer beror på om de kan hitta köpare i andra länder istället. I slutändan kan alltså marknaden tvinga företag att förbättra villkoren för sina anställda. Likadant är det för äggproducenter. Om alla väljer att köpa ägg som är märkta med texten "Frigående höns som får gå ute hur mycket de vill och spela fotboll på fritiden" så kommer de tvingas att sluta producera ägg från höns som ständigt sitter inlåsta i en liten bur. Det spelar ingen roll hur mycket de lockar oss att köpa de andra. Marknaden kommer ALLTID tvinga dem att anpassa sin produktion eller gå under.

Om politikerna subventionerar alla som köper solenergi-utrustning så kommer marknaden för dessa produkter att öka, men inte nödvändigtvis priset. Förutsättningarna för att ÖKA priset ökar dock för producenten, allt hänger ju på hur många som står i kö för produkterna och hur många som kan tillverka. Det troliga är dock att priset stiger då politikerna subventionerar och det framstår som billigare (även om politikerna ju tar sina pengar från OSS).

Marknaden strävar alltså nästan ständigt till att antingen sänka priset eller höja kvalitén. Marknaden har aldrig varit, och kommer heller aldrig att bli, intresserad av att "göda några rika" (tvärt om egentligen) eller hålla "de andra" (vilka andra?) under någon kontroll. Marknaden vill normalt ha så lite regler som möjligt, men dessa spelar dock mindre roll då marknaden ständigt anpassar sig till ALLA regler och skatter som myndigheter kan tänkas hitta på.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-04-27, 14:56

Sniperace skrev:
    Dao skrev:

javisst, och vi saknar bostäder i de områden de vill till, är det inte så att man kan ge dem valet, flytta dit eller stanna hemma....

DU har ju varit så noga med att påstå att invandringen SKAPAR arbete och att den är lönsam, varför skapar den då inte arbete på de ställen där det ÄR arbetslöshet och tomma lägenheter, eller är din önskan att de SKA komma till ghetton i trångboddhet och misär?

Det måste också finnas en arbetsmarknadspolitik som gynnar detta också! Idag finns det bara en ekonomisk politik för att betala av utlandslånet, dra ner på skatten och se till att McDonalds får mer vinster!
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-04-27, 15:25

Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:

Det måste också finnas en arbetsmarknadspolitik som gynnar detta också! Idag finns det bara en ekonomisk politik för att betala av utlandslånet, dra ner på skatten och se till att McDonalds får mer vinster!

Jasså det säger du? Razz

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 03:26