DMustaine skrev:Är det inte dags att daroen lägger ned sin islamistpropaganda? Vem tror han att han lurar?
Han lurar väl infra, rc och foliet!
DMustaine skrev:Är det inte dags att daroen lägger ned sin islamistpropaganda? Vem tror han att han lurar?
Islam utgår från koranen som enligt dem har skapats av gud och därför är PERFEKT!Dao skrev:DirtyDog skrev:Sant, men islamister (alltså inte vanliga muslimer) verkar för en politisk islam som gör anspråk på att vara en ideologi.RedCloud skrev:Båda ideologierna
Det ena är en ideologi det andra en religion....upplysningsvis
Muslimska brödraskapet t.ex är en religiös och politisk organisation. Islam är enligt Muslimska brödraskapet det perfekta samhällssystemet. Alla andra system har skapats av människan men islam vilar på uppenbarelsen från gud och är därför perfekt. Islam bör därför, enligt Muslimska brödraskapet, vara utgångspunkten för den muslimska individen, familjen, samhället och lagstiftningen. Muslimska brödraskapet är mot sekulär lagstiftning och anser att lagarna i ett samhälle ska härledas ur sharia. Islam utgår från koranen och den den så kallade heliga seden, sunna. Uppenbarelsen och det sätt Muhammed och de första muslimerna levde ska bestämma vad som är det riktiga islam och detta islam gäller överallt och alltid.
Inget utrymme för nytänkande alltså!
Islam förändras hela tiden och överallt!
Infra skrev:Tja. Många blir offer för hatpropagandan.Secrist skrev:Dao skrev:http://www.aimislam.com/van-doorn-the-dutch-islamophobe-and-far-right-politician-converts-to-islam/
Där ser man!
Tänk vad som kan ske när man faktiskt börjar STUDERA det man tidigare var rädd för!
När följer Sniper och Lazy på?
Tja, jag pluggade med en tjej som koverterat från Islam till Kristendomen på grund av att hon uppfattade Islam som för aggressivt. Så motsatsen till ditt exempel finns också.
Islam utgår från koranen som enligt dem har skapats av gud och därför är PERFEKT!DirtyDog skrev:Islam förändras hela tiden och överallt!
DirtyDog skrev:Islam utgår från koranen som enligt dem har skapats av gud och därför är PERFEKT!Dao skrev:Islam förändras hela tiden och överallt!
Menar du möjligtvis att gud ständigt ändrar i Koranen eller menar du att man väljer att tolka den så att den ständigt passar dagens situation?
Fast nu talar du om länder där inte MB haft inflytande över så länge förmodar jag? De anser ju att alla lagar skall utgå från Sharia och Koranen. Orsaken är ju att de är skapade av GUD och inte av människor (som enligt MB inte kan skapa vettiga samhällssystem).Dao skrev:Tolkningarna förändras ständigt, med nya tider och nya miljöer. Dessutom är "reglerna" som finns, väldigt få från Koranen, oftast mycket flexibla ochj rättar sig efter omständigheterna!
DirtyDog skrev:DirtyDog skrev:Islam utgår från koranen som enligt dem har skapats av gud och därför är PERFEKT!Dao skrev:Islam förändras hela tiden och överallt!
Menar du möjligtvis att gud ständigt ändrar i Koranen eller menar du att man väljer att tolka den så att den ständigt passar dagens situation?Fast nu talar du om länder där inte MB haft inflytande över så länge förmodar jag? De anser ju att alla lagar skall utgå från Sharia och Koranen. Orsaken är ju att de är skapade av GUD och inte av människor (som enligt MB inte kan skapa vettiga samhällssystem).Dao skrev:Tolkningarna förändras ständigt, med nya tider och nya miljöer. Dessutom är "reglerna" som finns, väldigt få från Koranen, oftast mycket flexibla ochj rättar sig efter omständigheterna!
Dao skrev:
Tolkningarna förändras ständigt, med nya tider och nya miljöer. Dessutom är "reglerna" som finns, väldigt få från Koranen, oftast mycket flexibla ochj rättar sig efter omständigheterna!
lazy skrev:Dao skrev:
Tolkningarna förändras ständigt, med nya tider och nya miljöer. Dessutom är "reglerna" som finns, väldigt få från Koranen, oftast mycket flexibla ochj rättar sig efter omständigheterna!
Och ändå säger Imamerna att Koranen till skillnad från Torah och Bibeln inte kan ändras oavsett vilken tid och i vilken världsdel man befinner sig.
TOLKNINGARNA ändras ständigt
RedCloud skrev:TOLKNINGARNA ändras ständigt
Den som arbetar på sabbaten ska dö......
RedCloud skrev:TOLKNINGARNA ändras ständigt
Dao skrev:RedCloud skrev:TOLKNINGARNA ändras ständigt
???
RedCloud skrev:Dao skrev:RedCloud skrev:TOLKNINGARNA ändras ständigt
???
Jo ja menar i GA testamentet finns den skrivelsen. Vad jag vet jobbar man både som jude och kristen på sabbaten. Alltså ändras tolkningarna efter tid...
Det här kan bli intressant.
Dao skrev:lazy skrev:Dao skrev:
Och ändå säger Imamerna att Koranen till skillnad från Torah och Bibeln inte kan ändras oavsett vilken tid och i vilken världsdel man befinner sig.
Torah och Bibeln kan inte heller ändras.
Vet inte vad du inte fattar, riktgt. TOLKNINGARNA ändras ständigt, vilket innebär att religionen ständigt är i förändring! Detta OAVSETT om Koranen I SIG är oförändrad!
Den kristna "läran" utvecklas i takt med det samhälle och dess värderingar som den predikas i.RedCloud skrev:Dao skrev:RedCloud skrev:TOLKNINGARNA ändras ständigt
???
Jo ja menar i GA testamentet finns den skrivelsen. Vad jag vet jobbar man både som jude och kristen på sabbaten. Alltså ändras tolkningarna efter tid...
formsvackan skrev:Den kristna "läran" utvecklas i takt med det samhälle och dess värderingar som den predikas i.RedCloud skrev:Dao skrev:RedCloud skrev:TOLKNINGARNA ändras ständigt
???
Att framgångsteologin har sitt ursprung i USA är inget konstigt alls .....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Framg%C3%A5ngsteologi
... men många i bl.a. vårt land har svårt att få ihop detta med vad de uppfattar som bibelns "traditionella syn" på pengar.
"Jesus sade till sina lärjungar: "Amen säger jag er: det är svårt för en rik att komma in i himmelriket.
Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike."
Det kan i sammanhanget för somliga vara litet svårbegripligt varför Gud då vill göra det svårare för oss om vi alla ska få bli stenrika ....
..... bara vi först i tro offrar det vi redan har till församlingen/predikanten vill säga. Oops !
formsvackan skrev:Den kristna "läran" utvecklas i takt med det samhälle och dess värderingar som den predikas i.
Att framgångsteologin har sitt ursprung i USA är inget konstigt alls ...
I sammanhanget bör tas hänsyn till att i stort sett alla predikanter i USA varit/är egna företagare. Att i ett land där du normalt värderas endast utifrån hur mycket pengar du har lockar man förmodligen inte många kunder med att predika nåt liknade detta.Dao skrev:formsvackan skrev:Den kristna "läran" utvecklas i takt med det samhälle och dess värderingar som den predikas i.
Att framgångsteologin har sitt ursprung i USA är inget konstigt alls ...
Faktum är att USA:s kapitalistiska grundtanke troligen har sin ursprung från kalvinismen, en rörelse som uppstod i Europa under 1500-talet, som hade en grundsyn att rikedom var en välsignelse från Gud. Dessa olika rörelser dessa tankar skapade jagades dock bort från Europa - och de tog sig en fristad i just USA. Där utvecklades de vidare till dagens framgångsteologi, och kan ha varit gnistan till den amerikanska varianden på kapitalism. En teologisk ursäkt för ekonomisk ojämlikhet och förtryck, om man vill!
Det lustiga är att det är lite i denna gruppering som den kristna fundamentalismen, med bokstavstroende, växte upp - vilket låter lite konstigt, med tanke på Jesus ord om rikingar...
Men extremism är just aldrig logisk...
formsvackan skrev:
I sammanhanget bör tas hänsyn till att i stort sett alla predikanter i USA varit/är egna företagare. Att i ett land där du normalt värderas endast utifrån hur mycket pengar du har lockar man förmodligen inte många kunder med att predika nåt liknade detta.
Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den förre och förakta den senare. I kunnen icke tjäna både Gud och Mamon.
Luk. 16:13.
Kan man inte ändra på samhällets värderingar, får man ändra på budskapet. Business as usual ....
Maranata, jäkla amatörer jämfört med trosrörelsen, där snackar vi stora pengar .......lazy skrev:"Tyvärr" får jag hålla med fs här, jag skulle tro att majoriteten av USA:s sk fripredikanter har plockat skjortan av sina medlemmar ngt som f.ö Maranatarörelsen m.fl gjort här i Sverige också men wtf, du kommer ju till himlen(?)
Jo, men man ska nog inte som många tro att alla galningar återfinns på den muslimska planhalvan.lazy skrev:tacka vet jag ett sekulärt samhälle där var och en får bli salig på sin tro utan förtryck.
formsvackan skrev:Jo, men man ska nog inte som många tro att alla galningar återfinns på den muslimska planhalvan.lazy skrev:tacka vet jag ett sekulärt samhälle där var och en får bli salig på sin tro utan förtryck.
Hur tror du att de religiösa galningar som trots allt är på gränsen till oändligt många i USA uppfattade ordet "crusade" ?Thetaxpayer skrev:Inte alla men helt klart de flesta som är beredda att dö och döda i sin gud och religions namn.formsvackan skrev:Jo, men man ska nog inte som många tro att alla galningar återfinns på den muslimska planhalvan.lazy skrev:tacka vet jag ett sekulärt samhälle där var och en får bli salig på sin tro utan förtryck.