Då är vi överens. Då man tydligen har kunnat ångra poströster så har denna möjlighet att kontrollera poströster alltså funnits tidigare? Det skulle ju annars inte gå att ångra dessa, eller hur?formsvackan skrev:Jag har HELA TIDEN vänt mig emot, och gör så fortfarande, en teknisk lösning där det kan finnas några som helst möjligheter att koppla ihop personer med deras avlagda röster. Något sådant hör fasiken inte hemma i en demokrati.DirtyDog skrev:Jag måste medge att detta låter MYCKET märkligt.
Både det faktum att någon skulle tvinga någon att rösta på ett speciellt sätt samt att man skall kunna rösta ännu en gång. Det låter ju helt sjukt. Det går ju inte med dagens system så VARFÖR skulle det införas i framtiden?
Menar man att poströsten inte innehåller personuppgifter utan istället nån kod som står på kuvertet som man slumpvis väljer vid röstningstillfället som man kan hänvisa till när man makulerar rösten? Isåfall skulle detta gå att genomföra även vid en elektronisk röstning. Nåja, som jag skrev tidigare så låter det märkligt och varför tillåta att folk ångrar sig? Jävla trams!
Läste du inte mitt förra svar? Jag var ju emot detta?formsvackan skrev:Du och dina meningsfränder på högerkanten kan kanske fundera över om ni skulle se detta som acceptabelt i någon av de "kommunistdiktaturer" ni så gärna ylar om, t.ex. Kuba. Vilka möjligheter till förföljelse av oliktänkande detta skulle kunna innebära tror jag du inser om du tänker efter en halv sekund.
Men när det gäller röstning i en diktatur så spelar det ingen roll då de ALLTID kommer att kunna kontrollera hur man röstar om de verkligen vill.
Tja, om du får ett datum med klockslag när du röstat och en kod som kvitto så kanske man skulle kunna spåra rösten på detta sätt? Detta kvitto blir ju inte kopplat till dig personligen om man inte röstar hemifrån. Fast röstning hemifrån går väl aldrig att göra 100% säker från spårbarhet? Förstår inte hur det skulle kunna ordnas?formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja veta hur denne Beckman tänker här. Jag ser inte hur jag kan ändra min röst med mindre än att den tidigare avlagda på något sätt finns kopplad till just mig. Har norrbaggarna löst detta vore det intressant att få veta hur.