Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
Secrist
Sossar ee lata
Sniperace
RedCloud
DirtyDog
9 posters

E-röstning

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

E-röstning - Sida 2 Empty Sv: E-röstning

Inlägg  DirtyDog 2013-04-17, 19:37

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Jag måste medge att detta låter MYCKET märkligt.
    Både det faktum att någon skulle tvinga någon att rösta på ett speciellt sätt samt att man skall kunna rösta ännu en gång. Det låter ju helt sjukt. Det går ju inte med dagens system så VARFÖR skulle det införas i framtiden?
    Jag har HELA TIDEN vänt mig emot, och gör så fortfarande, en teknisk lösning där det kan finnas några som helst möjligheter att koppla ihop personer med deras avlagda röster. Något sådant hör fasiken inte hemma i en demokrati.
    Då är vi överens. Då man tydligen har kunnat ångra poströster så har denna möjlighet att kontrollera poströster alltså funnits tidigare? Det skulle ju annars inte gå att ångra dessa, eller hur?
    Menar man att poströsten inte innehåller personuppgifter utan istället nån kod som står på kuvertet som man slumpvis väljer vid röstningstillfället som man kan hänvisa till när man makulerar rösten? Isåfall skulle detta gå att genomföra även vid en elektronisk röstning. Nåja, som jag skrev tidigare så låter det märkligt och varför tillåta att folk ångrar sig? Jävla trams!
    formsvackan skrev:Du och dina meningsfränder på högerkanten kan kanske fundera över om ni skulle se detta som acceptabelt i någon av de "kommunistdiktaturer" ni så gärna ylar om, t.ex. Kuba. Vilka möjligheter till förföljelse av oliktänkande detta skulle kunna innebära tror jag du inser om du tänker efter en halv sekund.
    Läste du inte mitt förra svar? Jag var ju emot detta?
    Men när det gäller röstning i en diktatur så spelar det ingen roll då de ALLTID kommer att kunna kontrollera hur man röstar om de verkligen vill.
    formsvackan skrev:Jag skulle gärna vilja veta hur denne Beckman tänker här. Jag ser inte hur jag kan ändra min röst med mindre än att den tidigare avlagda på något sätt finns kopplad till just mig. Har norrbaggarna löst detta vore det intressant att få veta hur.
    Tja, om du får ett datum med klockslag när du röstat och en kod som kvitto så kanske man skulle kunna spåra rösten på detta sätt? Detta kvitto blir ju inte kopplat till dig personligen om man inte röstar hemifrån. Fast röstning hemifrån går väl aldrig att göra 100% säker från spårbarhet? Förstår inte hur det skulle kunna ordnas?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-04-17, 20:03

DirtyDog skrev: Då är vi överens. Då man tydligen har kunnat ångra poströster så har denna möjlighet att kontrollera poströster alltså funnits tidigare? Det skulle ju annars inte gå att ångra dessa, eller hur?

Menar man att poströsten inte innehåller personuppgifter utan istället nån kod som står på kuvertet som man slumpvis väljer vid röstningstillfället som man kan hänvisa till när man makulerar rösten?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtidsr%C3%B6stning

När vallokalen stängt så prickas förtidsrösterna av mot röstlängden. Om väljaren röstat i lokalen så kasseras förtidsrösten. Om väljaren inte röstat i lokalen separeras röstkortet från valkuverten innan de läggs i valurnan.
    DirtyDog skrev:Tja, om du får ett datum med klockslag när du röstat och en kod som kvitto så kanske man skulle kunna spåra rösten på detta sätt? Detta kvitto blir ju inte kopplat till dig personligen om man inte röstar hemifrån. Fast röstning hemifrån går väl aldrig att göra 100% säker från spårbarhet? Förstår inte hur det skulle kunna ordnas?
    Oavsett hur du löser detta i någon databas kommer spårbarheten GARANTERAT att finnas där. Allt kan naturligtvis kokas ner till rutiner och procedurer vilket kan försvåra spårning nåt grönjävligt mycket, men de som kontrollerar systemet kontrollerar också .........

Vi vet idag inte vilka som sitter vid makten imorgon !
    DirtyDog skrev:Men när det gäller röstning i en diktatur så spelar det ingen roll då de ALLTID kommer att kunna kontrollera hur man röstar om de verkligen vill.
    Javisst, men vi ska väl för fasiken inte använda avanverad teknologi till att underlätta för sådant tjyv och rackarspel.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-04-17, 22:34

formsvackan skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtidsr%C3%B6stning

När vallokalen stängt så prickas förtidsrösterna av mot röstlängden. Om väljaren röstat i lokalen så kasseras förtidsrösten. Om väljaren inte röstat i lokalen separeras röstkortet från valkuverten innan de läggs i valurnan.
    Alltså har de min röst lagrad tillsammans med mina personuppgifter precis som jag trodde. Det vore ju omöjligt att förhindra en spårbar koppling där. Då kunde de ju inte veta ifall de skulle kassera poströsten. Laughing
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Tja, om du får ett datum med klockslag när du röstat och en kod som kvitto så kanske man skulle kunna spåra rösten på detta sätt? Detta kvitto blir ju inte kopplat till dig personligen om man inte röstar hemifrån. Fast röstning hemifrån går väl aldrig att göra 100% säker från spårbarhet? Förstår inte hur det skulle kunna ordnas?
    Oavsett hur du löser detta i någon databas kommer spårbarheten GARANTERAT att finnas där. Allt kan naturligtvis kokas ner till rutiner och procedurer vilket kan försvåra spårning nåt grönjävligt mycket, men de som kontrollerar systemet kontrollerar också .........
    Förvisso, men om 50 personer registrerar sig i en lokal och finns där och röstar inom ett 10 minuters intervall så torde det vara snudd på omöjligt för NÅGON databas att veta VEM av individerna som klickade på "Skicka in" NÄR (om man inte registreras även när man lämnar lokalen).
    formsvackan skrev:Vi vet idag inte vilka som sitter vid makten imorgon !
    Nej, men du menar att det finns en risk för att någon gör en statskupp samma dag som röstningen sker och innan alla uppgifter har raderats? Tja, vill man vara paranoid så varför inte? Rolling Eyes
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Men när det gäller röstning i en diktatur så spelar det ingen roll då de ALLTID kommer att kunna kontrollera hur man röstar om de verkligen vill.
    Javisst, men vi ska väl för fasiken inte använda avanverad teknologi till att underlätta för sådant tjyv och rackarspel.
    Underlätta hurdå? Menar du att datafilerna skulle sparas EFTER valdagen av nån anledning?

Varför göra en höna av en fjäder? Rolling Eyes
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2013-04-18, 08:35

Personligen är jag för internetröstning. Det kan öppna vägen till mer direktdemokrati genom fler folkomröstningar.

Nackdelen med internetröstning heter FRA, Ipred och andra datalagringsdirektiv. Regeringen har genomfört lagar som, effektivt, skall hålla reda på vad vi gör på datorn. Datalagringsdirektiven är till för att hålla koll på medborgarna, vad de gör, vad de tycker...ja, hela vårt liv. Så jag tror inte att vad vi röstar på kommer att vara någon hemlighet för makthavarna.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Liknande ämnen

-

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 21:33