http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5507696
+5
Secrist
Sossar ee lata
Sniperace
RedCloud
DirtyDog
9 posters
E-röstning
DirtyDog- Antal inlägg : 5089
- Inlägg 1
E-röstning
Jaha, och där kom det förslag som jag efterfrågade och Formsvackan uteslöt.
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 2
Sv: E-röstning
från artikeln:
"Om bara datasäkerheten kan garanteras........"
Tänk om "om" inte fanns.....
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 3
RedCloud skrev:från artikeln:
inte ens normal röstning kan ge 100% säkerhet, så kanske borde vi då av den anledningen INTE ha röstning alls?
- Inlägg 4
så kanske borde vi då av den anledningen INTE ha röstning alls?
Helt rätt, vi förbjuder all röstning....eller inte
Min värld har fler färger än svart och vitt....här är några av dom....
Sossar ee lata- Antal inlägg : 5378
- Inlägg 5
Sniperace skrev:RedCloud skrev:från artikeln:
inte ens normal röstning kan ge 100% säkerhet, så kanske borde vi då av den anledningen INTE ha röstning alls?
Som i Nord Korea, Cuba & resten av kommunistvärlden......
- Inlägg 6
Men vi tillåts göra våra bankaffärer via datorn hemifrån där INGA av de säkerhetsfunktioner som jag föreslog tidigare ingår (eller ens föreslås).RedCloud skrev:från artikeln:
När vi gör våra bankaffärer så gör vi det mot internet som är öppet mot hela världen. I en röstningslokal så kan man sköta allt via VPN-tunnel eller separat lina direkt mot myndigheten så att det aldrig blir öppet för några hackerattacker utifrån.
- Inlägg 7
RedCloud skrev:så kanske borde vi då av den anledningen INTE ha röstning alls?
Helt rätt, vi förbjuder all röstning....eller inte
Min värld har fler färger än svart och vitt....här är några av dom....
nej, det är väl du som vill förbjuda pga att det inte är 100% säkerhet med röstning via dator, varför då tillåta annan röstning som inte heller är säker, vi såg ju ett antal som inte fick rösta för at de var stukna i röstlängden av "misstag" vi har sett prov på röstfusk osv osv, helt utan datorer.
så visst kan det bli lika säkert att rösta med dator och det görs på rätt sätt och självfallet krypterad kommunikation vid denna och med en bra elegitimation
- Inlägg 8
det är väl du som vill förbjuda pga att det inte är 100% säkerhet med röstning via dator
Men herre jösses, jag plockade ut en ganska avgörande mening från artikeln, inget annat, inget annat
- Inlägg 9
RedCloud skrev:det är väl du som vill förbjuda pga att det inte är 100% säkerhet med röstning via dator
Men herre jösses, jag plockade ut en ganska avgörande mening från artikeln, inget annat, inget annat
Så då kanske du anser att detr är görligt att komma igån med röstning via dator då?
- Inlägg 10
Så då kanske du anser att detr är görligt att komma igån med röstning via dator då?
Jag har ingen uppfattning i frågan, och bryr mig inte särskilt mycket.
- Inlägg 11
nähä.....RedCloud skrev:Så då kanske du anser att detr är görligt att komma igån med röstning via dator då?
Jag har ingen uppfattning i frågan, och bryr mig inte särskilt mycket.
Jag skulle gärna rösta hemifrån eller från vallokal via dator, ser det som bättre än dessa papperslappar och detta manuella räknande osv med felaktiga röstsedlar och annat som ger problem
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 12
RedCloud skrev:från artikeln:
Då hade kommunismen fungerat.
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 13
Nu kommer jag inte ihåg att detta är vad du efterfrågade utan ett steg ännu längre. Om jag i hastigheten utelslutit detta vet jag då naturligtvis inte, men kan så göra här och nu ifall det glädjer dig. Till ditt initiala dravel om pekplattor adderas nu E-röstningen 2018DirtyDog skrev:Jaha, och där kom det förslag som jag efterfrågade och Formsvackan uteslöt.
Han konstaterar att också att Piratpartiet är negativt inställda till e-röstningen, och han hävdar att de som jobbar med datorer och internet oftare är negativa till e-röstning än andra.
– De vet hur svårt det är med datasäkerhet. Och det är ingen slump att det är Miljöpartiet och Piratpartiet som är mest skeptiska till e-röstning. För det är de partier som känner sig mest hemma i it-världen.
Naturligtvis syns fallgroparna bäst för dem som har litet koll på vad de pratar om.
Att några moderater varit i Norge och blivit trygga utifrån ett säkerhetsperspektiv ger jag absolut ingenting för. Gör du ?
En av säkerhetsventilerna med ett elektroniskt system, som vi fick klart för oss i Norge, det var att man alltid kan rösta om hur många gånger som helst. Om någon har ägnat otillbörlig påverkan mot dig, så kan du, när personen har gått ut och stängt dörren, omedelbart rösta igen, säger Lars Beckman, moderat ledamot i vallagskommittén.
Så bra då. Detta innebär att det i systemet finns en koppling mellan din person och den röst du lämnat. Hejdå valhemligheten !
Hur länge ska denna information sparas tycker du ?
Undrar om man i förslaget "ett försök med e-röstning bör genomföras vid de allmänna valen 2018" tar hänsyn till att det kan uppstå ett motsatsförhållande mellan valhemligheten och FRA:s verksamhet. Etchelon kanske vi kan lämna utanför diskussionen tills vidare, jänkarna behöver i alla fall bara ringa lille Calle
Agent 006½ med rätt att måla fan på väggen.
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 14
Secrist skrev:RedCloud skrev:från artikeln:
Då hade kommunismen fungerat.
- Inlägg 15
Det ENDA som skiljer detta förslag från MITT är väl att de DESSUTOM vill att man skall kunna utföra detta hemifrån OCKSÅ? Du uteslöt detta av TEKNISKA och säkerhetsskäl.formsvackan skrev:Nu kommer jag inte ihåg att detta är vad du efterfrågade utan ett steg ännu längre. Om jag i hastigheten utelslutit detta vet jag då naturligtvis inte, men kan så göra här och nu ifall det glädjer dig. Till ditt initiala dravel om pekplattor adderas nu E-röstningen 2018DirtyDog skrev:Jaha, och där kom det förslag som jag efterfrågade och Formsvackan uteslöt.
Så du inbillar dig att Miljöpartister har mer kunskap om datorer än folk i andra partier?formsvackan skrev:Han konstaterar att också att Piratpartiet är negativt inställda till e-röstningen, och han hävdar att de som jobbar med datorer och internet oftare är negativa till e-röstning än andra.
– De vet hur svårt det är med datasäkerhet. Och det är ingen slump att det är Miljöpartiet och Piratpartiet som är mest skeptiska till e-röstning. För det är de partier som känner sig mest hemma i it-världen.
Naturligtvis syns fallgroparna bäst för dem som har litet koll på vad de pratar om.
Driver du med oss eller är du såhär jävla inavlad?
Anna Troberg som är partiledare för piratpartiet har nog mindre datakunnande än en 85-årig pensionär. Man blir inte datakunnig av att jobba som förlagschef och översätta böcker om kamikazekaniner.
Att hon ägnar fritiden till att spela dataspel som Oblivion och Assassin's Creed gör henne inte till expert på datasäkerhet det heller.
Nej, det är precis lika ointressant som om några Miljöpartister hade varit i Nord-Korea, hurså?formsvackan skrev:Att några moderater varit i Norge och blivit trygga utifrån ett säkerhetsperspektiv ger jag absolut ingenting för. Gör du ?
Om resultaten inte skickas via utlandet så blir rimligtvis inte FRA inblandade och då resultaten KNAPPAST innehåller information om VEM som röstat så blir frågan hur intressant informationen blir för FRA?formsvackan skrev:Undrar om man i förslaget "ett försök med e-röstning bör genomföras vid de allmänna valen 2018" tar hänsyn till att det kan uppstå ett motsatsförhållande mellan valhemligheten och FRA:s verksamhet. Etchelon kanske vi kan lämna utanför diskussionen tills vidare, jänkarna behöver i alla fall bara ringa lille Calle
Kan de inte tillgodogöra sig resultaten via TV som alla andra?
Valhemligheten, alltså identiteten på den som röstar blir väl kvar i vallokalen som tidigare? Vid riksdagsval i Sverige måste man rösta i den vallokal till vars valdistrikt man tillhör. Man blir helt enkelt avprickad som tidigare och DETTA behöver ju inte ske elektroniskt?
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 16
DirtyDog skrev:Jaha, och där kom det förslag som jag efterfrågade och Formsvackan uteslöt.
Klart som korvspad att det kommer förr eller senare.
- Inlägg 17
Tyvärr är nätetv utformat så att om jag ska till aftonbladets hemsida blir min väg ofta så ett jag passerar gränsen två gånger då vägen ofta går via ex danmark trots att aftonbladets server ligger i sverige och jag finns i sverige.Om resultaten inte skickas via utlandet så blir rimligtvis inte FRA inblandade och då resultaten KNAPPAST innehåller information om VEM som röstat så blir frågan hur intressant informationen blir för FRA?
Kan de inte tillgodogöra sig resultaten via TV som alla andra? Rolling Eyes
Valhemligheten, alltså identiteten på den som röstar blir väl kvar i vallokalen som tidigare? Vid riksdagsval i Sverige måste man rösta i den vallokal till vars valdistrikt man tillhör. Man blir helt enkelt avprickad som tidigare och DETTA behöver ju inte ske elektroniskt?
samma sak när man ex chattar med varandra via skype, msn eller nästan vilket annat sådan chatprotokoll som helst så passerar det gränsen, inte ens en ren telnetkontakt mellan två grannar kan garanteras att inte bli gränsöverskridande, så den delen är lite småkass eller rent ut sagt för djävlig.
självfallet bör ett protokoll för röstning vara mycket starkt krypterat eller ske på dedicerade ledningar utan koppling till internet om vi utesluter möjlighet att rösta hemifrån, men detta var ju något som skulle vara meningen nom jag fattade det rätt.
jag tvivlar på att fra har kapacitet att övervaka ett helt lands röstning under några timmar, och speciellt som denna bör vara riktigt starkt krypterad.
jag tror inte heller att fra eg har ett intresse att efterforska vad vem röstat på även om jag hjärtligt avskyr fdra,s verksamhet på nätet
- Inlägg 18
Det vore bra om du läste igenom det du har synpunkter på.DirtyDog skrev:Valhemligheten, alltså identiteten på den som röstar blir väl kvar i vallokalen som tidigare? Vid riksdagsval i Sverige måste man rösta i den vallokal till vars valdistrikt man tillhör. Man blir helt enkelt avprickad som tidigare och DETTA behöver ju inte ske elektroniskt?
Om bara datasäkerheten kan garanteras så vill vallagskommittén, som presenterade sitt slutbetänkande i dag, att man i ett antal kommuner ska kunna rösta hemifrån sin dator vid valet 2018.
Huruvida informationen intresserar FRA eller inte kan vi kanske lämna därhän tills vidare, men att du utelämnade nedanstående frågeställning gör att den kommer igen.DirtyDog skrev: då resultaten KNAPPAST innehåller information om VEM som röstat så blir frågan hur intressant informationen blir för FRA?
En av säkerhetsventilerna med ett elektroniskt system, som vi fick klart för oss i Norge, det var att man alltid kan rösta om hur många gånger som helst. Om någon har ägnat otillbörlig påverkan mot dig, så kan du, när personen har gått ut och stängt dörren, omedelbart rösta igen, säger Lars Beckman, moderat ledamot i vallagskommittén.
Så bra då. Detta innebär att det i systemet finns en koppling mellan din person och den röst du lämnat. Hejdå valhemligheten !
- Inlägg 19
formsvackan skrev:Nu kommer jag inte ihåg att detta är vad du efterfrågade utan ett steg ännu längre. Om jag i hastigheten utelslutit detta vet jag då naturligtvis inte, men kan så göra här och nu ifall det glädjer dig. Till ditt initiala dravel om pekplattor adderas nu E-röstningen 2018DirtyDog skrev:Jaha, och där kom det förslag som jag efterfrågade och Formsvackan uteslöt.
Han konstaterar att också att Piratpartiet är negativt inställda till e-röstningen, och han hävdar att de som jobbar med datorer och internet oftare är negativa till e-röstning än andra.
Att några moderater varit i Norge och blivit trygga utifrån ett säkerhetsperspektiv ger jag absolut ingenting för. Gör du ?
Undrar om man i förslaget "ett försök med e-röstning bör genomföras vid de allmänna valen 2018" tar hänsyn till att det kan uppstå ett motsatsförhållande mellan valhemligheten och FRA:s verksamhet. Etchelon kanske vi kan lämna utanför diskussionen tills vidare, jänkarna behöver i alla fall bara ringa lille Calle
Agent 006½ med rätt att måla fan på väggen.
Jisses, hur går det med medicineringen, foliet?? du verkar helgalen nuförtiden.
- Inlägg 20
Tar en vit, två rosa och tre bruna. Mår helbraRedMentalCase skrev:Jisses, hur går det med medicineringen, foliet?? du verkar helgalen nuförtiden.
- Inlägg 21
formsvackan skrev:Tar en vit, två rosa och tre bruna. Mår helbraRedMentalCase skrev:Jisses, hur går det med medicineringen, foliet?? du verkar helgalen nuförtiden.
Bra, fortsätt med det, agent 5-5.
- Inlägg 22
MITT förslag (som du avfärdade tidigare) innehöll dock inte alternativet att rösta hemifrån.formsvackan skrev:Det vore bra om du läste igenom det du har synpunkter på.DirtyDog skrev:Valhemligheten, alltså identiteten på den som röstar blir väl kvar i vallokalen som tidigare? Vid riksdagsval i Sverige måste man rösta i den vallokal till vars valdistrikt man tillhör. Man blir helt enkelt avprickad som tidigare och DETTA behöver ju inte ske elektroniskt?
Om bara datasäkerheten kan garanteras så vill vallagskommittén, som presenterade sitt slutbetänkande i dag, att man i ett antal kommuner ska kunna rösta hemifrån sin dator vid valet 2018.
Dock ser jag det inte rimligt att tro att vi i framtiden i nån paranoid föreställning om att FRA skall avlyssna hur individer röstar blir ett problem. De bevakar troligtvis bara personer som de VET sympatiserar med idiotpartier så hur de röstar är nog mindre intressant i sammanhanget. Sitter FRA och kontrollerar oss när vi är på banken eller webbhandlar också?
Jag måste medge att detta låter MYCKET märkligt.formsvackan skrev:Huruvida informationen intresserar FRA eller inte kan vi kanske lämna därhän tills vidare, men att du utelämnade nedanstående frågeställning gör att den kommer igen.DirtyDog skrev: då resultaten KNAPPAST innehåller information om VEM som röstat så blir frågan hur intressant informationen blir för FRA?
Både det faktum att någon skulle tvinga någon att rösta på ett speciellt sätt samt att man skall kunna rösta ännu en gång. Det låter ju helt sjukt. Det går ju inte med dagens system så VARFÖR skulle det införas i framtiden?
- Inlägg 23
DirtyDog skrev:MITT förslag (som du avfärdade tidigare) innehöll dock inte alternativet att rösta hemifrån.formsvackan skrev:Det vore bra om du läste igenom det du har synpunkter på.DirtyDog skrev:Valhemligheten, alltså identiteten på den som röstar blir väl kvar i vallokalen som tidigare? Vid riksdagsval i Sverige måste man rösta i den vallokal till vars valdistrikt man tillhör. Man blir helt enkelt avprickad som tidigare och DETTA behöver ju inte ske elektroniskt?
Dock ser jag det inte rimligt att tro att vi i framtiden i nån paranoid föreställning om att FRA skall avlyssna hur individer röstar blir ett problem. De bevakar troligtvis bara personer som de VET sympatiserar med idiotpartier så hur de röstar är nog mindre intressant i sammanhanget. Sitter FRA och kontrollerar oss när vi är på banken eller webbhandlar också?Jag måste medge att detta låter MYCKET märkligt.formsvackan skrev:Huruvida informationen intresserar FRA eller inte kan vi kanske lämna därhän tills vidare, men att du utelämnade nedanstående frågeställning gör att den kommer igen.DirtyDog skrev: då resultaten KNAPPAST innehåller information om VEM som röstat så blir frågan hur intressant informationen blir för FRA?
Både det faktum att någon skulle tvinga någon att rösta på ett speciellt sätt samt att man skall kunna rösta ännu en gång. Det låter ju helt sjukt. Det går ju inte med dagens system så VARFÖR skulle det införas i framtiden?
Att foliet är en tosing som har noll koll vet vi j ju, men du dd borde veta att man kan gå och rösta på valdagen och därmed ångra sin förröstning.
- Inlägg 24
Jag har HELA TIDEN vänt mig emot, och gör så fortfarande, en teknisk lösning där det kan finnas några som helst möjligheter att koppla ihop personer med deras avlagda röster. Något sådant hör fasiken inte hemma i en demokrati.DirtyDog skrev:Jag måste medge att detta låter MYCKET märkligt.
ÅSIKTSREGISTRERING på högsta tänkbara nivå.
Du och dina meningsfränder på högerkanten kan kanske fundera över om ni skulle se detta som acceptabelt i någon av de "kommunistdiktaturer" ni så gärna ylar om, t.ex. Kuba. Vilka möjligheter till förföljelse av oliktänkande detta skulle kunna innebära tror jag du inser om du tänker efter en halv sekund.
Ska valproceduren datoriseras måste det göras på ett sätt så att det inte finns minsta risk för den "spårbarhet" jag oroas över. Inte ens på temporära transaktionsloggar, uppkomna under själva valproceduren.
Jag skulle gärna vilja veta hur denne Beckman tänker här. Jag ser inte hur jag kan ändra min röst med mindre än att den tidigare avlagda på något sätt finns kopplad till just mig. Har norrbaggarna löst detta vore det intressant att få veta hur.
- Inlägg 25
Och detta har vad med saken att göra ?RedMentalCase skrev:Att foliet är en tosing som har noll koll vet vi j ju, men du dd borde veta att man kan gå och rösta på valdagen och därmed ångra sin förröstning.