DirtyDog 2013-03-25, 15:14
Dao skrev: Regndrottning skrev: Dao skrev:Vi kan nog enas om mycket!
Jag vet inget om hur tanken är och vilka faktorer som ligger bakom besluten på vissa orter, för att uttala mig.
Det jag vet är att vissa grupper i samhället kan behöva mer stöd än andra. Sedan kan man fundera på vad som är rätt stöd...
Nackdelen med att ge stöd åt en viss grupp är att alla andra grupper kan då ropa på diskriminering.
Men, jag kan hålla med om att vissa grupper behöver mer stöd än andra. Och för ett fungerande och jämlik samhälle, bör stöd insättas vid behov därav.
Det svåra är att hitta en rättvis väg, som dels inte underminerar den specifika gruppen att själva ta sig ur sin situation, och dels inte upplevs av andra som orättvis. Det finns inget hållbart facit som visar att "detta är det enda rätta", utan man måste pröva sig fram. Det finns säkert mycket att kritisera om de olika system som idag används av kommuner och stat, och en konstruktiv debatt om detta har hållits hela tiden.
Det har under årtionden varit svårt för ungdomar att få tag på (och råd med) hyreslägenheter. Det finns dock vissa grupper som aldrig haft dessa problem och det är knarkare och alkoholister samt i viss mån de som blivit på smällen. Att det sen dyker upp ännu fler grupper med förtur gynnar nog bara nationaldemokrater och SD.
Hörde hur en pensionär gapade på radion förra veckan om kostnader för "papperslösa". De kommer hit och ansöker om uppehållstillstånd. Myndigheterna lägger ned en massa tid och pengar på utredningar och intervjuer och kommer slutligen fram till att skäl för tillstånd saknas. Nu sker givetvis en överklagan med nya utredningar och kostsamma intervjuer och undersökningar. Återigen så konstateras att de inte har tillräckliga skäl för att få stanna. Nu väljer man istället att "gå under jorden" och tvingas jobba svart. Om man inte begår något brottsligt så har polisen inte rätt att kontrollera deras identitet så risken att åka fast finns främst för RIKTIGA idioter.
Nu kan de bo och jobba i Sverige utan att betala skatt och kan dessutom ta del av allt som skatterna finansierar. Ok, de får kanske inte sjukpenning om de blir sjuka men rätt till sjukvård har de och detta till betydligt lägre priser än vanliga skattebetalare har.
De gömda flyktingarna betalar samma patientavgift för tandläkarbesök som asylsökande, 50 kronor per besök.
Jag har egentligen inget problem med detta om det inte vore för att det är ständigt ökande grupper som det handlar om. Vart är vi på väg?
Om utredningar och beslut hos migrationsdomstolen ändå saknar betydelse, varför har vi isåfall dessa kostnadskrävande myndigheter? Varför inte låta alla som vill (i hela världen) komma hit och leva på subventionerad vård? Det finns ännu så länge några som fortfarande tycker att det är "häftigt" att betala skatt och vi kan ju alltid höja skatterna lite. Ingen kan ju heller opponera sig mot detta. Då är de ju
RASISTER?
Som extra bonus så har alla barn till papperslösa rätt till utbildning så att INTE åka hit om man är en "fattig" i tredje världen vore ju idioti. Fast nu är det knappast "de riktigt fattiga" som kommer hit. Det kostar stora belopp att ta sig med familjen över hela världen.
Tänk hur många FLER fattiga som vi skulle kunna hjälpa om vi hjälpte dem på plats eller i deras närområden istället.
Varför inte erbjuda diktatorn i Eritrea ett par hundra miljoner för att sälja landet till Sverige. Sen kan vi placera alla flyktingar från hela världen där till betydligt lägre kostnader än nu. Låter inte det som en bra "slutlig lösning" på flyktingproblemen?
Hmm, jag kanske spårade ur lite?
"slutlig lösning" känns bekant på nåt sätt?
Stryk "slutlig"!