Redvictory skrev:F.I.S.T skrev:Sossar ee lata skrev:Redvictory skrev:Sossar ee lata skrev:eeh verkar vara svårt att få ett svar...
Ok. vi skippar köttet. låt säga att du ska köpa en TV, på Elgiganetn koster den 10.000:- & på Siba 7000:- vilken köper du?
Ingen av dem! jag köpte min på nätet med fri hemleverans 1500:- bättre pris än elgiganten! bara att gå in på pricerunner och jämföra!hur skulle du gjort?
Spiken i kistan!!! Varför tror du du kan köpa den mycket billigare på nätet? Kan det vara för att dessa företag pressar priserna på allt likt de vi såg gällande lastbilschaufförer!!?? Du bidrar alltså till att de får sina slavlöner genom att jaga det billigaste du kan hitta.
Jag har mycket svårt att se hur du skulle kunna vara egen företagare med det bristande kunnande i marknadsekonomi du här uppvisar. Jag har själv inte drivit eget företag, men jag har uppenbarligen en egenskap du verkar sakna, den att lyssna och lära av andra. Det närmaste jag själv kommit företagsamhet är att sköta om en förening, och även om det finns vissa liknelser. är det givetvis inte samma sak, då en företagare måste leva på sina inkomster, samt har otroligt många fler utgifter.
Det du inte förstår är att du i din förvirrade kritik faktiskt kritiserar det system du lagt ner så mycket tid på att hylla, nämligen marknadsliberalismen. Det handlar naturligtvis inte ensidigt om att handla dyrare varor, även om det ofta finns ett samband mellan pris och kvalitet, dock inte alltid. Vidare kan det precis som du säger finnas ett samband mellan låga priser och brister i personalpolicy och löner, men sådant är ju det system du i princip ensidigt hyllar, det är ju inte de fattigas fel att löner pressas nedåt, och rika roffar åt sig mer. Sen ligger det en hel del i det viktory säger, att oftast är det snåla snikna rika människor som är gnidna och letar lågpriser. V lågavlönade är oftare vänstermänniskor, och oftare miljömedvetna, och gör medvetet dyrare val i miljöns tecken, MEN det finns gränser för den lågavlönade rent ekonomiskt, som givetvis inte finns hos den högavlönade på samma vis.
Och orsaken till att det ofta är billigare på nätet, behöver inte alls vara att det är företagare med sämre moral och laglydighet. Du missar det faktum att näthandlare kan dra ner på kostnader kring anställd personal, pga att de inte behöver lika många anställda, ingen butikspersonal, och inte någon dyr centralt placerad lokal, med dyr butikshyra
Nazze liten har målat in sig i ett hörn! (igen) han tror i (sin värld) att om jag och alla andra handlar en TV på elgiganten för 1500:- mer istället för på nätet så kommer lastbilsförarna få en rimlig lön! inte att handlaren tar mer till sin ficka!
Givetvis har han målat in sig i ett hörn, när förespråkandet av borgerlig politik är själva grunden för de orättvisor han påstår sig vilja minska.
Men det finns 2 andra anledningar att så ofta som möjligt välja den lokala handlaren framför internetinköp.
1 - Om man vill att orten skall leva vidare, bör man lägga pengarna till de som bedriver verksamhet på orten. Men det är oxå upp till handlaren på den lokala orten, inte bara konsumenten. Många är beredda att betala lite mer för sina varor, i utbyte mot att det finns tillgängligt på orten, samt att vid felanmälan, blir det smidigare att reklamera.
Men det är lite upp till den lokala handlarn att hålla nere priserna något så när, det får inte bli dubbla priset på varorna, då har handlarn misslyckats kapitalt. Samt att om man nu handlar lokalt så får dom se till att ha den service som krävs för de något högre priserna
2 - För miljön, att frakta mindre, innebär miljövinster, men detta gäller ju i första hand saker som kan produceras på närort.