Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
+5
R.O.F.L
berralarzon
ericTheDog
formsvackan
RedCloud
9 posters
Hur....???
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 76
Sv: Hur....???
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 77
formsvackan skrev:Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
Nej. Jag menar det jag skrev.
Det är t.ex troligt att 1 Miljard människor skapar mer värde än t.ex 3 människor.
- Inlägg 78
Vad i hela fridens namn har det med skapande av valuta att göra, mer än att flera människor troligtvis lånar mera pengar och därmed ökar världens skuldberg ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
Det är t.ex troligt att 1 Miljard människor skapar mer värde än t.ex 3 människor.
Du som tydligen inbillar dig att valuta skapas mot någon sorts odefinierat "värde" kan kanske förklara vart detta "värde" tar vägen när valutan destrueras, t.ex. vid amortering av lån.
- Inlägg 79
formsvackan skrev:Vad i hela fridens namn har det med skapande av valuta att göra, mer än att flera människor troligtvis lånar mera pengar och därmed ökar världens skuldberg ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
Du som tydligen inbillar dig att valuta skapas mot någon sorts odefinierat "värde" kan kanske förklara vart detta "värde" tar vägen när valutan destrueras, t.ex. vid amortering av lån.
Valuta är ett Italienskt ord som betyder just "värde". D.v.s den som skapar värde skapar valuta. Enkelt, självklart, uppenbart.
Om någon renoverar en bil så skapas ett värde i den renoverade bilen som kan bytas mot t.ex en segelbåt.
- Inlägg 80
Valuta, pengar alltså, skapas mot skuld och inget annat. Om du mot förmodan skulle vara så förbannat korkad som du framställer dig kan du försöka förklara vad du ska göra med segelbåten den dag du amorterat klart lånet, sänka den ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Vad i hela fridens namn har det med skapande av valuta att göra, mer än att flera människor troligtvis lånar mera pengar och därmed ökar världens skuldberg ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
Valuta är ett Italienskt ord som betyder just "värde". D.v.s den som skapar värde skapar valuta. Enkelt, självklart, uppenbart.
Om någon renoverar en bil så skapas ett värde i den renoverade bilen som kan bytas mot t.ex en segelbåt.
Sluta med skitsnacket. Är du så jävla korkad får du vara det själv, eller hitta någon annan lekkamrat.
- Inlägg 81
formsvackan skrev:Valuta, pengar alltså, skapas mot skuld och inget annat. Om du mot förmodan skulle vara så förbannat korkad som du framställer dig kan du försöka förklara vad du ska göra med segelbåten den dag du amorterat klart lånet, sänka den ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Vad i hela fridens namn har det med skapande av valuta att göra, mer än att flera människor troligtvis lånar mera pengar och därmed ökar världens skuldberg ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
Sluta med skitsnacket. Är du så jävla korkad får du vara det själv, eller hitta någon annan lekkamrat.
Varför skulle någon få för sig att sänka en fin segelbåt som aldrig varit belånad?
Försök att förstå att en obelånad segelbåt är lika mycket valuta som pengar. Båten kan självfallet belånas, men då är den pantsatt. Ingen som helst valuta har således skapats totalt sett, som du tycks tro. En 100% pantsatt båt utgör ju inget som helst värde, men denna tillgång har ersatts av en påse pengar. Jag föreslår att du stoppar upp din folieekonomi där bak.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 82
formsvackan skrev:Valuta, pengar alltså, skapas mot skuld och inget annat. Om du mot förmodan skulle vara så förbannat korkad som du framställer dig kan du försöka förklara vad du ska göra med segelbåten den dag du amorterat klart lånet, sänka den ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Vad i hela fridens namn har det med skapande av valuta att göra, mer än att flera människor troligtvis lånar mera pengar och därmed ökar världens skuldberg ?ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Aha, menar du att valuta skapas utifrån befolkningstillväxt ?ericTheDog skrev:Vidare kan man undra om det är orimligt att valutamängden ökar när folkmängden gör det.
Men herregud fjollan sitter du inspärrad redan eller kommer de strax och hämtar dig?
- Inlägg 83
Varifrån inbillar du dig att dessa pengar kommer ?ericTheDog skrev: men denna tillgång har ersatts av en påse pengar.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 84
formsvackan skrev:Varifrån inbillar du dig att dessa pengar kommer ?ericTheDog skrev: men denna tillgång har ersatts av en påse pengar.
Man förstår verkligen varför dina kompanjoner i firman var tvungna att förtidspensionera dig!
- Inlägg 85
formsvackan skrev:Varifrån inbillar du dig att dessa pengar kommer ?ericTheDog skrev: men denna tillgång har ersatts av en påse pengar.
Det var just det jag förklarade för dig. Men du förstod kanske inte. Du begriper kanske bara folieekonomi.
Båten har belånats och därmed pantsatts. Du verkar tro att något skapats?