Vercingetorix skrev:Absolut! Förvänta dig bara inga sympatier från min sida den dagen det nöjet och bristen på framförhållning sparkar dessa människor i ändan medelst en uppsägning eller utstämpling. Förvänta dig heller ingen vilja från min sida att via skattsedeln tvingas betala för den lättjan. Det finns all tid i världen för andra intressen, men samtidigt tid att hålla metkroken ute. Underlåtelse därvidlag är gravt osolidariskt gentemot de som förväntas betala för dessa människors uppehälle den dag det skiter sig.
Hur menar du att de järn- och pappersbruksarbetare som nu blivit varslade skulle ha gjort för att i förväg "
spetsa din kompetens på alla sätt möjliga" och "
hålla metkroken ute" ?
Vilka möjligheter har funnits ? Komvux ? ABF ? Hermods ?
I min värld ska samhället ställa upp med resurser för omställning när eländet knackar på dörren, naturligtvis helst tidigare. Man kan inte kräva att järnbruksarbetare Karlsson redan ska vara en färdigutbildad IT-konsult den dag som varslet läggs. Det är kanske allt för lätt att ställa krav på andra utifrån sina egenupplevda förutsättningar.
Vercingetorix skrev:Det är aldrig samhällets ansvar att hålla människor i arbete.
Jo, det är fasiken just det det är !
Vill man driva en hård "arbetslinje" räcker det inte med att dra in bidrag och stöd samt överlåta till individen att på egen hand lösa de problem som uppstår.
Vercingetorix skrev:Samhället kan underlätta genom arbetsmarknadspolitiska åtgärder, stimulanspaket, subventioner etc
Som sagt, arbetsmarknadspolitik.
Denna ska naturligtvis utformas på ett sätt som gynnar
vald samhällsinriktning.
Vercingetorix skrev:men huvudansvaret att skaffa arbete och vara anställningsbar vilar alltid på den enskilde, på samma sätt att det är företagens ansvar att vid behov finna människor att anställa.
Naturligtvis är det så men det kräver lik förbaskat att samhället erbjuder vettiga möjligheter till detta, både för enskilda och för företag, dessutom i hela landet om jag får bestämma. I annat fall får vi ta efter Yngve Gamlin, Moltas Erisson och Evert Ljusberg.
Republiken Jämtland bör få småsyskon
Vercingetorix skrev:Vad gäller yngre vs äldre vidhåller jag allas lika värde på arbetsplatsen, oavsett ålder. Detta måste vara grundsynen.
Naturligtvis men var gör de rekommenderade samhällsresurserna mest nytta om man ser det på litet längre sikt ?
(Kanske en riktad insats från statligt håll vore på sin plats här, likt de som är riktade mot ungdomar?)