I dag dog 46 människor och minst 150 skadades av en serie
bilbombsattentat i Bagdad. På olika ställen, företrädesvis i
shitiska områden briserade bilbomberna vid olika tidpunkter.
Källa: radioekot SR
Infra skrev:
Sniperace skrev:Infra skrev:
Ja, se där Muslimer mördar Muslimer, sunnis mördar shia, och shia mördar suynnis i en aldrig sinande ström
Infra skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
Ja, se där Muslimer mördar Muslimer, sunnis mördar shia, och shia mördar suynnis i en aldrig sinande ström
Situationen har riggats av det ondskefulla USA genom
att avsiktligt lämna efter sig en regeringsoduglig regering.
Sniperace skrev:Infra skrev:
DirtyDog skrev:Folket i Kuwait kan säker dra sig till minnes lite störningar i vardagen och det luktade konstig av lik i många kurdiska städer i norr.Infra skrev:Secrist skrev:Infra skrev:
33 människor omkom efter 2 bilbombsattentat i går.
Ska vi gissa på att du skyller på USA?
Kan du kanske dra dig till minnes bilbombsattentat under Sadam?
Har hört att även Iranierna hade lite klagomål men annars var det nog rätt lugnt.
Dao skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
Och höger dödar höger, vänster dödar vänster, män dödar män, etc, etc...
Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
javisst, men här är det inte två grenar av religion som mördar varandra beroende på vilken gren de tillhör....
Infra skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
Situationen har riggats av det ondskefulla USA genom
att avsiktligt lämna efter sig en regeringsoduglig regering.
Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
javisst, men här är det inte två grenar av religion som mördar varandra beroende på vilken gren de tillhör....
Du har aldrig kunnat visa att det är PÅ GRUND av detta, men jag tänker inte ens ställa frågan hur du vet det, då du aldrig svarat på detta tidigare. Du har bara kommit med dravell och lögner om att "de alltid gjort detta", och sådant...
Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
Du har aldrig kunnat visa att det är PÅ GRUND av detta, men jag tänker inte ens ställa frågan hur du vet det, då du aldrig svarat på detta tidigare. Du har bara kommit med dravell och lögner om att "de alltid gjort detta", och sådant...
nej, det är inte ett dugg dravel eller lögn, så du förnekar att det är så att sunni mördar shia, och shia mördar sunni?
är det något annat, är det INTE sunnis som mördar shia och vice versa?
det är INTE sunni som mördar sunni och shia som mördar shia, utanb precis som jag skriver, det kan inte ens DU förneka utan att ljuga
Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Infra skrev:
nej, det är inte ett dugg dravel eller lögn, så du förnekar att det är så att sunni mördar shia, och shia mördar sunni?
är det något annat, är det INTE sunnis som mördar shia och vice versa?
det är INTE sunni som mördar sunni och shia som mördar shia, utanb precis som jag skriver, det kan inte ens DU förneka utan att ljuga
Förnekar du att det är män som dödar män?
Sniperace skrev:jag förnekar inter heller att män dödar kvinnor, och kvinnor dödar män...
men hur är det är det inte så att det pågor strider mellan sunni och shia?
att sunnis mördar shias och shias mördar sunnis, att det inte görs av slump, utan de riktar in sig på att göra just så att sunni riktar in sig på shias, och shias riktar in sig på sunnis, inte att det görs slumpvius så att sunni mördar sunni eller hur?
Dao skrev:Sniperace skrev:jag förnekar inter heller att män dödar kvinnor, och kvinnor dödar män...
men hur är det är det inte så att det pågor strider mellan sunni och shia?
att sunnis mördar shias och shias mördar sunnis, att det inte görs av slump, utan de riktar in sig på att göra just så att sunni riktar in sig på shias, och shias riktar in sig på sunnis, inte att det görs slumpvius så att sunni mördar sunni eller hur?
Du är ibland så korkad så man undrar om du inte spelar en roll här bara.
Jag har aldrig hävdat att det inte pågår strider mellan sunniter och shia. Det jag ifrågasätter är ditt påstående om att det är PÅ GRUND av att de är sunniter och shia.
Hur kan du ens ha mage att debattera mot någon, om du så uppenbart STRUNTAR i vad motparten ens skriver???
Kom igen när du coolat ner dig...
Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
tror du att dessasunni väljer ut shias de vet har gjort något illa, eller väljer de helt enkelt att ge sigh på just SHIAS för att de ÄR shia? och tvärtom?
Dao skrev:Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
tror du att dessasunni väljer ut shias de vet har gjort något illa, eller väljer de helt enkelt att ge sigh på just SHIAS för att de ÄR shia? och tvärtom?
Om du brydde dig om hur samhället där såg ut, där släktskap är av betydligt större betydelse än vad det är för oss, så finns det många skiljelinjer som har samma sträckning som den om shia-sunni - det är ekonomiska, sociala, maktmässiga och annat. Att konflikterna skulle vara baserade på just de RELIGIÖSA olikheterna, är knappast något som framkommit i medierna eller på andra ställen.
Det vi vet är att det INTE förekom denna splittring i Irak före USA:s invasion. Vi vet också att ockupationsmakten försökte med "söndra och härska", men att en mycket lyckad inledning av motståndsrörelsen att MOTVERKA detta. Det var alltså tydligt att dessa grupperingar SAMARBETADE med varandra - i kampen mot ockupationen.
Men efter hand lyckades ockupationsmakten med sitt uppsåt, och i efterkrigstiden idag, har de lämnat ett land i ekonomiskt och socialt kaos - på randen till inbördeskrig!
Så det är inte svårt att se orsaken till splittringen, direkt...
Men detta har jag skrivit tidigare, och du skiter fullständigt fan i sådana här saker - och kommer att fortsätta att spy ur dig fördomsfullt hat mot sådant som du uppenbarligen inte har en susning över!
Nu åter till det vi började med: Har du läst på om islamism ännu?
Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
Sniperace skrev:jhur du än vänder och vrider på det så är det sunni som mördar shia, och shia som mördar sunni, och det helrt baserat på just sunni och shia,
det är alltså så att sunni VÄLJER att mörda just shia, och inte andra sunni osv...
så striderna står mellan sunni och shia eller hur, om du sedan vill ha bort att dessa är två grenar av islam skiter jag högaktningsfullt i och jag puissar på dina bortförklaringar och teorier och lögner.
om du, det är inte bara i irak, det gäller hela mellanöstern, och liknande stridigheter äch mördande har hållit på mellan dessa i större eller mindre omfattning sedan ungefär år 800 efter kristus.
och ja jag har läst om islamismen, dock skiter jag i dina PROPAGANDASIDIR där de vill ändra denna betydelse till att vara positiv, och fortfarande ska stat och religion inte vara sammankopplade, all mpolitik och sådant ska vara sekulär utan religiösa lagar som ex dödsstraff för avfall från religionen, varför stöder du sådant?
Dao skrev:Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
Samma som verkar vara grunden för dina "debatter" - det är "de Andra" som är dumma!
Det är lätt att peka ut vissa grupper!
Dao skrev:Sniperace skrev:jhur du än vänder och vrider på det så är det sunni som mördar shia, och shia som mördar sunni, och det helrt baserat på just sunni och shia,
det är alltså så att sunni VÄLJER att mörda just shia, och inte andra sunni osv...
så striderna står mellan sunni och shia eller hur, om du sedan vill ha bort att dessa är två grenar av islam skiter jag högaktningsfullt i och jag puissar på dina bortförklaringar och teorier och lögner.
om du, det är inte bara i irak, det gäller hela mellanöstern, och liknande stridigheter äch mördande har hållit på mellan dessa i större eller mindre omfattning sedan ungefär år 800 efter kristus.
och ja jag har läst om islamismen, dock skiter jag i dina PROPAGANDASIDIR där de vill ändra denna betydelse till att vara positiv, och fortfarande ska stat och religion inte vara sammankopplade, all mpolitik och sådant ska vara sekulär utan religiösa lagar som ex dödsstraff för avfall från religionen, varför stöder du sådant?
Tills det du kan visa att ORSAKEN är att det handlar om shiism och sunnism, så är dina ord bara tomma ord, baserad på önsketänkande!
Nej, det sker inte överallt där muslimer lever, och det har inte hållit p+å sedan 800-talet!
Så nu är wikipedia "propagandasidor"!?
Mojne, mojne...
Slåss mot väderkvarnar om du vill, men dra inte in andra i din låtsasvärld!
Sniperace skrev:På wiki kan användare ända och lägga till.... det har du själv tidigare påpekat.
vad är annars orsaken, det väljs ju just att sunni mördar shia, och shia mördar sunni, kan du ge orsaken till att dödandet pågår mellan dessa grupperingar?
är de av olika ras?
är de från olika ställen?
ser de olika ut?
vad ÄR skillnaden mellan sunni och shia?
VARFÖR finns dessa stridigheter, varför mördar sunni just shia, och shia just sunnis, och inte bara slumpmässigt så det blir sunni som mördar sunni ?
Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
Samma som verkar vara grunden för dina "debatter" - det är "de Andra" som är dumma!
så då erkänner du att sunni och shia angripoewr varande för att de tycker den andragruppen är dum? *fniss*
Dao skrev:Sniperace skrev:På wiki kan användare ända och lägga till.... det har du själv tidigare påpekat.
vad är annars orsaken, det väljs ju just att sunni mördar shia, och shia mördar sunni, kan du ge orsaken till att dödandet pågår mellan dessa grupperingar?
är de av olika ras?
är de från olika ställen?
ser de olika ut?
vad ÄR skillnaden mellan sunni och shia?
VARFÖR finns dessa stridigheter, varför mördar sunni just shia, och shia just sunnis, och inte bara slumpmässigt så det blir sunni som mördar sunni ?
Nu var wikipedia det enklaste vägen att gå. Det som står där stämmer överrens med de generella kunskaperna inom religionsvetenskapen! Så wiki är här en enkel sammanfattning av vetenskapens resultat.
Jag har minst två gånger presenterat olika förklaringar till varför just dessa grupper ger sig på varandra, till stor del. Jag har också berättat för dig om faktorerna bakom denna konflikt.
Även i detta fallet, är det jag skriver mycket överensstämmande med oberoende observatörer i regionen. Läs gärna vad Robert Fisk skriver om situationen. Han är generellt klassad som en av de mest insatta bland journalisterna i denna regionen. En annan är John Pilger, som ofta är på plats och pratar med människorna på plats.
Det är ganska intressant att folk spontant under ockupationen uttryckte, varje gång ett terrordåd skedde bland dem, "jävla USA!". De hade skäl till sin reaktion. De vet att det var USA, genom sitt agerande, bjöd in terroristerna i landet! De vet att det inte fanns någon direkt motsättning mellan sunniter och shia före ockupationen i landet!
Allt finns att studera - om du vill.
Och du har klargjort att du inte vill!
Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
så då erkänner du att sunni och shia angripoewr varande för att de tycker den andragruppen är dum? *fniss*
Ja, det är dumt att använda terror mot folk!
Birdbrain...
Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:VAd är annars grunden att mörda random shia?
Ja, det är dumt att använda terror mot folk!
Birdbrain...
så du erkänner alltså at det av någon anledning är så att dessa två grupper mördar varandra, men som sagt vilken är anledningen att det är just så mellan sunni och shia?
vad skiljer dessa åt mer än just att de är två olika grenar av islam?